Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538 |
Resumo: | Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism. |
id |
FECAP-3_f5fc3d7836984559ac6a967d3c7462dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2931 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialismUma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismoUma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismoMaterialismantecedentsconsequentsmeta-analysis.Materialismoantecedentesconsequentesmetaanálise.Materialismoantecedentesconsequentesmetaanálise.Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism.Objetivo – O materialismo vem ganhando espaço no campo acadêmico, especialmente a partir da década de 1980, dada a relevância em buscar compreender o sentimento vinculado à posse e à aquisição de bens. Por conta dessa importância, realizou-se uma meta-análise para avaliar os antecedentes e consequentes do materialismo.Metodologia – A partir da realização de uma revisão sistemática, foi identificado um total de 77 artigos que analisaram esses aspectos, gerando 99 effects-sizes e uma amostra acumulada de 40.288 indivíduos estudados.Resultados – Os antecedentes do materialismo que apresentaram relações significativas foram: percepção de valor hedônico, influência interpessoal, satisfação com a vida e renda. Quanto aos consequentes, observou-se significância para a intenção de compra, compra impulsiva, compra compulsiva, consumo conspícuo, consumo de status e envolvimento do consumidor. Em relação ao efeito moderador, foi possível observar que amostras pequenas produzem efeitos maiores. Além disso, na relação entre materialismo e intenção de compra, há efeitos mais fortes para pesquisas realizadas em países do Ocidente.Contribuições – Com base na metodologia aplicada neste estudo, espera-se contribuição sólida e generalizável a respeito do construto materialismo.Objetivo – O materialismo vem ganhando espaço no campo acadêmico, especialmente a partir da década de 1980, dada a relevância em buscar compreender o sentimento vinculado à posse e à aquisição de bens. Por conta dessa importância, realizou-se uma meta-análise para avaliar os antecedentes e consequentes do materialismo.Metodologia – A partir da realização de uma revisão sistemática, foi identificado um total de 77 artigos que analisaram esses aspectos, gerando 99 effects-sizes e uma amostra acumulada de 40.288 indivíduos estudados. Resultados – Os antecedentes do materialismo que apresentaram relações significativas foram: percepção de valor hedônico, influência interpessoal, satisfação com a vida e renda. Quanto aos consequentes, observou-se significância para a intenção de compra, compra impulsiva, compra compulsiva, consumo conspícuo, consumo de status e envolvimento do consumidor. Em relação ao efeito moderador, foi possível observar que amostras pequenas produzem efeitos maiores. Além disso, na relação entre materialismo e intenção de compra, há efeitos mais fortes para pesquisas realizadas em países do Ocidente. Contribuições – Com base na metodologia aplicada neste estudo, espera-se contribuição sólida e generalizável a respeito do construto materialismoFECAP2017-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/53810.7819/rbgn.v0i0.2931Review of Business Management; Vol. 19 No. 66 (2017); 556RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 66 (2017); 556RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 66 (2017); 5561983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf_1Copyright (c) 2017 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantini, Fernando de OliveiraLadeira, Wagner JúniorSampaio, Cláudio HoffmannAraújo, Clécio Falcão2021-07-21T16:19:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2931Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:19:11Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism Uma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismo Uma meta-análise sobre os construtos antecedentes e consequentes do materialismo |
title |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
spellingShingle |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism Santini, Fernando de Oliveira Materialism antecedents consequents meta-analysis. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. |
title_short |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
title_full |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
title_fullStr |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
title_full_unstemmed |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
title_sort |
Meta-analysis of the antecedent and consequent constructs of materialism |
author |
Santini, Fernando de Oliveira |
author_facet |
Santini, Fernando de Oliveira Ladeira, Wagner Júnior Sampaio, Cláudio Hoffmann Araújo, Clécio Falcão |
author_role |
author |
author2 |
Ladeira, Wagner Júnior Sampaio, Cláudio Hoffmann Araújo, Clécio Falcão |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santini, Fernando de Oliveira Ladeira, Wagner Júnior Sampaio, Cláudio Hoffmann Araújo, Clécio Falcão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Materialism antecedents consequents meta-analysis. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. |
topic |
Materialism antecedents consequents meta-analysis. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. Materialismo antecedentes consequentes metaanálise. |
description |
Purpose – Materialism has been gaining ground in the academic field, especially from the 1980s on, given the relevance of understanding sentiments connected to possessing and acquiring goods. Thus, this meta-analysis was carried out to assess the antecedents and consequents of materialism.Design/methodology/approach – Based on a systematic review, we gathered a total 77 articles that examined those aspects, generating 99 effects-sizes and a cumulative sample of 40,288 studied individuals.Findings – The antecedents of materialism that showed a significant relationship with this construct were: perceived hedonic value, interpersonal influence, life satisfaction, and income. As for the consequents, we observed significance for purchase intention, impulsive buying, compulsive buying, conspicuous consumption, status consumption, and consumer involvement. Regarding the moderating effect, we observed that small samples produce greater effects. Furthermore, for the relationship between materialism and purchase intention, there are stronger effects for surveys conducted in Western countries. Originality/value – Based on the methodology applied in this study, we expected a solid and generalizable contribution regarding construct materialism. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538 10.7819/rbgn.v0i0.2931 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v0i0.2931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/538/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 19 No. 66 (2017); 556 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 19 Núm. 66 (2017); 556 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 19 n. 66 (2017); 556 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942369508229120 |