TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crespo, Maria Rosa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778
Resumo: This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. 
id FEBAB-1_49ce20bd403f1e1b5b1ecc4eb340c98a
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/778
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information ScienceNarrativa transmídia: uma experiência didático-pedagógica na graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. ResumoTransmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education.Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia.This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. A investigação dialoga com as correntes de pensamento que analisam a necessidade premente e contínua de atualização informacional, cultural, técnica e tecnológica exigida pela dinâmica social na atualidade, sublinhando o papel da informação para construção da ordem social, da produção econômica, da ciência e da cultura. Contextualiza a importância exponencial das Tecnologias da Informação e Comunicação nas relações humanas e analisa a questão do uso dos meios para aquisição do conhecimento em ambientes formais e informais relacionados à escolaridade. Esclarece o conceito e a prática da transmidiação de narrativas no âmbito das teorias da Comunicação e apresenta um panorama sobre a Ciência da Informação enquanto responsável pela disseminação da informação e do conhecimento a partir da ótica das Ciências Sociais Aplicadas. Apresenta relato de um exercício de Transmidiação de Narrativa como modalidade cultural, visando à apropriação de conteúdos históricos, por alunos de graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 25-491980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778/1053Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPOhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCrespo, Maria Rosa2018-10-30T11:30:00Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/778Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2018-10-30T11:30RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
Narrativa transmídia: uma experiência didático-pedagógica na graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Resumo
title TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
spellingShingle TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
Crespo, Maria Rosa
Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education.
Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia.
title_short TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
title_full TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
title_fullStr TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
title_full_unstemmed TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
title_sort TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
author Crespo, Maria Rosa
author_facet Crespo, Maria Rosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Crespo, Maria Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education.
Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia.
topic Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education.
Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia.
description This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778/1053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPO
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPO
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 25-49
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319777141227520