Evaluación de una Estrategia Colaborativa: un estudio de caso en el sector del vino de Oporto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, António Carrizo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Moutinho, Victor Ferreira, Pereira, José da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1409
Resumo: The rapid and all-encompassing changes in regional and world wine markets have stimulated us to carry out this study. Accordingly, based on the competitiveness of an important Port wine producer in Portugal, this article analyzes a strategic alliance between this company and another important multinational one that is present in many different worldwide distribution markets. Basically, the article seeks to understand, on the one side, the impact of a strategic alliance on a small Port wine producer when becoming involved with a multinational company, and, on the other hand, to identify differences, before and after the alliance, to the markets where the small company was made present. This work is centered on a case study and involves the use of econometrics methodologies that analyze panel data, in order to grasp differences of strategic pre- and post-alliance actions.  The conclusions are important, since they allow one to compare, on one hand, difference between the company´s performance over two different time horizons. On the other hand, econometrics methods are robust, since they allow one to come to relational conclusions, keeping the case study in mind.
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spelling Evaluación de una Estrategia Colaborativa: un estudio de caso en el sector del vino de OportoEvaluation of a Collaborative Strategy: a case study in the Port wine industryAvaliação de uma Estratégia Colaborativa: um estudo de caso no setor do vinho do PortoStrategic alliances. Cooperative strategy. Port wine. Econometric models. Portugal.Alianzas estratégicas. Estrategia cooperativa. Vino de Oporto. Modelos econométricos. Portugal.Alianças estratégicas. Estratégia cooperativa. Vinho do Porto. Modelos econométricos. Portugal.The rapid and all-encompassing changes in regional and world wine markets have stimulated us to carry out this study. Accordingly, based on the competitiveness of an important Port wine producer in Portugal, this article analyzes a strategic alliance between this company and another important multinational one that is present in many different worldwide distribution markets. Basically, the article seeks to understand, on the one side, the impact of a strategic alliance on a small Port wine producer when becoming involved with a multinational company, and, on the other hand, to identify differences, before and after the alliance, to the markets where the small company was made present. This work is centered on a case study and involves the use of econometrics methodologies that analyze panel data, in order to grasp differences of strategic pre- and post-alliance actions.  The conclusions are important, since they allow one to compare, on one hand, difference between the company´s performance over two different time horizons. On the other hand, econometrics methods are robust, since they allow one to come to relational conclusions, keeping the case study in mind.Los rápidos y grandes cambios del mercado mundial y regional del vino han estimulado la realización de esta investigación. Basándose en la competitividad de una empresa productora importante de vino de Oporto en Portugal, este artículo analiza una alianza estratégica entre esta empresa y otra multinacional, presente en los diversos mercados internacionales de distribución. En concreto, el artículo pretende explicar, por un lado, cuál es el impacto de una alianza estratégica para una pequeña empresa productora de vino de Oporto al asociarse con una empresa multinacional y, por otro, identificar las diferencias anteriores y posteriores a la alianza de los mercados en los que ha participado la pequeña empresa. Este trabajo se centra en un estudio de caso y utiliza metodologías econométricas que analizan datos en panel, para captar las diferencias de actuación estratégicas antes y después de la alianza estratégica. Las conclusiones son importantes, dado que permiten comparar la diferencia de desempeño de la empresa en dos horizontes temporales diferentes, así como demostrar que los métodos econométricos son sólidos dado que permiten extraer conclusiones relacionales basadas en el estudio del caso.As rápidas e abrangentes mudanças nos mercados mundial e regional de vinhos estimularam a realização desta investigação. Assim, tendo por base a competitividade de uma importante empresa produtora de vinho do Porto, em Portugal, este artigo analisa uma aliança estratégica entre essa empresa e uma importante empresa multinacional, presente nos diversos mercados internacionais de distribuição. Em concreto, o artigo procura compreender, por um lado, qual o impacto de uma aliança estratégica para uma pequena empresa produtora de vinho do Porto ao envolver-se com uma empresa multinacional e, por outro, identificar as diferenças antes e depois da aliança para os mercados onde a pequena empresa esteve presente. Este trabalho está centrado em um estudo de caso e envolve a utilização de metodologias econométricas que analisam dados em painel, de forma a captarem as diferenças de atuação estratégicas pré e pós-aliança estratégica. As conclusões são importantes, dado que permitem comparar, por um lado, a diferença de desempenho da empresa em dois horizontes temporais diferentes. Por outro, os métodos econométricos são robustos, dado que permitem tirar conclusões relacionais tendo em conta o caso em estudo.FECAP2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/140910.7819/rbgn.v15i47.1409Review of Business Management; Vol. 15 No. 47 (2013); 221-240RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 15 Núm. 47 (2013); 221-240RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 15 n. 47 (2013); 221-2401983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1409/944https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1409/952Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, António CarrizoMoutinho, Victor FerreiraPereira, José da Costa2021-07-21T16:33:17Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1409Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:33:17Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
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