Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774 |
Resumo: | This study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment. |
id |
FCC-2_abb9e4503536ca2c84090335ef20f5b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4774 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implicationsCategorías del juicio profesoral: entre interpretaciones, juicios e implicacionesCategorias do juízo professoral: entre interpretações, julgamentos e implicaçõesClass CouncilTeachers’ JudgmentLearning AssessmentBourdieuPierre.Consejo de ClaseJuicio ProfesoralEvaluación del AprendizajeBourdieuPierreConselho de ClasseJuízo ProfessoralAvaliação da AprendizagemBourdieuPierre.BourdieuPierreJuízo professoralJulgamento professoralConselho de classeThis study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment. Este artículo tiene el objetivo de discutir el juicio profesoral realizado por los agentes escolares durante los consejos de clase de un colegio público provincial. Se trata del conjunto de hallazgos derivados de una investigación cualitativa cuya principal técnica para la producción de datos fueron observaciones de los consejos de clase y luego, el análisis de documentos escolares. Tales elementos se organizaron e interpretaron utilizando como hilo conductor la teoría sociológica de Pierre Bourdieu y el análisis de contenidos de Bardin (2011). Los datos empíricos posibilitaron la categorización de los elementos observados y, más específicamente, las adjetivaciones relativas a los estudiantes, lo que hizo factible la constatación de que aspectos extraescolares son más recordados por los educadores que aquellos relacionados al desarrollo académico. Además, se verificó que las expectativas pronosticadas por los profesores frente a los alumnos se cumplieron y que aspectos relacionados con la estructura familiar fueron significativos durante el juicio. Este artigo tem como objetivo discutir o julgamento professoral realizado pelos agentes escolares nos momentos dos conselhos de classe de um colégio público estadual. Trata-se do conjunto de achados derivados de uma pesquisa qualitativa que teve, como principal técnica para a produção de dados, observações dos conselhos de classe e, em seguida, a análise de documentos escolares. Tais elementos foram organizados e interpretados tendo como fio condutor a teoria sociológica de Pierre Bourdieu e a análise de conteúdos de Bardin (2011). Os dados empíricos possibilitaram a categorização dos elementos observados, especificadamente, as adjetivações proferidas sobre os estudantes, o que viabilizou a constatação de que aspectos extraescolares são mais lembrados pelos educadores do que aqueles relacionados ao desenvolvimento acadêmico. Ademais, apurou-se que as expectativas prognosticadas pelos professores frente aos discentes cumpriram-se e que aspectos relacionados à estrutura familiar tiveram significância durante o julgamento.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/477410.18222/eae.v29i72.4774Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-7371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774/3710Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jaqueline MaasMedeiros, Cristina Carta Cardoso de2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4774Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications Categorías del juicio profesoral: entre interpretaciones, juicios e implicaciones Categorias do juízo professoral: entre interpretações, julgamentos e implicações |
title |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
spellingShingle |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications Oliveira, Jaqueline Maas Class Council Teachers’ Judgment Learning Assessment Bourdieu Pierre. Consejo de Clase Juicio Profesoral Evaluación del Aprendizaje Bourdieu Pierre Conselho de Classe Juízo Professoral Avaliação da Aprendizagem Bourdieu Pierre. Bourdieu Pierre Juízo professoral Julgamento professoral Conselho de classe |
title_short |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
title_full |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
title_fullStr |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
title_full_unstemmed |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
title_sort |
Categories of teachers’ judgment: interpretations, judgments and implications |
author |
Oliveira, Jaqueline Maas |
author_facet |
Oliveira, Jaqueline Maas Medeiros, Cristina Carta Cardoso de |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Cristina Carta Cardoso de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jaqueline Maas Medeiros, Cristina Carta Cardoso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Class Council Teachers’ Judgment Learning Assessment Bourdieu Pierre. Consejo de Clase Juicio Profesoral Evaluación del Aprendizaje Bourdieu Pierre Conselho de Classe Juízo Professoral Avaliação da Aprendizagem Bourdieu Pierre. Bourdieu Pierre Juízo professoral Julgamento professoral Conselho de classe |
topic |
Class Council Teachers’ Judgment Learning Assessment Bourdieu Pierre. Consejo de Clase Juicio Profesoral Evaluación del Aprendizaje Bourdieu Pierre Conselho de Classe Juízo Professoral Avaliação da Aprendizagem Bourdieu Pierre. Bourdieu Pierre Juízo professoral Julgamento professoral Conselho de classe |
description |
This study aims to discuss teachers’ judgment carried out by school agents during class councils at a state public school in Paraná. It consists of a set of findings from a qualitative study, based on data from class council observations followed by analysis of school documents. These elements were organized and interpreted applying Pierre Bourdieu’s sociological theory and Bardin’s (2011) content analysis. The empirical data allowed the categorization of the observed elements, specifically the terms used to describe the students. This led to the conclusion that non-scholastic aspects are more memorable for educators than those related to academic development. In addition, it was found that teachers’ expectations of students were fulfilled, also that aspects related to family structure were significant during the class council assessment. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774 10.18222/eae.v29i72.4774 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i72.4774 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4774/3710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 710-737 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422556975104 |