Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130 |
Resumo: | Uruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay. |
id |
FGV-10_38546b41b862987ab5bd5a7b0275cbd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90130 |
network_acronym_str |
FGV-10 |
network_name_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings?Elites empresariales de Uruguay en pandemia: ¿fisuras en los techos de cristal? As elites empresariais do Uruguai na pandemia: rachaduras nos tetos de vidro?Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdadesElites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdadesUruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay.Uruguay tiene grandes empresas transnacionales en sectores estratégicos, donde la participación femenina en posiciones directivas ha sido muy baja en comparación con otros países latinoamericanos. Este estudio indaga sobre percepciones de dirigentes de empresas respecto a inequidades de género en puestos ejecutivos. La investigación muestra que las percepciones de “techos de cristal” son más críticas entre mujeres que hombres, así como identifica barreras atribuidas a determinantes socioculturales y segregación económica, tanto como variables organizacionales de las empresas. Este estudio consistió en una encuesta de actitudes y carrerasrealizada a 158 dirigentes de un listado de 530 grandes empresas en Uruguay.O Uruguai tem grandes empresas transnacionais em setores estratégicos, nos quais a participação feminina em cargos de gerência tem sido muito baixa em comparação com a América Latina. O estudo investiga as percepções dos líderes empresariais em relação às desigualdades de gênero em cargos executivos. A pesquisa mostra que as percepções de “tetos de vidro” são mais críticas entre as mulheres do que entre os homens, além de identificar barreiras atribuídas a determinantes socioculturais e segregação econômica, bem como variáveis organizacionais nas empresas. O estudo consistiu em uma pesquisa de atitude e carreira com 158gerentes de uma lista de 530 grandes empresas no Uruguai.Editora FGV2024-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130Revista Estudos Históricos; Vol. 37 No. 81 (2024): Elites políticas e sociaisRevista Estudos Históricos; v. 37 n. 81 (2024): Elites políticas e sociais2178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130/85283http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerna, MiguelBottinelli, Eduardo2024-02-28T12:49:47Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90130Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:23.532114Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? Elites empresariales de Uruguay en pandemia: ¿fisuras en los techos de cristal? As elites empresariais do Uruguai na pandemia: rachaduras nos tetos de vidro? |
title |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
spellingShingle |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? Serna, Miguel Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades |
title_short |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
title_full |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
title_fullStr |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
title_full_unstemmed |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
title_sort |
Uruguay’s business elites in pandemic: cracks in the glass ceilings? |
author |
Serna, Miguel |
author_facet |
Serna, Miguel Bottinelli, Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Bottinelli, Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serna, Miguel Bottinelli, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades |
topic |
Elites económicas, género, participación mujeres, desigualdades Elites económicas, gênero, participação das mulheres, desigualdades |
description |
Uruguay has large transnational companies in strategic sectors, where female participation in management positions has been very low in comparison with the rest of Latin American. The study examines business leaders’ perceptions of gender inequalities in executive positions. The research shows that perceptions of “glass ceilings” are more critical among women than men, as well as identifying barriers attributed to sociocultural determinants and economic segregation, as well as organizational variables within companies. The study consisted of an attitudinal and career survey of 158 managers from a base of 530 large companies in Uruguay. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130 |
url |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/90130/85283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Históricos; Vol. 37 No. 81 (2024): Elites políticas e sociais Revista Estudos Históricos; v. 37 n. 81 (2024): Elites políticas e sociais 2178-1494 0103-2186 reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
collection |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br |
_version_ |
1798942529002930176 |