Age-grade distortion and scientific literacy in Pisa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Andriele Ferreira Muri
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bonamino, Alicia Maria Catalano de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7103
Resumo: The article analyzes the scientific preparation of Brazilian students participating in PISA (Programme for International Student Assessment), taking into account the age-grade distortion. An exploratory analysis of the results and a linear regression were carried out to investigate the effect of the grade repetition variable on Brazilian students’ performance in Science. The study shows that: Brazilian students are at a disadvantage compared to students from Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries; the majority of Brazilian students are not able to perform the simplest tasks defined by PISA; the difference between Brazilian over-age students and OECD students reaches 150 points in some competencies; only Brazilian students in the final grades of secondary education reach the levels expected by PISA. 
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spelling Age-grade distortion and scientific literacy in PisaDistorsión de grado y edad y la competencia científica en PisaDefasagem idade-série e letramento científico no PisaPisaBrazilScientific LiteracyAge-grade Distortion.PisaBrasilCompetencia CientíficaDistorsión de Grado y Edad.PisaBrasilLetramento CientíficoDefasagem Idade-série.The article analyzes the scientific preparation of Brazilian students participating in PISA (Programme for International Student Assessment), taking into account the age-grade distortion. An exploratory analysis of the results and a linear regression were carried out to investigate the effect of the grade repetition variable on Brazilian students’ performance in Science. The study shows that: Brazilian students are at a disadvantage compared to students from Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries; the majority of Brazilian students are not able to perform the simplest tasks defined by PISA; the difference between Brazilian over-age students and OECD students reaches 150 points in some competencies; only Brazilian students in the final grades of secondary education reach the levels expected by PISA. El artículo analiza la preparación científica de los estudiantes brasileños que participan en el PISA (Programme for International Student Assessment – en español, Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes), teniendo en cuenta la distorsión de grado y edad. Se realizó un análisis exploratorio de los resultados y una regresión lineal para investigar el efecto de la variable de repetición en el rendimiento en ciencias de los estudiantes brasileños. El estudio muestra que: los estudiantes brasileños están en desventaja en comparación con los estudiantes de los países de la Organización para Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE); la mayoría de los estudiantes brasileños no puede realizar las tareas más simples establecidas por el PISA; la diferencia entre estudiantes brasileños que presentan distorsión de grado y edad y estudiantes de la OCDE alcanza a 150 puntos en algunas competencias; solo los estudiantes brasileños en los años finales de la escuela secundaria alcanzan los niveles esperados por el PISA. O artigo analisa a preparação científica de estudantes brasileiros participantes do Pisa (Programme for International Student Assessment – em português Programa Internacional de Avaliação dos Estudantes), considerando a defasagem idade-série. Foram realizadas uma análise exploratória dos resultados e uma regressão linear para investigar o efeito da variável repetência sobre o desempenho em ciências dos estudantes brasileiros. O estudo mostra que: os estudantes brasileiros estão em desvantagem em relação aos estudantes dos países da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE); a maioria dos estudantes brasileiros não é capaz de realizar as tarefas mais simples estabelecidas pelo Pisa; a diferença entre estudantes brasileiros defasados e estudantes da OCDE alcança 150 pontos em algumas competências; apenas os estudantes brasileiros das séries finais do ensino médio atingem os níveis esperados pelo Pisa.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/710310.18222/eae.v31i77.7103Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 393-420Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 393-420Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 393-420Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 393-420Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 393-4201984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7103/4079https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7103/4080Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Andriele Ferreira MuriBonamino, Alicia Maria Catalano de2024-01-24T14:01:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7103Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:01:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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