Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434 |
Resumo: | The aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write three reviews; (c) collect two self-assessments from the participants; and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task, and of the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education. |
id |
FCC-2_dfa519c90f62a1eaef0f370b8d709bb5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6434 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviewsEstrategias metacognitivas: análisis de su impacto en la escritura de reseñasEstratégias metacognitivas: análise de seu impacto na escrita de resenhasPsicologia CognitivaMetacogniçãoEscritaFormação de ProfessoresPsicología CognitivaMetacogniciónEscrituraFormación de ProfesoresCognitive PsychologyMetacognitionWritingTeacher TrainingThe aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write three reviews; (c) collect two self-assessments from the participants; and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task, and of the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education.El objetivo de este estudio fue verificar si el aprendizaje y el uso de estrategias metacognitivas ocasionaban un impacto positivo en la escritura. El referente teórico adoptado fue el de la Psicología Cognitiva, guiado por Flavell (1976). El método, de naturaleza cualitativa, se aplicó a dos estudiantes de Pedagogía. Los procedimientos consistieron en siete encuentros, cuyos propósitos fueron: (a) ofrecer una exposición acerca de cómo escribir una reseña y cómo emplear estrategias cognitivas para hacerlo; (b) promover la escritura de tres reseñas; (c) recoger junto a las participantes dos autoevaluaciones; y (d) entrevistar cada estudiante, para conocer cómo pensaban el proceso de escribir. Para analizar los resultados, se crearon tres categorías (conocimiento acerca de la Persona, de la Tarea y de las Estrategias Metacognitivas). Los resultados indicaron que hubo evolución en la escritura, sugiriendo que las estrategias metacognitivas deben enseñarse durante la educación básica.O objetivo deste estudo foi verificar se a aprendizagem e o uso de estratégias metacognitivas tinham impacto positivo na escrita. O referencial teórico adotado foi o da Psicologia Cognitiva, guiado por Flavell (1976). O método adotado, de natureza qualitativa, foi aplicado junto a duas estudantes de Pedagogia. Os procedimentos consistiram em sete encontros, cujos propósitos foram: (a) oferecer uma exposição acerca de como escrever uma resenha e de como empregar estratégias cognitivas para fazer isso; (b) promover a escrita de três resenhas; (c) coletar junto às participantes duas autoavaliações; e (d) entrevistar cada estudante, para conhecer como pensavam o processo de escrever. Para a análise dos resultados, três categorias foram criadas (conhecimento acerca da Pessoa, da Tarefa e das Estratégias Metacognitivas). Os resultados indicaram que houve evolução na escrita, sugerindo que estratégias metacognitivas devem ser ensinadas durante a educação básica.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/643410.18222/eae.v0ix.6434Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-8501984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434/3915Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCobos, Elaine Cristina VieiraDavis, Claudia Leme Ferreira2024-01-24T13:38:41Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6434Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:38:41Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews Estrategias metacognitivas: análisis de su impacto en la escritura de reseñas Estratégias metacognitivas: análise de seu impacto na escrita de resenhas |
title |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
spellingShingle |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews Cobos, Elaine Cristina Vieira Psicologia Cognitiva Metacognição Escrita Formação de Professores Psicología Cognitiva Metacognición Escritura Formación de Profesores Cognitive Psychology Metacognition Writing Teacher Training |
title_short |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
title_full |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
title_fullStr |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
title_full_unstemmed |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
title_sort |
Metacognitive strategies: analysis of their impact on writing reviews |
author |
Cobos, Elaine Cristina Vieira |
author_facet |
Cobos, Elaine Cristina Vieira Davis, Claudia Leme Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Davis, Claudia Leme Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cobos, Elaine Cristina Vieira Davis, Claudia Leme Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia Cognitiva Metacognição Escrita Formação de Professores Psicología Cognitiva Metacognición Escritura Formación de Profesores Cognitive Psychology Metacognition Writing Teacher Training |
topic |
Psicologia Cognitiva Metacognição Escrita Formação de Professores Psicología Cognitiva Metacognición Escritura Formación de Profesores Cognitive Psychology Metacognition Writing Teacher Training |
description |
The aim of this study was to verify if the learning and use of metacognitive strategies had a positive impact on writing. The theoretical framework adopted was that of Cognitive Psychology, guided by Flavell (1976). Two students of Pedagogy participated in the study, wich employed a qualitative method. The procedures consisted of seven meetings, aiming to: (a) introduce how to write a review and how to use cognitive strategies to do so; (b) write three reviews; (c) collect two self-assessments from the participants; and, (d) interview each student to learn about their writing process. In order to analyze the results, three categories were created (knowledge of the Person, of the Task, and of the Metacognitive Strategies). The results indicated that there was an evolution in the writing, suggesting that metacognitive strategies should be taught during basic education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434 10.18222/eae.v0ix.6434 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.6434 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6434/3915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 832-850 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423047708672 |