Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serna, Miguel
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Bottinelli, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130
Resumo: Uruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay.
id FGV-10_38546b41b862987ab5bd5a7b0275cbd6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90130
network_acronym_str FGV-10
network_name_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?Elites empresariales de Uruguay en pandemia: ¿fisuras en los techos de cristal? As elites empresariais do Uruguai na pandemia: rachaduras nos tetos de vidro?Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdadesElites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdadesUruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay.Uruguay tiene grandes empresas transnacionales en sectores estratégicos, donde la participación femenina en posiciones directivas ha sido muy baja en comparación con otros países latinoamericanos. Este estudio indaga sobre percepciones de dirigentes de empresas respecto a inequidades de género en puestos ejecutivos. La investigación muestra que las percepciones de “techos de cristal” son más críticas entre mujeres que hombres, así como identifica barreras atribuidas a determinantes socioculturales y segregación económica, tanto como variables organizacionales de las empresas. Este estudio consistió en una encuesta de actitudes y carrerasrealizada a 158 dirigentes de un listado de 530 grandes empresas en Uruguay.O Uruguai tem grandes empresas transnacionais em setores estratégicos, nos quais a participação feminina em cargos de gerência tem sido muito baixa em comparação com a América Latina. O estudo investiga as percepções dos líderes empresariais em relação às desigualdades de gênero em cargos executivos. A pesquisa mostra que as percepções de “tetos de vidro” são mais críticas entre as mulheres do que entre os homens, além de identificar barreiras atribuídas a determinantes socioculturais e segregação econômica, bem como variáveis organizacionais nas empresas. O estudo consistiu em uma pesquisa de atitude e carreira com 158gerentes de uma lista de 530 grandes empresas no Uruguai.Editora FGV2024-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130Revista Estudos Históricos; Vol. 37 No. 81 (2024): Elites políticas e sociaisRevista Estudos Históricos; v. 37 n. 81 (2024): Elites políticas e sociais2178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130/85283http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerna, MiguelBottinelli, Eduardo2024-02-28T12:49:47Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90130Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:23.532114Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
Elites empresariales de Uruguay en pandemia: ¿fisuras en los techos de cristal?
As elites empresariais do Uruguai na pandemia: rachaduras nos tetos de vidro?
title Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
spellingShingle Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
Serna, Miguel
Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades
Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades
title_short Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
title_full Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
title_fullStr Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
title_full_unstemmed Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
title_sort Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
author Serna, Miguel
author_facet Serna, Miguel
Bottinelli, Eduardo
author_role author
author2 Bottinelli, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serna, Miguel
Bottinelli, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades
Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades
topic Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades
Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades
description Uruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130
url https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130/85283
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Históricos; Vol. 37 No. 81 (2024): Elites políticas e sociais
Revista Estudos Históricos; v. 37 n. 81 (2024): Elites políticas e sociais
2178-1494
0103-2186
reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
collection Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br
_version_ 1798942529002930176