Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pelinski Raiher, Augusta
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8475
Resumo: This article aimed to assess the dropout rate and efficiency (in terms of average grade) of quota students versus non-quota students at the Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), subdividing the analysis into teaching and bachelor’s degrees. To do this, the students were followed for at least eight years. Subsequently, the Propensity Score Matching method was used. As a corollary, there was no significant difference between the average performance of quota graduates versus those with open admission. It was found that quota students had a lower dropout rate, especially when analyzing bachelor’s courses.
id FCC-2_d7b4cce0c42d0ce22998fc04490c077a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8475
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performancePolíticas de cuotas en UEPG: análisis de abandono y rendimiento académicoPolíticas de cotas na UEPG: análise do abandono e do rendimento acadêmicoAcción Afirmativa AbandonoRendimiento Académico Educación SuperiorAção Afirmativa AbandonoRendimento Acadêmico Educação SuperiorAcción Afirmativa AbandonoRendimiento Académico Educación SuperiorThis article aimed to assess the dropout rate and efficiency (in terms of average grade) of quota students versus non-quota students at the Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), subdividing the analysis into teaching and bachelor’s degrees. To do this, the students were followed for at least eight years. Subsequently, the Propensity Score Matching method was used. As a corollary, there was no significant difference between the average performance of quota graduates versus those with open admission. It was found that quota students had a lower dropout rate, especially when analyzing bachelor’s courses.Este artículo tuvo como objetivo evaluar el abandono y la eficiencia (en términos de calificación promedio) de los estudiantes de cuota frente a los titulares no cuotistas de la Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), subdividiendo el análisis entre licenciatura y bachillerato. Para eso, los alumnos fueron seguidos durante al menos ocho años y luego aplicaron el método Propensity Score Matching. Como corolario, no hubo diferencias significativas entre el rendimiento promedio de los graduados de la cuota versus los de ingreso universal. En caso de abandono, se constató menor renuncia de los estudiantes cuotistas, especialmente cuando se analizaron los cursos de bachillerato. Este artigo teve como objetivo avaliar o abandono e a eficiência (em termos de nota média) dos alunos cotistas versus os não cotistas da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), subdividindo a análise entre licenciatura e bacharelado. Para isso, os alunos foram acompanhados durante pelo menos oito anos e, na sequência, aplicou-se o método Propensity Score Matching. Como corolário, não se encontrou diferença significativa entre o rendimento médio dos graduados cotistas versus os de entrada universal. No caso do abandono, constatou-se menor desistência dos alunos cotistas, especialmente quando se analisou os cursos de bacharelado.Fundação Carlos Chagas2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/847510.18222/eae.v33.8475Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08475Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e084751984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8475/4367Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Pelinski Raiher, Augusta2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8475Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
Políticas de cuotas en UEPG: análisis de abandono y rendimiento académico
Políticas de cotas na UEPG: análise do abandono e do rendimento acadêmico
title Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
spellingShingle Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
Pelinski Raiher, Augusta
Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
Ação Afirmativa
Abandono
Rendimento Acadêmico
Educação Superior
Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
title_short Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
title_full Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
title_fullStr Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
title_full_unstemmed Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
title_sort Quota policies at the UEPG: analysis of dropout and academic performance
author Pelinski Raiher, Augusta
author_facet Pelinski Raiher, Augusta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pelinski Raiher, Augusta
dc.subject.por.fl_str_mv Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
Ação Afirmativa
Abandono
Rendimento Acadêmico
Educação Superior
Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
topic Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
Ação Afirmativa
Abandono
Rendimento Acadêmico
Educação Superior
Acción Afirmativa
Abandono
Rendimiento Académico
Educación Superior
description This article aimed to assess the dropout rate and efficiency (in terms of average grade) of quota students versus non-quota students at the Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), subdividing the analysis into teaching and bachelor’s degrees. To do this, the students were followed for at least eight years. Subsequently, the Propensity Score Matching method was used. As a corollary, there was no significant difference between the average performance of quota graduates versus those with open admission. It was found that quota students had a lower dropout rate, especially when analyzing bachelor’s courses.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8475
10.18222/eae.v33.8475
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8475
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8475/4367
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08475
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08475
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08475
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423477624832