The school library and the mediation of reading with image book

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Aline Cristina Chanan
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos Neto, João Arlindo dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164
Resumo: It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book.
id FEBAB-1_696f80806ef604d50efe80378ec77b44
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1164
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling The school library and the mediation of reading with image bookO bibliotecário escolar e a mediação da leitura com livro de imagemSchool librarianMediator of readingMediation of readingImage bookAction researchBibliotecário escolarMediador de leituraMediação da leituraLivro de imagemPesquisa-ação.It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book.Apresenta uma discussão sobre o bibliotecário mediador de leitura e o uso do livro de imagem. Tem como objetivo geral analisar a apropriação da leitura a partir da mediação com o livro de imagem Ida e volta de Juarez Machado. Como objetivos específicos: analisa como a mediação da leitura com livro de imagem pode ser realizada; discute sobre o papel da imagem e verifica a influência da mediação imagética na apropriação da leitura; e, investiga qual a percepção das crianças ao ter contato com o livro de imagem. Utiliza inicialmente como método uma revisão bibliográfica e, posteriormente, a pesquisa-ação. Como resultados, constata que a mediação da leitura utilizando o livro de imagem é uma alternativa para mediar leitura na escola e que a linguagem verbo-visual permite distintas interpretações e apropriações pelos mediandos. Infere também que a fase mais apropriada para se mediar a leitura é durante a alfabetização. Considera que o livro de imagem pode ser tão complexo para o entendimento das crianças quanto o livro com texto escrito. Conclui que as inciativas de mediação da leitura nas escolas ainda estão dependentes do suporte impresso e que há uma resistência em se utilizar outros suportes, como o livro de imagem.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2019-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 194-2121980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164/1109Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Netohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Aline Cristina ChananSantos Neto, João Arlindo dos2019-01-02T16:22:11Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1164Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2019-01-02T16:22:11RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv The school library and the mediation of reading with image book
O bibliotecário escolar e a mediação da leitura com livro de imagem
title The school library and the mediation of reading with image book
spellingShingle The school library and the mediation of reading with image book
Costa, Aline Cristina Chanan
School librarian
Mediator of reading
Mediation of reading
Image book
Action research
Bibliotecário escolar
Mediador de leitura
Mediação da leitura
Livro de imagem
Pesquisa-ação.
title_short The school library and the mediation of reading with image book
title_full The school library and the mediation of reading with image book
title_fullStr The school library and the mediation of reading with image book
title_full_unstemmed The school library and the mediation of reading with image book
title_sort The school library and the mediation of reading with image book
author Costa, Aline Cristina Chanan
author_facet Costa, Aline Cristina Chanan
Santos Neto, João Arlindo dos
author_role author
author2 Santos Neto, João Arlindo dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Aline Cristina Chanan
Santos Neto, João Arlindo dos
dc.subject.por.fl_str_mv School librarian
Mediator of reading
Mediation of reading
Image book
Action research
Bibliotecário escolar
Mediador de leitura
Mediação da leitura
Livro de imagem
Pesquisa-ação.
topic School librarian
Mediator of reading
Mediation of reading
Image book
Action research
Bibliotecário escolar
Mediador de leitura
Mediação da leitura
Livro de imagem
Pesquisa-ação.
description It presents a discussion about the reading mediator librarian and the use of the picture book. Its general objective is to analyze the appropriation of the reading from the mediation with the book of image Ida e Volta of Juarez Machado. As specific objectives: it analyzes how the mediation of the reading with picture book can be realized; discusses the role of the image and verifies the influence of imagery mediation on the appropriation of reading; And investigates how children perceive contact with the picture book. It initially uses as a method a bibliographic review and, later, the action research. As results, he notes that the mediation of reading using the picture book is an alternative to mediate reading in school and that the verbal-visual language allows different interpretations and appropriations by students. It also infers that the most appropriate stage to mediate reading is during literacy. He believes that the picture book can be as complex for children's understanding as the book with written text. It concludes that the mediation initiatives of reading in schools are still dependent on printed media and that there is resistance in using other media, such as the picture book.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1164/1109
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Neto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Aline Cristina Chanan Costa, João Arlindo dos Santos Neto
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 15 n. 1 (2019); 194-212
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319778741354496