Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jaqueline Maas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Medeiros, Cristina Carta Cardoso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774
Resumo: This study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment. 
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spelling Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implicationsCategorías del juicio profesoral: entre interpretaciones, juicios e implicacionesCategorias do juízo professoral: entre interpretações, julgamentos e implicaçõesClass CouncilTeachers’ JudgmentLearning AssessmentBourdieuPierre.Consejo de ClaseJuicio ProfesoralEvaluación del AprendizajeBourdieuPierreConselho de ClasseJuízo ProfessoralAvaliação da AprendizagemBourdieuPierre.BourdieuPierreJuízo professoralJulgamento professoralConselho de classeThis study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment. Este artículo tiene el objetivo de discutir el juicio profesoral realizado por los agentes escolares durante los consejos de clase de un colegio público provincial. Se trata del conjunto de hallazgos derivados de una investigación cualitativa cuya principal técnica para la producción de datos fueron observaciones de los consejos de clase y luego, el análisis de documentos escolares. Tales elementos se organizaron e interpretaron utilizando como hilo conductor la teoría sociológica de Pierre Bourdieu y el análisis de contenidos de Bardin (2011). Los datos empíricos posibilitaron la categorización de los elementos observados y, más específicamente, las adjetivaciones relativas a los estudiantes, lo que hizo factible la constatación de que aspectos extraescolares son más recordados por los educadores que aquellos relacionados al desarrollo académico. Además, se verificó que las expectativas pronosticadas por los profesores frente a los alumnos se cumplieron y que aspectos relacionados con la estructura familiar fueron significativos durante el juicio. Este artigo tem como objetivo discutir o julgamento professoral realizado pelos agentes escolares nos momentos dos conselhos de classe de um colégio público estadual. Trata-se do conjunto de achados derivados de uma pesquisa qualitativa que teve, como principal técnica para a produção de dados, observações dos conselhos de classe e, em seguida, a análise de documentos escolares. Tais elementos foram organizados e interpretados tendo como fio condutor a teoria sociológica de Pierre Bourdieu e a análise de conteúdos de Bardin (2011). Os dados empíricos possibilitaram a categorização dos elementos observados, especificadamente, as adjetivações proferidas sobre os estudantes, o que viabilizou a constatação de que aspectos extraescolares são mais lembrados pelos educadores do que aqueles relacionados ao desenvolvimento acadêmico. Ademais, apurou-se que as expectativas prognosticadas pelos professores frente aos discentes cumpriram-se e que aspectos relacionados à estrutura familiar tiveram significância durante o julgamento.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/477410.18222/eae.v29i72.4774Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-7371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774/3710Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jaqueline MaasMedeiros, Cristina Carta Cardoso de2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4774Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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