Impact of institutional programs on academic performance at FURG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747 |
Resumo: | The present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program. |
id |
FCC-2_9ebb9ab39ce29d52a6546b628ca63134 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8747 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Impact of institutional programs on academic performance at FURGImpacto de los programas institucionales sobre desempeño académico en la FURGImpacto dos programas institucionais sobre desempenho acadêmico na FURGPNAESDesempenho AcadêmicoPropensity Score MatchingPNAESDesempeño AcadémicoPropensity Score MatchingPNAESAcademic PerformancePropensity Score MatchingThe present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program.El presente estudio tiene por objetivo evaluar el efecto del Programa Nacional de Assistência Estudantil [Programa Nacional de Asistencia Estudiantil] (Pnaes) sobre el desempeño de los estudiantes beneficiarios en la Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Las informaciones sobre los estudiantes se pusieron a disposición por el sistema de acompañamiento estudiantil de la FURG, formando una cohorte de estudiantes que ingresaron en 2013 e identificados semestralmente hasta 2016. La metodología utilizada tuvo como base el método Propensity Score Matching con diferentes estimadores. Después de la composición de los grupos de comparación, los resultados indicaron que los estudiantes universitarios beneficiados por el Pnaes en la FURG tuvieron un desempeño académico hasta un 21% superior al de los no beneficiados por el programa.O presente estudo tem por objetivo avaliar o efeito do Programa Nacional de Assistência Estudantil (Pnaes) sobre o desempenho acadêmico dos estudantes beneficiários na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). As informações sobre os estudantes foram disponibilizadas pelo sistema de acompanhamento estudantil da FURG, formando assim uma coorte de estudantes ingressantes em 2013 e identificados semestralmente até 2016. A metodologia utilizada teve como base o método Propensity Score Matching com diferentes estimadores. Após a composição dos grupos de comparação, os resultados indicaram que os estudantes universitários beneficiados pelo Pnaes na FURG tiveram desempenho acadêmico até 21% superior ao dos não beneficiados pelo programa.Fundação Carlos Chagas2023-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/874710.18222/eae.v34.8747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e087471984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4585https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4619Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Sibelle Cardia NunesTeixeira, Gibran da SilvaFreitas, Tiarajú Alves deBarbosa, Márcio Nora2024-01-29T19:56:46Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8747Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:56:46Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG Impacto de los programas institucionales sobre desempeño académico en la FURG Impacto dos programas institucionais sobre desempenho acadêmico na FURG |
title |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
spellingShingle |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG Cruz, Sibelle Cardia Nunes PNAES Desempenho Acadêmico Propensity Score Matching PNAES Desempeño Académico Propensity Score Matching PNAES Academic Performance Propensity Score Matching |
title_short |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
title_full |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
title_fullStr |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
title_full_unstemmed |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
title_sort |
Impact of institutional programs on academic performance at FURG |
author |
Cruz, Sibelle Cardia Nunes |
author_facet |
Cruz, Sibelle Cardia Nunes Teixeira, Gibran da Silva Freitas, Tiarajú Alves de Barbosa, Márcio Nora |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Gibran da Silva Freitas, Tiarajú Alves de Barbosa, Márcio Nora |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Sibelle Cardia Nunes Teixeira, Gibran da Silva Freitas, Tiarajú Alves de Barbosa, Márcio Nora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PNAES Desempenho Acadêmico Propensity Score Matching PNAES Desempeño Académico Propensity Score Matching PNAES Academic Performance Propensity Score Matching |
topic |
PNAES Desempenho Acadêmico Propensity Score Matching PNAES Desempeño Académico Propensity Score Matching PNAES Academic Performance Propensity Score Matching |
description |
The present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747 10.18222/eae.v34.8747 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.8747 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4585 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4619 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08747 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e08747 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423509082112 |