Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gianluca Pianca dos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
Texto Completo: http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675
Resumo: The production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement.
id FDV-1_9381d4358e499f0a81eff96ce12c263a
oai_identifier_str oai:191.252.194.60:fdv/675
network_acronym_str FDV-1
network_name_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository_id_str
spelling Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXIArteNudezCensuraCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThe production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement.A produção de arte pode ser atribuída tão somente a criatividade autônoma do artista, como também pode revelar a influência social direta neste processo. A relação arte-sociedade propõe uma arte dotada de ideologia, com potencial revolucionário e que caminha em conjunto com a política. A retomada ao passado demonstra que o contexto político sempre esteve diretamente ligado a produção artística, ensejando em contextos ditatoriais de restrição à liberdade de expressão artística. O olhar para eventos contemporâneos, onde ocorreram a censura a nudez artística demonstra que o contexto de instabilidade política tende a gerar um ambiente conservador. Nesse sentido, a arte cumpre com louvor seu papel de resistência e representatividade social desde os temos mais remotos, porém a evolução histórica parece apresentar um padrão cíclico em que repetidas vezes o conservadorismo reacionário coloca o artista, novamente, na frente de luta. A propagação de ideias conservadores no país leva a reviver momentos de intolerância ideológica e restrição de direitos fundamentais. Isso também acarreta em uma onda alienadora tende a reprovar tudo que confronta os ideais dominantes. O Confronto com o nu artístico se faz justamente frente a este movimento repressor.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDVSantos, André Filipe Pereira Reid doshttp://lattes.cnpq.br/9404737943888215Saliba, Aline Munhózhttp://lattes.cnpq.br/0092005263197130Santos, Gianluca Pianca dos2019-07-18T14:17:20Z2019-07-102019-07-18T14:17:20Z2019-07-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019.http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2019-07-19T04:00:21Zoai:191.252.194.60:fdv/675Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2019-07-19T04:00:21Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false
dc.title.none.fl_str_mv Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
title Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
spellingShingle Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
Santos, Gianluca Pianca dos
Arte
Nudez
Censura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
title_short Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
title_full Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
title_fullStr Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
title_full_unstemmed Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
title_sort Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI
author Santos, Gianluca Pianca dos
author_facet Santos, Gianluca Pianca dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, André Filipe Pereira Reid dos
http://lattes.cnpq.br/9404737943888215
Saliba, Aline Munhóz
http://lattes.cnpq.br/0092005263197130
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gianluca Pianca dos
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Nudez
Censura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
topic Arte
Nudez
Censura
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description The production of art can only be attributed to the autonomous creativity of the artist, but it can also reveal the direct social influence in this process. The art-society relationship proposes an art endowed with ideology, with revolutionary potential and that goes hand in hand with politics. The return to the past demonstrates that the political context has always been directly linked to artistic production, leading in dictatorial contexts of restriction to freedom of artistic expression. The look at contemporary events where censorship took place in artistic nudity demonstrates that the context of political instability tends to generate a conservative environment. In this sense, art plays with praise its role of resistance and social representation from the most remote, but historical evolution seems to present a cyclical pattern in which the reactionary conservatism again and again puts the artist in the forefront of struggle. The propagation of conservative ideas in the country leads to revive moments of ideological intolerance and restriction of fundamental rights. This also entails an alienating wave tending to reprove everything that confronts the dominant ideals. The confrontation with the artistic nude is done precisely in the face of this repressive movement.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-18T14:17:20Z
2019-07-10
2019-07-18T14:17:20Z
2019-07-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019.
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675
identifier_str_mv SANTOS, Gianluca Pianca dos Santos. Pintando a nudez: um estudo de caso das obras de arte censuradas no Brasil do séc. XXI. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2019.
url http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron:FDV
instname_str Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron_str FDV
institution FDV
reponame_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
collection Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository.name.fl_str_mv Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801226371045785600