Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santini, Fernando de Oliveira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ladeira, Wagner Júnior, Sampaio, Cláudio Hoffmann, Araújo, Clécio Falcão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538
Resumo: Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism.
id FECAP-3_f5fc3d7836984559ac6a967d3c7462dc
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2931
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialismUma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismoUma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismoMaterialismantecedentsconsequentsmeta-analysis.Materialismoantecedentesconsequentesmetaanálise.Materialismoantecedentesconsequentesmetaanálise.Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism.Objetivo – O materialismo vem ganhando espaço no campo acadêmico, especialmente a partir da década de 1980, dada a relevância em buscar compreender o sentimento vinculado à posse e à aquisição de bens. Por conta dessa importância, realizou-se uma meta-análise para avaliar os antecedentes e consequentes do materialismo.Metodologia – A partir da realização de uma revisão sistemática, foi identificado um total de 77 artigos que analisaram esses aspectos, gerando 99 effects-sizes e uma amostra acumulada de 40.288 indivíduos estudados.Resultados – Os antecedentes do materialismo que apresentaram relações significativas foram: percepção de valor hedônico, influência interpessoal, satisfação com a vida e renda. Quanto aos consequentes, observou-se significância para a intenção de compra, compra impulsiva, compra compulsiva, consumo conspícuo, consumo de status e envolvimento do consumidor. Em relação ao efeito moderador, foi possível observar que amostras pequenas produzem efeitos maiores. Além disso, na relação entre materialismo e intenção de compra, há efeitos mais fortes para pesquisas realizadas em países do Ocidente.Contribuições – Com base na metodologia aplicada neste estudo, espera-se contribuição sólida e generalizável a respeito do construto materialismo.Objetivo – O materialismo vem ganhando espaço no campo acadêmico, especialmente a partir da década de 1980, dada a relevância em buscar compreender o sentimento vinculado à posse e à aquisição de bens. Por conta dessa importância, realizou-se uma meta-análise para avaliar os antecedentes e consequentes do materialismo.Metodologia – A partir da realização de uma revisão sistemática, foi identificado um total de 77 artigos que analisaram esses aspectos, gerando 99 effects-sizes e uma amostra acumulada de 40.288 indivíduos estudados. Resultados – Os antecedentes do materialismo que apresentaram relações significativas foram: percepção de valor hedônico, influência interpessoal, satisfação com a vida e renda. Quanto aos consequentes, observou-se significância para a intenção de compra, compra impulsiva, compra compulsiva, consumo conspícuo, consumo de status e envolvimento do consumidor. Em relação ao efeito moderador, foi possível observar que amostras pequenas produzem efeitos maiores. Além disso, na relação entre materialismo e intenção de compra, há efeitos mais fortes para pesquisas realizadas em países do Ocidente. Contribuições – Com base na metodologia aplicada neste estudo, espera-se contribuição sólida e generalizável a respeito do construto materialismoFECAP2017-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/53810.7819/rbgn.v0i0.2931Review of Business Management; Vol. 19 No. 66 (2017); 556RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 66 (2017); 556RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 66 (2017); 5561983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf_1Copyright (c) 2017 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantini, Fernando de OliveiraLadeira, Wagner JúniorSampaio, Cláudio HoffmannAraújo, Clécio Falcão2021-07-21T16:19:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2931Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:19:11Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
Uma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismo
Uma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismo
title Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
spellingShingle Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
Santini, Fernando de Oliveira
Materialism
antecedents
consequents
meta-analysis.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
title_short Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
title_full Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
title_fullStr Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
title_full_unstemmed Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
title_sort Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
author Santini, Fernando de Oliveira
author_facet Santini, Fernando de Oliveira
Ladeira, Wagner Júnior
Sampaio, Cláudio Hoffmann
Araújo, Clécio Falcão
author_role author
author2 Ladeira, Wagner Júnior
Sampaio, Cláudio Hoffmann
Araújo, Clécio Falcão
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santini, Fernando de Oliveira
Ladeira, Wagner Júnior
Sampaio, Cláudio Hoffmann
Araújo, Clécio Falcão
dc.subject.por.fl_str_mv Materialism
antecedents
consequents
meta-analysis.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
topic Materialism
antecedents
consequents
meta-analysis.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
Materialismo
antecedentes
consequentes
metaanálise.
description Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538
10.7819/rbgn.v0i0.2931
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v0i0.2931
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 19 No. 66 (2017); 556
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 66 (2017); 556
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 66 (2017); 556
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942369508229120