“Slavery is Condemned by Religion”: Catholics and Presbyterians in the Context of the Abolition of Slavery (Minas Gerais, 1886-1888)
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/77629 |
Resumo: | The latest research on abolition has indicated a multifaceted and complex process, which cannot be understood only by the symbolic date of May 13th, 1888. These studies consider the participation of different social agents who, in their own way, produced distinct and numerous actions of activism against captivity. This article analyzes the presence of Catholics and Presbyterians in Minas Gerais from 1886 to 1888, a period in which social movements are more agitated and decisive, based on a problematization of religious discourse and abolitionist ideals. Through police documentation and newspapers, it was possible to analyze the participation of the Catholic clergy and of Presbyterians in a network of political disputes, personal interests and abolitionist ideas. In addition to so many other popular manifestations produced by slaves and freedmen in the region, these activities gradually undermined the pillars of slavery. |
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“Slavery is Condemned by Religion”: Catholics and Presbyterians in the Context of the Abolition of Slavery (Minas Gerais, 1886-1888)“La esclavitud está condenada por la religión”: católicos y presbiterianos en el contexto de la abolición (Minas Gerais, 1886-1888)“A escravidão está condenada pela religião”: católicos e presbiterianos no contexto da abolição (Minas Gerais, 1886-1888)AbolitionAbolitionismCatholicismPresbyterianismMinas Gerais.AboliciónAbolicionismoCatolicismoPresbiterianismoMinas Gerais.oliçãoAbolicionismoCatolicismoPresbiterianismoMinas Gerais.The latest research on abolition has indicated a multifaceted and complex process, which cannot be understood only by the symbolic date of May 13th, 1888. These studies consider the participation of different social agents who, in their own way, produced distinct and numerous actions of activism against captivity. This article analyzes the presence of Catholics and Presbyterians in Minas Gerais from 1886 to 1888, a period in which social movements are more agitated and decisive, based on a problematization of religious discourse and abolitionist ideals. Through police documentation and newspapers, it was possible to analyze the participation of the Catholic clergy and of Presbyterians in a network of political disputes, personal interests and abolitionist ideas. In addition to so many other popular manifestations produced by slaves and freedmen in the region, these activities gradually undermined the pillars of slavery.Las más recientes investigaciones sobre la abolición ven señalando un proceso multifacético y complejo que no puede ser entendido únicamente por la simbólica fecha del Trece de Mayo de 1988. Tales estudios consideran la participación de diferentes agentes que, a su manera, produjeron diversas e inúmeras acciones de activismo contra el cautiverio. Partiendo de una problematización sobre el discurso religioso y los ideales abolicionistas, este artículo analiza la presencia de católicos y presbiterianos en Minas Gerais entre 1886 y 1888, período en el cual los movimientos sociales se muestran más agitados. A través de documentación de la policía y de periódicos, fue posible analizar la participación del clero católico y de los presbiterianos en una trama de disputas políticas, intereses personales e ideales abolicionistas que, sumada a tantas otras manifestaciones populares provenientes de esclavizados y libertos en la región, minaron, poco a poco, los pilares de la esclavitud.As mais recentes pesquisas sobre a abolição vêm apontando um processo multifacetado e complexo, que não pode ser entendido apenas pelo simbólico Treze de Maio de 1888. Tais estudos consideram a participação de diferentes agentes que, à sua maneira, produziram distintas e inúmeras ações de ativismo contra o cativeiro. Partindo de uma problematização sobre o discurso religioso e os ideais abolicionistas, este artigo analisa a presença de católicos e presbiterianos em Minas Gerais, entre 1886 a 1888, período em que as movimentações sociais ficam mais agitadas e decisivas. Por meio da documentação de polícia e dos jornais, foi possível analisar a participação do clero católico e de presbiterianos numa trama de disputas políticas, interesses pessoais e ideias abolicionistas. Somada a tantas outras manifestações populares, produzidas por escravizados e libertos na região, essa atuação minou, pouco a pouco, os pilares da escravidão.Editora FGV2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/77629Revista Estudos Históricos; Vol. 32 No. 66 (2019): Escravidão e Liberdade nas Américas; 217-240Revista Estudos Históricos; v. 32 n. 66 (2019): Escravidão e Liberdade nas Américas; 217-2402178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/77629/75356Copyright (c) 2019 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSobrinho, Juliano Custodio2019-04-10T16:25:29Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/77629Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:12.215340Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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