Educação em Direitos Humanos para grupos vulnerabilizados e Defensoria Pública
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
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Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1683 |
Resumo: | The research seeks to analyze how vulnerable groups can have access to human rights education that contributes to their social emancipation and to the realization of their rights, with the help of the Public Defender's Office. Therefore, it analyzes the concepts of stigma, vulnerability and social exclusion, the institutional functions of the Public Defender's Office and how it can expand the channels of dialogue with peripheral communities, so that they can contribute to the reduction of social inequality. The development of the present study is proposed through a theoretical-bibliographical research, that is, from the examination of the theoretical references, proposing the description and understanding of the analyzed phenomenon, expanding the perspective about it, and using the deductive method for the development of the exposed ideas. Thus, it seeks to question: How could the Public Defender's Office help vulnerable groups to have access to human rights education? It is concluded that the Public Defender's Office, through the elaboration of education activities on rights and local practices that contribute to the strengthening of community bonds, can help in the development of an emancipatory education in human rights for vulnerable groups. |
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Educação em Direitos Humanos para grupos vulnerabilizados e Defensoria PúblicaEducation in Human Rights for vulnerabilized groups and Public DefenderDireitos humanosEducaçãoEcologia de SaberesDefensoria PúblicaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThe research seeks to analyze how vulnerable groups can have access to human rights education that contributes to their social emancipation and to the realization of their rights, with the help of the Public Defender's Office. Therefore, it analyzes the concepts of stigma, vulnerability and social exclusion, the institutional functions of the Public Defender's Office and how it can expand the channels of dialogue with peripheral communities, so that they can contribute to the reduction of social inequality. The development of the present study is proposed through a theoretical-bibliographical research, that is, from the examination of the theoretical references, proposing the description and understanding of the analyzed phenomenon, expanding the perspective about it, and using the deductive method for the development of the exposed ideas. Thus, it seeks to question: How could the Public Defender's Office help vulnerable groups to have access to human rights education? It is concluded that the Public Defender's Office, through the elaboration of education activities on rights and local practices that contribute to the strengthening of community bonds, can help in the development of an emancipatory education in human rights for vulnerable groups.A pesquisa busca analisar de que maneira os grupos vulnerabilizados podem ter acesso a uma educação em direitos humanos que contribua para a sua emancipação social e para a efetivação de seus direitos, com o auxílio da Defensoria Pública. Para tanto, analisa-se os conceitos de estigma, vulnerabilidade e exclusão social, as funções institucionais da Defensoria Pública e de que modo ela pode ampliar os canais de diálogo com as comunidades periféricas, de forma que possam contribuir para a redução da desigualdade social. Propõe-se o desenvolvimento do presente estudo por meio de uma pesquisa teórico-bibliográfica, isto é, a partir do exame dos referenciais teóricos, propondo-se a descrição e a compreensão do fenômeno analisado, ampliando-se a perspectiva acerca do mesmo, e utilizando-se do método dedutivo para o desenvolvimento das ideias expostas. Assim, busca-se questionar: De que forma a Defensoria Pública poderia auxiliar os grupos vulnerabilizados a ter acesso a uma educação em direitos humanos? Conclui-se que a Defensoria Pública, mediante a elaboração de atividades de educação em direitos e práticas locais que contribuam para o fortalecimento dos vínculos comunitários, pode auxiliar no desenvolvimento de uma educação emancipatória em direitos humanos para grupos vulnerabilizados.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDV2024-05-14T16:34:21Z2024-05-132024-05-14T16:34:21Z2023-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleBRAZILEIRO, Jhoane Ferreira Fernandes; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Educação em Direitos Humanos para grupos vulnerabilizados e Defensoria Pública. Revista Direito Público, Brasília, v. 20, n. 105, p. 247-270, jan./mar. 2023. DOI: 10.11117/rdp.v20i105.6925. Disponível em: https://www.portaldeperiodicos.idp.edu.br/direitopublico/article/view/6925/299610.11117/rdp.v20i105.69252236-1766http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1683porRevista Direito PúblicoBrazileiro, Jhoane Ferreira FernandesFrancischetto, Gilsilene Passon Picorettiinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2024-05-15T04:00:19Zoai:191.252.194.60:fdv/1683Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2024-05-15T04:00:19Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
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