Information literacy in the context of startups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de, Valentim, Marta Lígia Pomim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505
Resumo: Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field.
id FEBAB-1_634b80105c3b52d21099237b4ab6bc70
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1505
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy in the context of startupsA competência em informação no contexto das startupsInformation LiteracyStartupsOrganizational LearningLifelong LearningCompetitive Advantage.Competência em InformaçãoStartupsAprendizagem OrganizacionalAprender a AprenderVantagem Competitiva.Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field.As startups são organizações enfocam tecnologias de informação, geralmente são compostas por poucos sujeitos organizacionais, bem como há uma tendência natural de valorizarem a inovação. Nesse intuito, ou seja, de inovar e construir ‘novo’ conhecimento, os profissionais necessitam de competências e habilidades para acessar e analisar informações confiáveis. A competência em informação contribui para que o acesso à informação seja eficiente, resultando em tomadas de decisão eficazes. Objetiva-se investigar a relevância da competência em informação para a aprendizagem de profissionais que atuam em startups e propor um modelo de aplicação desta competência em uma aceleradora de startups. Os procedimentos metodológicos envolvem a pesquisa bibliográfica sobre competência em informação na área empresarial e startups que possibilitaram a construção de um modelo de inserção desta competência para as startups aceleradas. Os resultados demonstram que saber como avaliar e agregar valor ao conhecimento é fundamental para que as startups possam inovar e adquirir vantagem competitiva. As considerações finais ressaltam que o modelo de inserção da competência em informação pode ser inserido na aceleradora de startups, promovendo inovação e conhecimento a partir de informação consistente e fidedigna. Essa aceleradora pode promover a competência em informação por meio de cursos de capacitação e workshops.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-211980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505/1246Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOttonicar, Selma Leticia CapinzaikiSouza, Leonardo Pereira Pinheiro deValentim, Marta Lígia Pomim2021-12-21T12:20:50Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1505Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2021-12-21T12:20:50RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy in the context of startups
A competência em informação no contexto das startups
title Information literacy in the context of startups
spellingShingle Information literacy in the context of startups
Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki
Information Literacy
Startups
Organizational Learning
Lifelong Learning
Competitive Advantage.
Competência em Informação
Startups
Aprendizagem Organizacional
Aprender a Aprender
Vantagem Competitiva.
title_short Information literacy in the context of startups
title_full Information literacy in the context of startups
title_fullStr Information literacy in the context of startups
title_full_unstemmed Information literacy in the context of startups
title_sort Information literacy in the context of startups
author Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki
author_facet Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki
Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de
Valentim, Marta Lígia Pomim
author_role author
author2 Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de
Valentim, Marta Lígia Pomim
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ottonicar, Selma Leticia Capinzaiki
Souza, Leonardo Pereira Pinheiro de
Valentim, Marta Lígia Pomim
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy
Startups
Organizational Learning
Lifelong Learning
Competitive Advantage.
Competência em Informação
Startups
Aprendizagem Organizacional
Aprender a Aprender
Vantagem Competitiva.
topic Information Literacy
Startups
Organizational Learning
Lifelong Learning
Competitive Advantage.
Competência em Informação
Startups
Aprendizagem Organizacional
Aprender a Aprender
Vantagem Competitiva.
description Startups are organizations that focus on information technologies, and they are generally composed of few organizational individuals, and there is a natural tendency to value innovation. With this aim, that is, to innovate and build ‘new’ knowledge, professionals need skills and abilities to access and analyze reliable information. Information literacy contributes to the access to information to be efficient, resulting in effective decision making. The objective is to investigate the relevance of information literacy for the learning of professionals who work in startups and to propose a model for the application of this competence in a startup accelerator. The methodological procedures involve bibliographic research on information literacy in the business area and startups that made it possible to build a model of insertion of this competence for accelerated startups. The results demonstrate that knowing how to evaluate and add value to knowledge is essential for startups to innovate and acquire competitive advantage. The final considerations emphasize that the model of insertion of information literacy can be inserted in the accelerator of startups, promoting innovation and knowledge from consistent and reliable information. This accelerator can promote information competence through training courses and workshops with specialists in the field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1505/1246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 17 (2021); 1-21
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319779534077952