An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948 |
Resumo: | In this article we propose to analyze Victoria Ocampo (1890–1979) as an artistic and cultural manager in Argentina in the 1920s. For this, we resort to the categories around gender and class and the notion of “unfaithful heiress”. We carry out this approach from the fourth volume of Viraje’s Autobiography and some current news magazines of the time. We hypothesize that Ocampo originally positions herself through the articulation of the public and the private vacancy areas of the State, desired by the ruling class at the beginning of a mass society. |
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An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920sUna “heredera infiel” en los inicios de la sociedad de masas, Victoria Ocampo, Argentina, años veinteUma “herdeira infiel” no início da sociedade de massa, Victoria Ocampo, Argentina, 1920Victoria OcampoGenderClassStateHeritageMass society.Victoria OcampoGéneroClaseEstadoHerenciaSociedad de masas.Victoria OcampoGêneroClasseEstadoHerançaSociedade de massa.In this article we propose to analyze Victoria Ocampo (1890–1979) as an artistic and cultural manager in Argentina in the 1920s. For this, we resort to the categories around gender and class and the notion of “unfaithful heiress”. We carry out this approach from the fourth volume of Viraje’s Autobiography and some current news magazines of the time. We hypothesize that Ocampo originally positions herself through the articulation of the public and the private vacancy areas of the State, desired by the ruling class at the beginning of a mass society.En el presente artículo nos proponemos analizar a Victoria Ocampo (1890–1979) como gestora artística y cultural en la Argentina de los años veinte. Recurrimos para esto a las categorías en torno al género y la clase y la noción de “heredera infiel”. Realizamos este abordaje a partir de “Viraje”, cuarto volumen de su Autobiografía y algunas revistas de actualidades de la época. Sostenemos como hipótesis que Ocampo comienza a posicionarse mediante la articulación de lo público y lo privado sobre las áreas de vacancia del Estado, deseadas por la clase dirigente en los comienzos de una sociedad de masas.Neste artigo, propomos analisar Victoria Ocampo (1890–1979) como gerente artística e cultural na Argentina da década de 1920. Para isso, recorremos às categorias de gênero e classe e à noção de “herdeira infiel”. Realizamos essa abordagem com base em “Viraje”, quarto volume de sua autobiografia e em algumas revistas atuais da época. Nossa hipótese é que Ocampo comece a se posicionar através da articulação do público e do privado sobre as áreas vagas do Estado, desejadas pela classe dominante no início de uma sociedade de massa.Editora FGV2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 70 (2020): Gênero e História; 383-402Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 70 (2020): Gênero e História; 383-4022178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948/77863Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, María Soledad2020-05-26T21:58:45Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80948Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:15.100475Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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