Construction of indicators to describe learning inequalities in prova Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maria Teresa Gonzaga
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Xavier, Flavia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4014
Resumo: This article presents two indicators that summarize complex dimensions of schools: intervention for improvement and school curriculum. They were constructed with the data provided by the Basic Education Evaluation System by means of the Item Response Theory. The indicators were used to analyze students’ learning in elementary education in public schools and to test hypotheses regarding inequality among students with and without age-gap using statistical models. Schools with higher scores in the two indicators increase students’ chances to be at the highest levels of learning. However, the practices summarized in the indicators contribute to reduce the differences between students with and without age-gap only in relation to their chances of being at the basic level. The indicators should not be used in a deterministic way, but they have the potential to show problems or successes in pedagogical practices in schools.
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spelling Construction of indicators to describe learning inequalities in prova BrasilConstrucción de indicadores para describir desigualdades de aprendizaje en la prova BrasilConstrução de indicadores para descrever desigualdades de aprendizado na Prova BrasilEducational IndicatorsProva BrasilEducational InequalitiesLearning.Indicadores EducacionalesProva BrasilDesigualdades EducacionalesAprendizaje.Indicadores EducacionaisProva BrasilDesigualdades EducacionaisAprendizagem.Elaboração de IndicadoresThis article presents two indicators that summarize complex dimensions of schools: intervention for improvement and school curriculum. They were constructed with the data provided by the Basic Education Evaluation System by means of the Item Response Theory. The indicators were used to analyze students’ learning in elementary education in public schools and to test hypotheses regarding inequality among students with and without age-gap using statistical models. Schools with higher scores in the two indicators increase students’ chances to be at the highest levels of learning. However, the practices summarized in the indicators contribute to reduce the differences between students with and without age-gap only in relation to their chances of being at the basic level. The indicators should not be used in a deterministic way, but they have the potential to show problems or successes in pedagogical practices in schools.El artículo presenta dos indicadores que sintetizan dimensiones complejas de las escuelas: intervención para mejoras y currículo escolar. Fueron elaborados con los datos del Sistema de Evaluación de la Educación Básica por medio de la Teoría de la Respuesta al Ítem. Los indicadores fueron utilizados para analizar el aprendizaje de los alumnos de las escuelas públicas de educación básica y para testear hipótesis sobre desigualdades entre alumnos con y sin atraso escolar por medio de modelos estadísticos. Escuelas con escores más elevados en los dos indicadores aumentan las posibilidades de que sus alumnos estén en los niveles más altos de aprendizaje, pero las prácticas sintetizadas en los indicadores contribuyen para reducir las diferencias entre alumnos con y sin atraso escolar tan solo en relación a las posibilidades de que estén en el nivel básico. No hay que tomar a los indicadores de forma determinística, pero ellos poseen potencial para indicar problemas o éxitos en las prácticas pedagógicas de las escuelas.O artigo apresenta dois indicadores que sintetizam dimensões complexas das escolas: intervenção para melhoria e currículo na escola. Eles foram construídos com os dados do Sistema de Avaliação da Educação Básica por meio da Teoria da Resposta ao Item. Os indicadores foram utilizados para análise do aprendizado dos alunos das escolas públicas de ensino fundamental e para testar hipóteses sobre desigualdades entre alunos com e sem atraso escolar por meio de modelos estatísticos. Escolas com escores mais altos nos dois indicadores aumentam as chances de seus alunos estarem nos níveis mais altos de aprendizado, mas as práticas sintetizadas nos indicadores contribuem para reduzir diferenças entre alunos com e sem atraso escolar apenas em relação às chances de eles estarem no nível básico. Os indicadores não devem ser tomados de forma determinística, mas têm potencial para indicar problemas ou êxitos nas práticas pedagógicas das escolas.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/401410.18222/eae.v27i66.4014Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 782-815Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 782-815Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 782-815Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 782-815Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 782-8151984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4014/3273Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Teresa GonzagaXavier, Flavia Pereira2024-01-22T14:46:32Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4014Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:46:32Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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