Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1033 |
Resumo: | The central issue of the present article it is about the effects and outcomes of the epistemological closure to historical knowledge in the formation of jurists in Law courses, both in legal teaching and legal research. As research technique it was used the literature review of seminal papers and books about the state of affairs of legal teaching and research in the last decades, just as the personal experience of the authors as university professors in Law courses. Initially it is pointed out organizing elements of a normative and uncritical legal tradition that gives a superficial consideration, or doesn’t consider at all historical, sociological, philosophical and anthropological knowledge. After that are examined some effects in teaching and research of the conjugation of a normative and uncritical legal formation with the contempt or indifference towards historical studies and human sciences in general – called of historical common sense of jurists, to paraphrase Luis Alberto Warat. Some of the effects are the manualization and schematization of Law, the methodological and theoretical reductionism of legal research and a technical and bureaucratic legal ethos. The notes are not reduced to the conclusion part. Along the article are highlighted some evidences of the consequences of a lack of critical comprehension by the jurists about themselves as an historical e social agent placed a field constituted and constitutive of the brazilian social formation |
id |
FDV-1_620450ce20898a93b2f89adfacbf5e3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:191.252.194.60:fdv/1033 |
network_acronym_str |
FDV-1 |
network_name_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository_id_str |
|
spelling |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direitoFormação dos JuristasSaber históricoDireitoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThe central issue of the present article it is about the effects and outcomes of the epistemological closure to historical knowledge in the formation of jurists in Law courses, both in legal teaching and legal research. As research technique it was used the literature review of seminal papers and books about the state of affairs of legal teaching and research in the last decades, just as the personal experience of the authors as university professors in Law courses. Initially it is pointed out organizing elements of a normative and uncritical legal tradition that gives a superficial consideration, or doesn’t consider at all historical, sociological, philosophical and anthropological knowledge. After that are examined some effects in teaching and research of the conjugation of a normative and uncritical legal formation with the contempt or indifference towards historical studies and human sciences in general – called of historical common sense of jurists, to paraphrase Luis Alberto Warat. Some of the effects are the manualization and schematization of Law, the methodological and theoretical reductionism of legal research and a technical and bureaucratic legal ethos. The notes are not reduced to the conclusion part. Along the article are highlighted some evidences of the consequences of a lack of critical comprehension by the jurists about themselves as an historical e social agent placed a field constituted and constitutive of the brazilian social formationA questão central do presente artigo é a dos efeitos e das decorrências do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de Direito, tanto no campo do ensino quanto no da pesquisa. Foi utilizada como técnica de pesquisa a revisão de literatura de trabalhos e livros seminais sobre o estado de coisas do ensino jurídico e da pesquisa jurídica nas últimas décadas, bem como a experiência pessoal dos autores na condição de professores universitários em cursos de Direito. Inicialmente são apontados elementos organizadores de uma tradição jurídica normativa e técnica que dá um tratamento superficial, ou que sequer considera os conhecimentos históricos, sociológicos, filosóficos e antropológicos para uma compreensão do fenômeno jurídico na contemporaneidade. Em seguida são examinados alguns efeitos no ensino e na pesquisa jurídica da conjugação de uma tradição jurídica normativa e acrítica com o desapreço ou a indiferença em relação aos estudos históricos e às ciências humanas de uma maneira geral – chamado no texto de senso comum histórico dos juristas, expressão parafraseada de Luís Alberto Warat. O manualismo e a esquematização, o reducionismo metodológico e teórico da pesquisa jurídica e o ethos jurídico técnico e burocrático são alguns desses efeitos. As considerações não estão reduzidas ao final do trabalho. Ao longo do texto são levantados alguns indícios das consequências de uma falta de compreensão crítica do jurista na condição de agente histórico e social inserido em um campo constituído e constitutivo da formação social brasileiraFaculdade de Direito de VitoriaBrasilFDV2021-06-28T17:05:54Z2021-02-182021-06-28T17:05:54Z2020-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleSOUZA, Lucas Melo Borges de; SANTOS, André Filipe Pereira Reid dos. Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito. Revista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da Unijuí [online], v. 29, n. 53, p. 222-231, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2176-6622.2020.54.222-23110.21527/2176-6622.2020.54.222-2312176-6622http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1033porRevista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da UnijuíSouza, Lucas Melo Borges deSantos, André Filipe Pereira Reid dosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2021-06-29T04:00:55Zoai:191.252.194.60:fdv/1033Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2021-06-29T04:00:55Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
title |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
spellingShingle |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito Souza, Lucas Melo Borges de Formação dos Juristas Saber histórico Direito CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
title_short |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
title_full |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
title_fullStr |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
title_full_unstemmed |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
title_sort |
Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito |
author |
Souza, Lucas Melo Borges de |
author_facet |
Souza, Lucas Melo Borges de Santos, André Filipe Pereira Reid dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, André Filipe Pereira Reid dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Lucas Melo Borges de Santos, André Filipe Pereira Reid dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação dos Juristas Saber histórico Direito CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
topic |
Formação dos Juristas Saber histórico Direito CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
description |
The central issue of the present article it is about the effects and outcomes of the epistemological closure to historical knowledge in the formation of jurists in Law courses, both in legal teaching and legal research. As research technique it was used the literature review of seminal papers and books about the state of affairs of legal teaching and research in the last decades, just as the personal experience of the authors as university professors in Law courses. Initially it is pointed out organizing elements of a normative and uncritical legal tradition that gives a superficial consideration, or doesn’t consider at all historical, sociological, philosophical and anthropological knowledge. After that are examined some effects in teaching and research of the conjugation of a normative and uncritical legal formation with the contempt or indifference towards historical studies and human sciences in general – called of historical common sense of jurists, to paraphrase Luis Alberto Warat. Some of the effects are the manualization and schematization of Law, the methodological and theoretical reductionism of legal research and a technical and bureaucratic legal ethos. The notes are not reduced to the conclusion part. Along the article are highlighted some evidences of the consequences of a lack of critical comprehension by the jurists about themselves as an historical e social agent placed a field constituted and constitutive of the brazilian social formation |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-26 2021-06-28T17:05:54Z 2021-02-18 2021-06-28T17:05:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Lucas Melo Borges de; SANTOS, André Filipe Pereira Reid dos. Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito. Revista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da Unijuí [online], v. 29, n. 53, p. 222-231, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2176-6622.2020.54.222-231 10.21527/2176-6622.2020.54.222-231 2176-6622 http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1033 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Lucas Melo Borges de; SANTOS, André Filipe Pereira Reid dos. Efeitos do fechamento epistemológico ao saber histórico na formação dos juristas nos cursos de direito. Revista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da Unijuí [online], v. 29, n. 53, p. 222-231, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2176-6622.2020.54.222-231 10.21527/2176-6622.2020.54.222-231 2176-6622 |
url |
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1033 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista do Departamento de Ciências Jurídicas e Sociais da Unijuí |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV) instacron:FDV |
instname_str |
Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
instacron_str |
FDV |
institution |
FDV |
reponame_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
collection |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801226372684709888 |