History, romance and the “philosophical narrative” in the British Enlightenment
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/69132 |
Resumo: | This article articulates some arguments concerning the function of historiographical and novelistic narratives in the eighteenth century. It suggests that they shared some key elements – namely a pedagogical-civilizing purpose and a set of common rhetorical devices – that shaped what could be called “philosophical narrative”. Following this assumption, the “British Enlightenment” – understood as a literary, political and social program and a matrix for the production and circulation of historiographical, essayistic and novelistic texts in the 1700s – is used as a basis for examining the eighteenth century literary context and contemporary authors such as David Hume and Henry Fielding. |
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History, romance and the “philosophical narrative” in the British EnlightenmentHistória, romance y la “narrativa filosófica” en el Iluminismo britânicoHistória, Romance e a “narrativa filosófica” no Iluminismo britânicoHistorynovelnarrativethe EnlightenmentDavid HumeHenry Fielding.Historianovellanarrativala IlustraciónDavid HumeHenry FieldingHistóriaRomanceNarrativaIluminismoDavid HumeHenry FieldingThis article articulates some arguments concerning the function of historiographical and novelistic narratives in the eighteenth century. It suggests that they shared some key elements – namely a pedagogical-civilizing purpose and a set of common rhetorical devices – that shaped what could be called “philosophical narrative”. Following this assumption, the “British Enlightenment” – understood as a literary, political and social program and a matrix for the production and circulation of historiographical, essayistic and novelistic texts in the 1700s – is used as a basis for examining the eighteenth century literary context and contemporary authors such as David Hume and Henry Fielding.Este artículo desarrolla algunos argumentos sobre la función de las narraciones historiográficas y novelísticas en el siglo XVIII. Se sugiere que estas compartian algunos elementos-clave – notablemente, un propósito pedagógico-civilizador y un conjunto de dispositivos retóricos comunes – que conformaban lo que podría llamarse “narrativa filosófica”. Siguiendo esta premisa, la “Ilustración Británica” – entendida como un programa político-social literario, una matriz para la producción y circulación de textos de carácter historiográfico, ensayístico y novelístico en el siglo XVIII – es utilizada como base para un examen del contexto literario del siglo XVIII y de autores contemporáneos como David Hume y Henry Fielding.Este artigo articula alguns argumentos relativos à função das narrativas historiográfica e romanesca no século XVIII. Sugere-se que elas compartilhavam alguns elementos chave – notadamente, um mesmo propósito pedagógico-civilizador e um conjunto de dispositivos retóricos comuns – que conformavam o que se poderia chamar de “narrativa filosófica”. Seguindo essa premissa, toma-se o “Iluminismo britânico” – entendido como um programa político-social letrado, matriz para a produção e a circulação de textos de caráter historiográfico, ensaístico e romanesco no século XVIII – como base para um exame do contexto letrado setecentista e de textos de autores contemporâneos como David Hume e Henry Fielding.Editora FGV2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/69132Revista Estudos Históricos; Vol. 30 No. 62 (2017): History and Literature; 555 - 572Revista Estudos Históricos; v. 30 n. 62 (2017): História e Literatura; 555 - 5722178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/69132/70171Copyright (c) 2017 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, João de Azevedo e Dias2017-12-13T14:41:48Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/69132Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:08.452905Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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