Is social composition important for school effects in elementary school?
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2933 |
Resumo: | This article analyzes the effect of Brazilian public elementary schools on students’ learning considering the socio-economic context and students’ gender and racial composition. Students were allocated at three levels of proficiency: insufficient, basic and adequate. Those at the insufficient level are considered excluded since their right to education is not met. The data used was from the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The main results indicate that the effects of the schools to remove students from exclusion and promote them to adequate levels of learning are associated with the social composition of these schools in terms of race and gender, regardless of the average socioeconomic status of the school. Such composition, also affects the chances of individual students being removed from exclusion and promoted to the adequate level. |
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Is social composition important for school effects in elementary school?¿La composición social importa en las escuelas de educación básica?A composição social importa para os efeitos das escolas no ensino fundamental?School effectsSchool inequalityProficiency levelsElementary education.Efecto de las escuelasDesigualdades escolaresNiveles de competênciaEducación básica.Efeitos das escolasDesigualdades escolaresNíveis de proficiênciaEnsino Fundamental.Avaliação da EducaçãoThis article analyzes the effect of Brazilian public elementary schools on students’ learning considering the socio-economic context and students’ gender and racial composition. Students were allocated at three levels of proficiency: insufficient, basic and adequate. Those at the insufficient level are considered excluded since their right to education is not met. The data used was from the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The main results indicate that the effects of the schools to remove students from exclusion and promote them to adequate levels of learning are associated with the social composition of these schools in terms of race and gender, regardless of the average socioeconomic status of the school. Such composition, also affects the chances of individual students being removed from exclusion and promoted to the adequate level.El artículo analiza el efecto de las escuelas públicas brasileñas de educación básica para el aprendizaje de sus alumnos, considerando el contexto socioeconómico y la composición del alumnado por género y raza. Los alumnos se distribuyeron en tres niveles de competencia: insuficiente, básico y adecuado. Se consideran excluidos los que están en el nivel insuficiente, una vez que su derecho a la educación no es atendido. Se utilizaron datos de 2007, 2009 y 2011 de la Prova Brasil. Los principales resultados indican que los efectos de las escuelas para retirar los alumnos de la exclusión y promoverlos al nivel adecuado de aprendizaje están asociados a las características de composición social de dichas escuelas en lo que concierne a raza y género, independientemente del nivel socioeconómico promedio de la escuela. Tal composición también afecta las oportunidades individuales de que los alumnos sean retirados de la exclusión y promovidos al nivel de adecuación.O artigo analisa o efeito das escolas públicas brasileiras de ensino fundamental para o aprendizado de seus alunos, considerando o contexto socioeconômico e a composição do alunado por gênero e raça. Os alunos foram distribuídos em três níveis de proficiência: insuficiente, básico e adequado. Os que estão no nível insuficiente são considerados excluídos, uma vez que o seu direito à educação não é atendido. Utilizaram-se os dados de 2007, 2009 e 2011 da Prova Brasil. Os principais resultados indicam que os efeitos das escolas para a retirada dos alunos da exclusão e para sua promoção ao nível adequado de aprendizagem estão associados às características de composição social dessas escolas em termos de raça e gênero, independentemente do nível socioeconômico médio da escola. Tal composição também afeta as chances individuais de os alunos serem retirados da exclusão e promovidos ao nível de adequação.Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/293310.18222/eae266102933Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 216-242Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 216-242Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 216-242Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 216-242Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 216-2421984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2933/2962Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Flavia PereiraAlves, Maria Teresa Gonzaga2023-10-06T21:23:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2933Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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