Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132 |
Resumo: | This dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level. |
id |
FDV-1_a68a039eaab1483621194937722b8765 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:191.252.194.60:fdv/132 |
network_acronym_str |
FDV-1 |
network_name_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository_id_str |
|
spelling |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadaniaEstado democrático de direitoCidadaniaValores éticos e libertáriosDeclaração Universal dos Direitos HumanosConstituição Federal de 1988Plano Nacional de Educação em Direitos HumanosDireitoThis dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level.A presente dissertação cinge-se a responder a indagação sobre o porquê e a forma de os direitos humanos/fundamentais serem ensinados, debatidos e apreendidos na educação formal (ensino fundamental), sob uma ótica dialógica e crítica, com vistas à emancipação, ao resgate de valores éticos constitucionais, ao fortalecimento do Estado Democrático de Direito e da cidadania. Para tanto, busca-se analisar a inconsistência dos fundamentos constitucionais, os instrumentos norteadores dessa educação, os princípios éticos contidos tanto na Declaração Universal de Direitos Humanos, quanto na Constituição Federal de 1988; assim como o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, criado pela portaria nº 98, da Secretaria Especial de Direitos Humanos, em resposta à Década Mundial da Educação em Direitos Humanos. As ações programáticas do referido plano fornecem embasamento para possíveis encaminhamentos no decorrer da formação dos Comitês Estaduais de Educação em Direitos Humanos, órgãos instituídos com o propósito de sua efetivação. Porém, chegou-se à conclusão de que os instrumentos normativos estudados têm sido desconsiderados por conta das diversas violações de direitos humanos que se percebem, diante da ideologia neoliberal, e que o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos surge como uma ponte que liga o direito à educação nesse imprescindível caminho para a cidadania e para o Estado Democrático de Direito e, portanto, deve ter a sua devida consideração na perspectiva de ser colocado num patamar constitucional.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDVAlmeida, Eneá de Stutz ehttp://lattes.cnpq.br/8418270568425466Bittar, Eduardo Carlos Biancahttp://lattes.cnpq.br/4547232356365470Bittencourt Filho, Joséhttp://lattes.cnpq.br/8040441571998381Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi2018-08-27T11:29:24Z2018-08-242018-08-27T11:29:24Z2009-01-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008.http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2018-09-14T04:03:53Zoai:191.252.194.60:fdv/132Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2018-09-14T04:03:53Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
title |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
spellingShingle |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi Estado democrático de direito Cidadania Valores éticos e libertários Declaração Universal dos Direitos Humanos Constituição Federal de 1988 Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos Direito |
title_short |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
title_full |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
title_fullStr |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
title_full_unstemmed |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
title_sort |
Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania |
author |
Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi |
author_facet |
Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Almeida, Eneá de Stutz e http://lattes.cnpq.br/8418270568425466 Bittar, Eduardo Carlos Bianca http://lattes.cnpq.br/4547232356365470 Bittencourt Filho, José http://lattes.cnpq.br/8040441571998381 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado democrático de direito Cidadania Valores éticos e libertários Declaração Universal dos Direitos Humanos Constituição Federal de 1988 Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos Direito |
topic |
Estado democrático de direito Cidadania Valores éticos e libertários Declaração Universal dos Direitos Humanos Constituição Federal de 1988 Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos Direito |
description |
This dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-29 2018-08-27T11:29:24Z 2018-08-24 2018-08-27T11:29:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008. http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132 |
identifier_str_mv |
ABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008. |
url |
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV) instacron:FDV |
instname_str |
Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
instacron_str |
FDV |
institution |
FDV |
reponame_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
collection |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801226368215678976 |