Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cobos, Elaine Cristina Vieira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Davis, Claudia Leme Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434
Resumo: The aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write  three  reviews;  (c)  collect  two  self-assessments  from  the  participants;  and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task,  and of       the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education.
id FCC-2_dfa519c90f62a1eaef0f370b8d709bb5
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6434
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviewsEstrategias metacognitivas: análisis de su impacto en la escritura de reseñasEstratégias metacognitivas: análise de seu impacto na escrita de resenhasPsicologia CognitivaMetacogniçãoEscritaFormação de ProfessoresPsicología CognitivaMetacogniciónEscrituraFormación de ProfesoresCognitive PsychologyMetacognitionWritingTeacher TrainingThe aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write  three  reviews;  (c)  collect  two  self-assessments  from  the  participants;  and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task,  and of       the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education.El objetivo de este estudio fue verificar si el aprendizaje y el uso de estrategias metacognitivas ocasionaban un impacto positivo en la escritura. El referente teórico adoptado fue el de la Psicología Cognitiva, guiado por Flavell (1976). El método, de naturaleza cualitativa, se aplicó a dos estudiantes de Pedagogía. Los procedimientos consistieron en siete encuentros, cuyos propósitos fueron: (a) ofrecer una exposición acerca de cómo escribir una reseña y cómo emplear estrategias cognitivas para hacerlo; (b) promover la escritura de tres reseñas; (c) recoger junto a las participantes dos autoevaluaciones; y (d) entrevistar cada estudiante, para conocer cómo pensaban el proceso de escribir. Para analizar los resultados, se crearon tres categorías (conocimiento acerca de la Persona, de la Tarea y de las Estrategias Metacognitivas). Los resultados indicaron que hubo evolución en la escritura, sugiriendo que las estrategias metacognitivas deben enseñarse durante la educación básica.O objetivo deste estudo foi verificar se a aprendizagem e o uso de estratégias metacognitivas tinham impacto positivo na escrita. O referencial teórico adotado foi o da Psicologia Cognitiva, guiado por Flavell (1976). O método adotado, de natureza qualitativa, foi aplicado junto a duas estudantes de Pedagogia. Os procedimentos consistiram em sete encontros, cujos propósitos foram: (a) oferecer uma exposição acerca de como escrever uma resenha e de como empregar estratégias cognitivas para fazer isso; (b) promover a escrita de três resenhas; (c) coletar junto às participantes duas autoavaliações; e (d) entrevistar cada estudante, para conhecer como pensavam o processo de escrever. Para a análise dos resultados, três categorias foram criadas (conhecimento acerca da Pessoa, da Tarefa e das Estratégias Metacognitivas). Os resultados indicaram que houve evolução na escrita, sugerindo que estratégias metacognitivas devem ser ensinadas durante a educação básica.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/643410.18222/eae.v0ix.6434Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-8501984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434/3915Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCobos, Elaine Cristina VieiraDavis, Claudia Leme Ferreira2024-01-24T13:38:41Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6434Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:38:41Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
Estrategias metacognitivas: análisis de su impacto en la escritura de reseñas
Estratégias metacognitivas: análise de seu impacto na escrita de resenhas
title Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
spellingShingle Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
Cobos, Elaine Cristina Vieira
Psicologia Cognitiva
Metacognição
Escrita
Formação de Professores
Psicología Cognitiva
Metacognición
Escritura
Formación de Profesores
Cognitive Psychology
Metacognition
Writing
Teacher Training
title_short Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
title_full Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
title_fullStr Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
title_full_unstemmed Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
title_sort Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
author Cobos, Elaine Cristina Vieira
author_facet Cobos, Elaine Cristina Vieira
Davis, Claudia Leme Ferreira
author_role author
author2 Davis, Claudia Leme Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cobos, Elaine Cristina Vieira
Davis, Claudia Leme Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia Cognitiva
Metacognição
Escrita
Formação de Professores
Psicología Cognitiva
Metacognición
Escritura
Formación de Profesores
Cognitive Psychology
Metacognition
Writing
Teacher Training
topic Psicologia Cognitiva
Metacognição
Escrita
Formação de Professores
Psicología Cognitiva
Metacognición
Escritura
Formación de Profesores
Cognitive Psychology
Metacognition
Writing
Teacher Training
description The aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write  three  reviews;  (c)  collect  two  self-assessments  from  the  participants;  and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task,  and of       the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434
10.18222/eae.v0ix.6434
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.6434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434/3915
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423047708672