Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
Texto Completo: http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132
Resumo: This dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level.
id FDV-1_a68a039eaab1483621194937722b8765
oai_identifier_str oai:191.252.194.60:fdv/132
network_acronym_str FDV-1
network_name_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository_id_str
spelling Direitos humanos na educação: um caminho à cidadaniaEstado democrático de direitoCidadaniaValores éticos e libertáriosDeclaração Universal dos Direitos HumanosConstituição Federal de 1988Plano Nacional de Educação em Direitos HumanosDireitoThis dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level.A presente dissertação cinge-se a responder a indagação sobre o porquê e a forma de os direitos humanos/fundamentais serem ensinados, debatidos e apreendidos na educação formal (ensino fundamental), sob uma ótica dialógica e crítica, com vistas à emancipação, ao resgate de valores éticos constitucionais, ao fortalecimento do Estado Democrático de Direito e da cidadania. Para tanto, busca-se analisar a inconsistência dos fundamentos constitucionais, os instrumentos norteadores dessa educação, os princípios éticos contidos tanto na Declaração Universal de Direitos Humanos, quanto na Constituição Federal de 1988; assim como o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos, criado pela portaria nº 98, da Secretaria Especial de Direitos Humanos, em resposta à Década Mundial da Educação em Direitos Humanos. As ações programáticas do referido plano fornecem embasamento para possíveis encaminhamentos no decorrer da formação dos Comitês Estaduais de Educação em Direitos Humanos, órgãos instituídos com o propósito de sua efetivação. Porém, chegou-se à conclusão de que os instrumentos normativos estudados têm sido desconsiderados por conta das diversas violações de direitos humanos que se percebem, diante da ideologia neoliberal, e que o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos surge como uma ponte que liga o direito à educação nesse imprescindível caminho para a cidadania e para o Estado Democrático de Direito e, portanto, deve ter a sua devida consideração na perspectiva de ser colocado num patamar constitucional.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDVAlmeida, Eneá de Stutz ehttp://lattes.cnpq.br/8418270568425466Bittar, Eduardo Carlos Biancahttp://lattes.cnpq.br/4547232356365470Bittencourt Filho, Joséhttp://lattes.cnpq.br/8040441571998381Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi2018-08-27T11:29:24Z2018-08-242018-08-27T11:29:24Z2009-01-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008.http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2018-09-14T04:03:53Zoai:191.252.194.60:fdv/132Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2018-09-14T04:03:53Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false
dc.title.none.fl_str_mv Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
title Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
spellingShingle Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi
Estado democrático de direito
Cidadania
Valores éticos e libertários
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Constituição Federal de 1988
Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos
Direito
title_short Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
title_full Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
title_fullStr Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
title_full_unstemmed Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
title_sort Direitos humanos na educação: um caminho à cidadania
author Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi
author_facet Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Eneá de Stutz e
http://lattes.cnpq.br/8418270568425466
Bittar, Eduardo Carlos Bianca
http://lattes.cnpq.br/4547232356365470
Bittencourt Filho, José
http://lattes.cnpq.br/8040441571998381
dc.contributor.author.fl_str_mv Abikair, Claudia Maria Gomes Raggi
dc.subject.por.fl_str_mv Estado democrático de direito
Cidadania
Valores éticos e libertários
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Constituição Federal de 1988
Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos
Direito
topic Estado democrático de direito
Cidadania
Valores éticos e libertários
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Constituição Federal de 1988
Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos
Direito
description This dissertation has the objective of answering the question of why and how the human rights/fundamentals have to be discussed and learned in formal education (elementary school), under an optical dialogical and critical, with a view to emancipation, the redemption of constitutional values, the strengthening of democratic rule of law and citizenship. For this, try to analyze the inconsistency of the constitutional foundations, the instruments guiding the education, ethical principles contained in both the Universal Declaration of Human Rights, as the Federal Constitution of 1988, as well as the National Plan of Education in Human Rights, created by decree No 98, the Special Secretariat for Human Rights, in response to the World Decade for Education on Human Rights. The initiatives of this plan provide referrals for possible light during the formation of the State Committee for Education on Human Rights, bodies established with the purpose of their execution. However, it was concluded that the legal instruments studied have been disregarded on account of the various violations of human rights that is perceived in front of the neoliberal ideology, and that the National Plan for Education on Human Rights emerged as a bridge linking the right to education in this crucial path to citizenship and the democratic rule of law and thus should have its due consideration in view of being placed in a constitutional level.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-29
2018-08-27T11:29:24Z
2018-08-24
2018-08-27T11:29:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008.
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132
identifier_str_mv ABIKAIR, Claudia Maria Gomes Raggi. Direitos Humanos na educação: um caminho à cidadania. 2008. 128 f. Dissertação. (Mestrado em Direitos e Garantias Fundamentais) - Programa de Pós-Graduação em Direitos e Garantias Fundamentais, Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2008.
url http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron:FDV
instname_str Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron_str FDV
institution FDV
reponame_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
collection Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository.name.fl_str_mv Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801226368215678976