INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Bruno Anicet
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Zen, Aurora Carneiro, Prévot, Frèderic
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016
Resumo: Purpose – This paper aims to explore innovation in geographic business networks and to propose a model of innovation capability of cluster. The premise is that innovation is a necessity for firms and relations inter firms is an alternative for it to occur. Among these relationships, clusters stand out, with studies showing that firms in clusters tend to be more innovative. Design/methodology/approach–This, we conducted an exploratory research with two clusters: emerging cluster of Alto do Camaquã, in Brazil and growing cluster of Sisteron, in France.The cases were analyzed from elements previously established in the literature: context, collective strategy, public policy, commercialization, pro-activity, external relations, transmission collaboration, assimilation, transformation and application of knowledge, governance, infrastructure, financial resources and human resources. Findings– We arrived to a model of cluster innovation capability, composed by the strategic management, relationships and learning, technological and marketing development and operational management. Originality/value–The proposed model is a dinamic model as capabilities vary in their intensities according to the development stage of the cluster and its maturity time.
id FECAP-3_f863964c35f2b169d2d528bf603b0398
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/4016
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.Capacidade de inovação dos clusters: entendimento da inovação de redes geográficas de negóciosCapacidade de inovação dos clusters: entendimento da inovação de redes geográficas de negóciosclustersinnovation capabilitybusiness networks.Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.Purpose – This paper aims to explore innovation in geographic business networks and to propose a model of innovation capability of cluster. The premise is that innovation is a necessity for firms and relations inter firms is an alternative for it to occur. Among these relationships, clusters stand out, with studies showing that firms in clusters tend to be more innovative. Design/methodology/approach–This, we conducted an exploratory research with two clusters: emerging cluster of Alto do Camaquã, in Brazil and growing cluster of Sisteron, in France.The cases were analyzed from elements previously established in the literature: context, collective strategy, public policy, commercialization, pro-activity, external relations, transmission collaboration, assimilation, transformation and application of knowledge, governance, infrastructure, financial resources and human resources. Findings– We arrived to a model of cluster innovation capability, composed by the strategic management, relationships and learning, technological and marketing development and operational management. Originality/value–The proposed model is a dinamic model as capabilities vary in their intensities according to the development stage of the cluster and its maturity time. Objetivo – O presente artigo tem como objetivo explorar a inovação em redes geográficas de negócios e propor um modelo de capacidade de inovação dos clusters. A premissa é que a inovação é uma necessidade para as empresas e as relações entre elas são uma alternativa para que ela ocorra. Entre essas relações, destacam-se os clusters, com estudos mostrando que as empresas em clusters tendem a ser mais inovadoras. Metodologia – Dessa forma, realizamos uma pesquisa exploratória com dois clusters: cluster emergente do Alto Camaquã, no Brasil, e cluster em crescimento de Sisteron, na França. Os casos foram analisados a partir de elementos previamente estabelecidos na literatura: contexto, estratégia coletiva, políticas públicas, comercialização, proatividade, relações externas, colaboração de transmissão, assimilação, transformação e aplicação de conhecimento, governança, infraestrutura, recursos financeiros e recursos humanos. Resultados – Chegamos a um modelo de capacidade de inovação do cluster, composto pela gestão estratégica, relacionamento e aprendizado, desenvolvimento tecnológico e mercadológico e gestão operacional. Contribuições – O modelo proposto é dinâmico, pois as capacidades variam em intensidade de acordo com o estágio de desenvolvimento do cluster e seu tempo de maturação.Objetivo – O presente artigo tem como objetivo explorar a inovação em redes geográficas de negócios e propor um modelo de capacidade de inovação dos clusters. A premissa é que a inovação é uma necessidade para as empresas e as relações entre elas são uma alternativa para que ela ocorra. Entre essas relações, destacam-se os clusters, com estudos mostrando que as empresas em clusters tendem a ser mais inovadoras. Metodologia – Dessa forma, realizamos uma pesquisa exploratória com dois clusters: cluster emergente do Alto Camaquã, no Brasil, e cluster em crescimento de Sisteron, na França. Os casos foram analisados a partir de elementos previamente estabelecidos na literatura: contexto, estratégia coletiva, políticas públicas, comercialização, proatividade, relações externas, colaboração de transmissão, assimilação, transformação e aplicação de conhecimento, governança, infraestrutura, recursos financeiros e recursos humanos. Resultados – Chegamos a um modelo de capacidade de inovação do cluster, composto pela gestão estratégica, relacionamento e aprendizado, desenvolvimento tecnológico e mercadológico e gestão operacional. Contribuições – O modelo proposto é dinâmico, pois as capacidades variam em intensidade de acordo com o estágio de desenvolvimento do cluster e seu tempo de maturação.FECAP2019-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/401610.7819/rbgn.v21i4.4016Review of Business Management; Vol. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-663RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-663RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-6631983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016/pdf_1https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016/pdfCopyright (c) 2019 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Bruno AnicetZen, Aurora CarneiroPrévot, Frèderic2021-07-21T15:57:59Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4016Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2024-03-06T13:03:49.729923Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)true
dc.title.none.fl_str_mv INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
Capacidade de inovação dos clusters: entendimento da inovação de redes geográficas de negócios
Capacidade de inovação dos clusters: entendimento da inovação de redes geográficas de negócios
title INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
spellingShingle INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
Bittencourt, Bruno Anicet
clusters
innovation capability
business networks.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
title_short INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
title_full INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
title_fullStr INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
title_full_unstemmed INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
title_sort INNOVATION CAPABILITY OF CLUSTERS: Understanding the innovation of geographic business netowrks.
author Bittencourt, Bruno Anicet
author_facet Bittencourt, Bruno Anicet
Zen, Aurora Carneiro
Prévot, Frèderic
author_role author
author2 Zen, Aurora Carneiro
Prévot, Frèderic
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Bruno Anicet
Zen, Aurora Carneiro
Prévot, Frèderic
dc.subject.por.fl_str_mv clusters
innovation capability
business networks.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
topic clusters
innovation capability
business networks.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
Clusters. Capacidade de inovação. Redes de negócios.
description Purpose – This paper aims to explore innovation in geographic business networks and to propose a model of innovation capability of cluster. The premise is that innovation is a necessity for firms and relations inter firms is an alternative for it to occur. Among these relationships, clusters stand out, with studies showing that firms in clusters tend to be more innovative. Design/methodology/approach–This, we conducted an exploratory research with two clusters: emerging cluster of Alto do Camaquã, in Brazil and growing cluster of Sisteron, in France.The cases were analyzed from elements previously established in the literature: context, collective strategy, public policy, commercialization, pro-activity, external relations, transmission collaboration, assimilation, transformation and application of knowledge, governance, infrastructure, financial resources and human resources. Findings– We arrived to a model of cluster innovation capability, composed by the strategic management, relationships and learning, technological and marketing development and operational management. Originality/value–The proposed model is a dinamic model as capabilities vary in their intensities according to the development stage of the cluster and its maturity time.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016
10.7819/rbgn.v21i4.4016
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v21i4.4016
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016/pdf_1
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4016/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-663
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-663
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 (2019): Special Issue - Global Value Chains, Business Networks and Strategy; 647-663
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1816702455737483264