TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778 |
Resumo: | This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. |
id |
FEBAB-1_49ce20bd403f1e1b5b1ecc4eb340c98a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/778 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information ScienceNarrativa transmídia: uma experiência didático-pedagógica na graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. ResumoTransmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education.Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia.This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. A investigação dialoga com as correntes de pensamento que analisam a necessidade premente e contínua de atualização informacional, cultural, técnica e tecnológica exigida pela dinâmica social na atualidade, sublinhando o papel da informação para construção da ordem social, da produção econômica, da ciência e da cultura. Contextualiza a importância exponencial das Tecnologias da Informação e Comunicação nas relações humanas e analisa a questão do uso dos meios para aquisição do conhecimento em ambientes formais e informais relacionados à escolaridade. Esclarece o conceito e a prática da transmidiação de narrativas no âmbito das teorias da Comunicação e apresenta um panorama sobre a Ciência da Informação enquanto responsável pela disseminação da informação e do conhecimento a partir da ótica das Ciências Sociais Aplicadas. Apresenta relato de um exercício de Transmidiação de Narrativa como modalidade cultural, visando à apropriação de conteúdos históricos, por alunos de graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 25-491980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778/1053Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPOhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCrespo, Maria Rosa2018-10-30T11:30:00Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/778Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2018-10-30T11:30RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science Narrativa transmídia: uma experiência didático-pedagógica na graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Resumo |
title |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
spellingShingle |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science Crespo, Maria Rosa Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education. Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia. |
title_short |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
title_full |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
title_fullStr |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
title_full_unstemmed |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
title_sort |
TRANSMEDIA STORYTELLING: a didactic-pedagogical experience for undergraduate students in Librarianship and Information Science |
author |
Crespo, Maria Rosa |
author_facet |
Crespo, Maria Rosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crespo, Maria Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education. Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia. |
topic |
Transmedia storytelling. Convergence Culture. Knowledge Conversion. Librarianship Education. Transmidiação de narrativas. Cultura da Convergência. Conversão do Conhecimento. Ensino de biblioteconomia. |
description |
This investigation converses with the thought currents that analyze the pressing, continuous need for informational, cultural, technical and technological update presently required by the social dynamics, highlighting the role of the information for the construction of social order, economic production, science and culture. It contextualizes the exponential importance of the Information and Communication Technologies in human relations and analyzes the aspect of the use of the media for acquisition of knowledge in formal and informal environments related to schooling. It clarifies the concept and practice of transmedia storytelling in the realm of communication theories and provides an overview of Information Science concerning its responsibility for dissemination of information and knowledge from the perspective of the Applied Social Sciences. Moreover, it presents an account of an exercise of transmedia storytelling as a cultural mode, aiming at appropriation of historical contents by Librarianship undergraduate students. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/778/1053 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPO https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 MARIA ROSA CRESPO https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 25-49 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319777141227520 |