Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675 |
Resumo: | The production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement. |
id |
FDV-1_9381d4358e499f0a81eff96ce12c263a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:191.252.194.60:fdv/675 |
network_acronym_str |
FDV-1 |
network_name_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository_id_str |
|
spelling |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXIArteNudezCensuraCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThe production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement.A produção de arte pode ser atribuída tão somente a criatividade autônoma do artista, como também pode revelar a influência social direta neste processo. A relação arte-sociedade propõe uma arte dotada de ideologia, com potencial revolucionário e que caminha em conjunto com a política. A retomada ao passado demonstra que o contexto político sempre esteve diretamente ligado a produção artística, ensejando em contextos ditatoriais de restrição à liberdade de expressão artística. O olhar para eventos contemporâneos, onde ocorreram a censura a nudez artística demonstra que o contexto de instabilidade política tende a gerar um ambiente conservador. Nesse sentido, a arte cumpre com louvor seu papel de resistência e representatividade social desde os temos mais remotos, porém a evolução histórica parece apresentar um padrão cíclico em que repetidas vezes o conservadorismo reacionário coloca o artista, novamente, na frente de luta. A propagação de ideias conservadores no país leva a reviver momentos de intolerância ideológica e restrição de direitos fundamentais. Isso também acarreta em uma onda alienadora tende a reprovar tudo que confronta os ideais dominantes. O Confronto com o nu artístico se faz justamente frente a este movimento repressor.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDVSantos, André Filipe Pereira Reid doshttp://lattes.cnpq.br/9404737943888215Saliba, Aline Munhózhttp://lattes.cnpq.br/0092005263197130Santos, Gianluca Pianca dos2019-07-18T14:17:20Z2019-07-102019-07-18T14:17:20Z2019-07-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019.http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2019-07-19T04:00:21Zoai:191.252.194.60:fdv/675Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2019-07-19T04:00:21Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
title |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
spellingShingle |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI Santos, Gianluca Pianca dos Arte Nudez Censura CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
title_short |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
title_full |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
title_fullStr |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
title_full_unstemmed |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
title_sort |
Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI |
author |
Santos, Gianluca Pianca dos |
author_facet |
Santos, Gianluca Pianca dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, André Filipe Pereira Reid dos http://lattes.cnpq.br/9404737943888215 Saliba, Aline Munhóz http://lattes.cnpq.br/0092005263197130 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Gianluca Pianca dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Nudez Censura CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
topic |
Arte Nudez Censura CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
description |
The production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-18T14:17:20Z 2019-07-10 2019-07-18T14:17:20Z 2019-07-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019. http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019. |
url |
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV) instacron:FDV |
instname_str |
Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
instacron_str |
FDV |
institution |
FDV |
reponame_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
collection |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801226371045785600 |