Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941 |
Resumo: | It is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts. |
id |
FEBAB-1_83e14f1a3cc1b8312a40f80612535f5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1941 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológicaAtuação multi, pluri e interdisciplinar na perspectiva docente : uma perspectiva epistemológicaCiência da InformaçãoMultidisciplinaridadePluridisciplinaridadeInterdisciplinaridadeAtuação docenteIt is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts.Evidencia-se que a interdisciplinaridade é uma característica que está presente desde a gênese da Ciência da Informação, uma vez que o campo científico apresenta pontos de intersecção com distintas áreas do conhecimento as quais são análogas. Nessa perspectiva, discute-se os conceitos de multi, pluri e interdisciplinaridade a luz de uma perspectiva epistemológica e de sua concepção pelo docente em sua prática. A primeira etapa dos procedimentos metodológicos se refere a revisão da literatura, realizada por meio de um levantamento na Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação e no Google Acadêmico. Na segunda etapa, realizou-se um estudo exploratório e descritivo de abordagem qualiquantitativa, aplicando-se um questionário estruturado contendo perguntas abertas e fechadas. Os resultados alcançados evidenciam que a classe docente, ainda, confunde os referidos conceitos, pois identificou-se que não há clareza em relação as convergências e divergências entre os conceitos ‘pluri’ e ‘multi’ e, em alguns casos, os confundem com o conceito de interdisciplinaridade. Observa-se que existe diferença de interpretação e/ou desconhecimento dos termos, levando a crer que pode ser um dos fatores que fragiliza as discussões em relação à temática, bem como em relação a sua aplicação em diferentes contextos profissionais.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2024-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 20 (2024)1980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941/1491Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVassi, Vanderlei FerreiraValentim, Marta Lígia Pominde Vasconcelos , Carlos HenriqueFernandes dos Santos Rogo, GyseleChadi e Silva, Larissa2024-03-09T17:44:16Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1941Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2024-03-09T17:44:16RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica Atuação multi, pluri e interdisciplinar na perspectiva docente : uma perspectiva epistemológica |
title |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
spellingShingle |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica Vassi, Vanderlei Ferreira Ciência da Informação Multidisciplinaridade Pluridisciplinaridade Interdisciplinaridade Atuação docente |
title_short |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
title_full |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
title_fullStr |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
title_full_unstemmed |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
title_sort |
Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica |
author |
Vassi, Vanderlei Ferreira |
author_facet |
Vassi, Vanderlei Ferreira Valentim, Marta Lígia Pomin de Vasconcelos , Carlos Henrique Fernandes dos Santos Rogo, Gysele Chadi e Silva, Larissa |
author_role |
author |
author2 |
Valentim, Marta Lígia Pomin de Vasconcelos , Carlos Henrique Fernandes dos Santos Rogo, Gysele Chadi e Silva, Larissa |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vassi, Vanderlei Ferreira Valentim, Marta Lígia Pomin de Vasconcelos , Carlos Henrique Fernandes dos Santos Rogo, Gysele Chadi e Silva, Larissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência da Informação Multidisciplinaridade Pluridisciplinaridade Interdisciplinaridade Atuação docente |
topic |
Ciência da Informação Multidisciplinaridade Pluridisciplinaridade Interdisciplinaridade Atuação docente |
description |
It is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941/1491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 20 (2024) 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319775092310016 |