Impact of institutional programs on academic performance at FURG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Sibelle Cardia Nunes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Teixeira, Gibran da Silva, Freitas, Tiarajú Alves de, Barbosa, Márcio Nora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747
Resumo: The present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program.
id FCC-2_9ebb9ab39ce29d52a6546b628ca63134
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8747
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Impact of institutional programs on academic performance at FURGImpacto de los programas institucionales sobre desempeño académico en la FURGImpacto dos programas institucionais sobre desempenho acadêmico na FURGPNAESDesempenho AcadêmicoPropensity Score MatchingPNAESDesempeño AcadémicoPropensity Score MatchingPNAESAcademic PerformancePropensity Score MatchingThe present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program.El presente estudio tiene por objetivo evaluar el efecto del Programa Nacional de Assistência Estudantil [Programa Nacional de Asistencia Estudiantil] (Pnaes) sobre el desempeño de los estudiantes beneficiarios en la Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Las informaciones sobre los estudiantes se pusieron a disposición por el sistema de acompañamiento estudiantil de la FURG, formando una cohorte de estudiantes que ingresaron en 2013 e identificados semestralmente hasta 2016. La metodología utilizada tuvo como base el método Propensity Score Matching con diferentes estimadores. Después de la composición de los grupos de comparación, los resultados indicaron que los estudiantes universitarios beneficiados por el Pnaes en la FURG tuvieron un desempeño académico hasta un 21% superior al de los no beneficiados por el programa.O presente estudo tem por objetivo avaliar o efeito do Programa Nacional de Assistência Estudantil (Pnaes) sobre o desempenho acadêmico dos estudantes beneficiários na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). As informações sobre os estudantes foram disponibilizadas pelo sistema de acompanhamento estudantil da FURG, formando assim uma coorte de estudantes ingressantes em 2013 e identificados semestralmente até 2016. A metodologia utilizada teve como base o método Propensity Score Matching com diferentes estimadores. Após a composição dos grupos de comparação, os resultados indicaram que os estudantes universitários beneficiados pelo Pnaes na FURG tiveram desempenho acadêmico até 21% superior ao dos não beneficiados pelo programa.Fundação Carlos Chagas2023-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/874710.18222/eae.v34.8747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08747Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e087471984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4585https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4619Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Sibelle Cardia NunesTeixeira, Gibran da SilvaFreitas, Tiarajú Alves deBarbosa, Márcio Nora2024-01-29T19:56:46Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8747Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:56:46Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Impact of institutional programs on academic performance at FURG
Impacto de los programas institucionales sobre desempeño académico en la FURG
Impacto dos programas institucionais sobre desempenho acadêmico na FURG
title Impact of institutional programs on academic performance at FURG
spellingShingle Impact of institutional programs on academic performance at FURG
Cruz, Sibelle Cardia Nunes
PNAES
Desempenho Acadêmico
Propensity Score Matching
PNAES
Desempeño Académico
Propensity Score Matching
PNAES
Academic Performance
Propensity Score Matching
title_short Impact of institutional programs on academic performance at FURG
title_full Impact of institutional programs on academic performance at FURG
title_fullStr Impact of institutional programs on academic performance at FURG
title_full_unstemmed Impact of institutional programs on academic performance at FURG
title_sort Impact of institutional programs on academic performance at FURG
author Cruz, Sibelle Cardia Nunes
author_facet Cruz, Sibelle Cardia Nunes
Teixeira, Gibran da Silva
Freitas, Tiarajú Alves de
Barbosa, Márcio Nora
author_role author
author2 Teixeira, Gibran da Silva
Freitas, Tiarajú Alves de
Barbosa, Márcio Nora
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Sibelle Cardia Nunes
Teixeira, Gibran da Silva
Freitas, Tiarajú Alves de
Barbosa, Márcio Nora
dc.subject.por.fl_str_mv PNAES
Desempenho Acadêmico
Propensity Score Matching
PNAES
Desempeño Académico
Propensity Score Matching
PNAES
Academic Performance
Propensity Score Matching
topic PNAES
Desempenho Acadêmico
Propensity Score Matching
PNAES
Desempeño Académico
Propensity Score Matching
PNAES
Academic Performance
Propensity Score Matching
description The present study aims to evaluate the effect of the Programa Nacional de Assistência Estudantil [National Student Assistance Program] (PNAES) on the academic performance of beneficiary students at the Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Information about the students was made available through the FURG student monitoring system, leading to the creation of a cohort of incoming students in 2013, who were monitored every semester until 2016. The methodology used was based on the Propensity Score Matching method with different estimators. After the comparison groups were created, the results indicated that the academic performance of university students who benefited from PNAES at FURG was 21% higher than those who did not benefit from the program.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747
10.18222/eae.v34.8747
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.8747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4585
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8747/4619
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e08747
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e08747
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e08747
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423509082112