Ciao merlettá: crossing cultures - Italian cinema and the sertão
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/3544 |
Resumo: | The cangaceiro (bandit) is an outstanding character in the Brazilian cinema, connected to a given mythology of the sertão and to a regional perspective. Associated to the cangaço movies, reassigning the western genre, it deserved few representations in foreign cinematographies. We deal with one Italian production, O cangaceiro, made in 1970 by Giovanni Fago, which we intend to analyze through some interfaces with elements of the Brazilian culture. We consider the double appropriation of the genre (western, cangaço’s films, western spaghetti), and the thematic updates, thinking the transgressions to the canonical models, from a singular absorption of historically defined contents. |
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Ciao merlettá: crossing cultures - Italian cinema and the sertãoCiao merlettà: a volta italianada da muié renderabandit's moviecinematographic rereadingforeign representationsfilme de cangaceiroreleitura cinematográficarepresentações estrangeirasThe cangaceiro (bandit) is an outstanding character in the Brazilian cinema, connected to a given mythology of the sertão and to a regional perspective. Associated to the cangaço movies, reassigning the western genre, it deserved few representations in foreign cinematographies. We deal with one Italian production, O cangaceiro, made in 1970 by Giovanni Fago, which we intend to analyze through some interfaces with elements of the Brazilian culture. We consider the double appropriation of the genre (western, cangaço’s films, western spaghetti), and the thematic updates, thinking the transgressions to the canonical models, from a singular absorption of historically defined contents.O cangaceiro é personagem marcante no cinema brasileiro, ligado a uma dada mitologia do sertão e a uma perspectiva regional. Associado ao filme de cangaço, reapropriação do western, mereceu poucas representações em cinematografias estrangeiras e por isto causa surpresa a produção, na Itália de 1970, do filme O cangaceiro, de Giovanni Fago, que pretendemos analisar à luz de algumas interfaces com elementos da cultura brasileira. Consideramos a dupla apropriação do gênero (western, filme de cangaço, western spaguetti), e as atualizações temáticas, pensando as transgressões aos modelos canônicos, a partir de uma singular absorção de conteúdos historicamente definidos.Editora FGV2011-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/3544Revista Estudos Históricos; Vol. 24 No. 47 (2011): Space. Displacements; 88-98Revista Estudos Históricos; v. 24 n. 47 (2011): Espaço. Deslocamentos; 88-982178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/3544/2237Amâncio, Antônio Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-14T20:55:33Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/3544Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:01:53.068879Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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