Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vassi, Vanderlei Ferreira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Valentim, Marta Lígia Pomin, de Vasconcelos , Carlos Henrique, Fernandes dos Santos Rogo, Gysele, Chadi e Silva, Larissa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941
Resumo: It is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts.
id FEBAB-1_83e14f1a3cc1b8312a40f80612535f5d
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1941
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológicaAtuação multi, pluri e interdisciplinar na perspectiva docente : uma perspectiva epistemológicaCiência da InformaçãoMultidisciplinaridadePluridisciplinaridadeInterdisciplinaridadeAtuação docenteIt is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts.Evidencia-se que a interdisciplinaridade é uma característica que está presente desde a gênese da Ciência da Informação, uma vez que o campo científico apresenta pontos de intersecção com distintas áreas do conhecimento as quais são análogas. Nessa perspectiva, discute-se os conceitos de multi, pluri e interdisciplinaridade a luz de uma perspectiva epistemológica e de sua concepção pelo docente em sua prática. A primeira etapa dos procedimentos metodológicos se refere a revisão da literatura, realizada por meio de um levantamento na Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação e no Google Acadêmico. Na segunda etapa, realizou-se um estudo exploratório e descritivo de abordagem qualiquantitativa, aplicando-se um questionário estruturado contendo perguntas abertas e fechadas. Os resultados alcançados evidenciam que a classe docente, ainda, confunde os referidos conceitos, pois identificou-se que não há clareza em relação as convergências e divergências entre os conceitos ‘pluri’ e ‘multi’ e, em alguns casos, os confundem com o conceito de interdisciplinaridade. Observa-se que existe diferença de interpretação e/ou desconhecimento dos termos, levando a crer que pode ser um dos fatores que fragiliza as discussões em relação à temática, bem como em relação a sua aplicação em diferentes contextos profissionais.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2024-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 20 (2024)1980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941/1491Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVassi, Vanderlei FerreiraValentim, Marta Lígia Pominde Vasconcelos , Carlos HenriqueFernandes dos Santos Rogo, GyseleChadi e Silva, Larissa2024-03-09T17:44:16Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1941Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2024-03-09T17:44:16RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
Atuação multi, pluri e interdisciplinar na perspectiva docente : uma perspectiva epistemológica
title Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
spellingShingle Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
Vassi, Vanderlei Ferreira
Ciência da Informação
Multidisciplinaridade
Pluridisciplinaridade
Interdisciplinaridade
Atuação docente
title_short Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
title_full Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
title_fullStr Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
title_full_unstemmed Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
title_sort Multi, pluri and interdisciplinary action from the teaching perspective in the field of Information Science: uma perspectiva epistemológica
author Vassi, Vanderlei Ferreira
author_facet Vassi, Vanderlei Ferreira
Valentim, Marta Lígia Pomin
de Vasconcelos , Carlos Henrique
Fernandes dos Santos Rogo, Gysele
Chadi e Silva, Larissa
author_role author
author2 Valentim, Marta Lígia Pomin
de Vasconcelos , Carlos Henrique
Fernandes dos Santos Rogo, Gysele
Chadi e Silva, Larissa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vassi, Vanderlei Ferreira
Valentim, Marta Lígia Pomin
de Vasconcelos , Carlos Henrique
Fernandes dos Santos Rogo, Gysele
Chadi e Silva, Larissa
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da Informação
Multidisciplinaridade
Pluridisciplinaridade
Interdisciplinaridade
Atuação docente
topic Ciência da Informação
Multidisciplinaridade
Pluridisciplinaridade
Interdisciplinaridade
Atuação docente
description It is evident that interdisciplinarity is a characteristic that has been present since the genesis of Information Science, since the scientific field presents points of intersection with different areas of knowledge which are similar. In this perspective, the concepts of multi, pluri and interdisciplinarity are discussed in the light of an epistemological perspective and of its conception by the teacher in his practice. The first step of the methodological procedures refers to the literature review, carried out through a survey in the Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação Science and Google Scholar. In the second stage, an exploratory and descriptive study with a qualitative and quantitative approach was carried out, applying a structured survey containing open and closed questions. The results achieved show that the teaching class still confuses these concepts, as it was identified that there is no clarity regarding the convergences and divergences between the concepts 'pluri' and 'multi' and, in some cases, they confuse them with the concept of interdisciplinarity. It is observed that there is a difference in the interpretation and/or knowledge lack of the terms, leading to the belief that it may be one of the factors that weakens the discussions regarding the theme, as well as in relation to its application in different professional contexts.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1941/1491
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 20 (2024)
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319775092310016