Information literacy in the context of startups
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505 |
Resumo: | Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field. |
id |
FEBAB-1_634b80105c3b52d21099237b4ab6bc70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1505 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy in the context of startupsA competência em informação no contexto das startupsInformation LiteracyStartupsOrganizational LearningLifelong LearningCompetitive Advantage.Competência em InformaçãoStartupsAprendizagem OrganizacionalAprender a AprenderVantagem Competitiva.Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field.As startups são organizações enfocam tecnologias de informação, geralmente são compostas por poucos sujeitos organizacionais, bem como há uma tendência natural de valorizarem a inovação. Nesse intuito, ou seja, de inovar e construir ‘novo’ conhecimento, os profissionais necessitam de competências e habilidades para acessar e analisar informações confiáveis. A competência em informação contribui para que o acesso à informação seja eficiente, resultando em tomadas de decisão eficazes. Objetiva-se investigar a relevância da competência em informação para a aprendizagem de profissionais que atuam em startups e propor um modelo de aplicação desta competência em uma aceleradora de startups. Os procedimentos metodológicos envolvem a pesquisa bibliográfica sobre competência em informação na área empresarial e startups que possibilitaram a construção de um modelo de inserção desta competência para as startups aceleradas. Os resultados demonstram que saber como avaliar e agregar valor ao conhecimento é fundamental para que as startups possam inovar e adquirir vantagem competitiva. As considerações finais ressaltam que o modelo de inserção da competência em informação pode ser inserido na aceleradora de startups, promovendo inovação e conhecimento a partir de informação consistente e fidedigna. Essa aceleradora pode promover a competência em informação por meio de cursos de capacitação e workshops.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-211980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505/1246Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOttonicar, Selma Leticia CapinzaikiSouza, Leonardo Pereira Pinheiro deValentim, Marta Lígia Pomim2021-12-21T12:20:50Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1505Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2021-12-21T12:20:50RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy in the context of startups A competência em informação no contexto das startups |
title |
Information literacy in the context of startups |
spellingShingle |
Information literacy in the context of startups Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki Information Literacy Startups Organizational Learning Lifelong Learning Competitive Advantage. Competência em Informação Startups Aprendizagem Organizacional Aprender a Aprender Vantagem Competitiva. |
title_short |
Information literacy in the context of startups |
title_full |
Information literacy in the context of startups |
title_fullStr |
Information literacy in the context of startups |
title_full_unstemmed |
Information literacy in the context of startups |
title_sort |
Information literacy in the context of startups |
author |
Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki |
author_facet |
Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de Valentim, Marta Lígia Pomim |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de Valentim, Marta Lígia Pomim |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de Valentim, Marta Lígia Pomim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Literacy Startups Organizational Learning Lifelong Learning Competitive Advantage. Competência em Informação Startups Aprendizagem Organizacional Aprender a Aprender Vantagem Competitiva. |
topic |
Information Literacy Startups Organizational Learning Lifelong Learning Competitive Advantage. Competência em Informação Startups Aprendizagem Organizacional Aprender a Aprender Vantagem Competitiva. |
description |
Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505/1246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-21 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319779534077952 |