The school library and the mediation of reading with image book
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164 |
Resumo: | It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book. |
id |
FEBAB-1_696f80806ef604d50efe80378ec77b44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1164 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school library and the mediation of reading with image bookO bibliotecário escolar e a mediação da leitura com livro de imagemSchool librarianMediator of readingMediation of readingImage bookAction researchBibliotecário escolarMediador de leituraMediação da leituraLivro de imagemPesquisa-ação.It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book.Apresenta uma discussão sobre o bibliotecário mediador de leitura e o uso do livro de imagem. Tem como objetivo geral analisar a apropriação da leitura a partir da mediação com o livro de imagem Ida e volta de Juarez Machado. Como objetivos específicos: analisa como a mediação da leitura com livro de imagem pode ser realizada; discute sobre o papel da imagem e verifica a influência da mediação imagética na apropriação da leitura; e, investiga qual a percepção das crianças ao ter contato com o livro de imagem. Utiliza inicialmente como método uma revisão bibliográfica e, posteriormente, a pesquisa-ação. Como resultados, constata que a mediação da leitura utilizando o livro de imagem é uma alternativa para mediar leitura na escola e que a linguagem verbo-visual permite distintas interpretações e apropriações pelos mediandos. Infere também que a fase mais apropriada para se mediar a leitura é durante a alfabetização. Considera que o livro de imagem pode ser tão complexo para o entendimento das crianças quanto o livro com texto escrito. Conclui que as inciativas de mediação da leitura nas escolas ainda estão dependentes do suporte impresso e que há uma resistência em se utilizar outros suportes, como o livro de imagem.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 194-2121980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164/1109Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Netohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Aline Cristina ChananSantos Neto, João Arlindo dos2019-01-02T16:22:11Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1164Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-01-02T16:22:11RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school library and the mediation of reading with image book O bibliotecário escolar e a mediação da leitura com livro de imagem |
title |
The school library and the mediation of reading with image book |
spellingShingle |
The school library and the mediation of reading with image book Costa, Aline Cristina Chanan School librarian Mediator of reading Mediation of reading Image book Action research Bibliotecário escolar Mediador de leitura Mediação da leitura Livro de imagem Pesquisa-ação. |
title_short |
The school library and the mediation of reading with image book |
title_full |
The school library and the mediation of reading with image book |
title_fullStr |
The school library and the mediation of reading with image book |
title_full_unstemmed |
The school library and the mediation of reading with image book |
title_sort |
The school library and the mediation of reading with image book |
author |
Costa, Aline Cristina Chanan |
author_facet |
Costa, Aline Cristina Chanan Santos Neto, João Arlindo dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos Neto, João Arlindo dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Aline Cristina Chanan Santos Neto, João Arlindo dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School librarian Mediator of reading Mediation of reading Image book Action research Bibliotecário escolar Mediador de leitura Mediação da leitura Livro de imagem Pesquisa-ação. |
topic |
School librarian Mediator of reading Mediation of reading Image book Action research Bibliotecário escolar Mediador de leitura Mediação da leitura Livro de imagem Pesquisa-ação. |
description |
It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164/1109 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Neto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 194-212 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319778741354496 |