An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: González, María Soledad
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948
Resumo: In this article we propose to analyze Victoria Ocampo (1890–1979) as an artistic and cultural manager in Argentina in the 1920s. For this, we resort to the categories around gender and class and the notion of “unfaithful heiress”. We carry out this approach from the fourth volume of Viraje’s Autobiography and some current news magazines of the time. We hypothesize that Ocampo originally positions herself through the articulation of the public and the private vacancy areas of the State, desired by the ruling class at the beginning of a mass society.
id FGV-10_e066bd38049ba83c79d696023a8ad3b1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80948
network_acronym_str FGV-10
network_name_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920sUna “heredera infiel” en los inicios de la sociedad de masas, Victoria Ocampo, Argentina, años veinteUma “herdeira infiel” no início da sociedade de massa, Victoria Ocampo, Argentina, 1920Victoria OcampoGenderClassStateHeritageMass society.Victoria OcampoGéneroClaseEstadoHerenciaSociedad de masas.Victoria OcampoGêneroClasseEstadoHerançaSociedade de massa.In this article we propose to analyze Victoria Ocampo (1890–1979) as an artistic and cultural manager in Argentina in the 1920s. For this, we resort to the categories around gender and class and the notion of “unfaithful heiress”. We carry out this approach from the fourth volume of Viraje’s Autobiography and some current news magazines of the time. We hypothesize that Ocampo originally positions herself through the articulation of the public and the private vacancy areas of the State, desired by the ruling class at the beginning of a mass society.En el presente artículo nos proponemos analizar a Victoria Ocampo (1890–1979) como gestora artística y cultural en la Argentina de los años veinte. Recurrimos para esto a las categorías en torno al género y la clase y la noción de “heredera infiel”. Realizamos este abordaje a partir de “Viraje”, cuarto volumen de su Autobiografía y algunas revistas de actualidades de la época. Sostenemos como hipótesis que Ocampo comienza a posicionarse mediante la articulación de lo público y lo privado sobre las áreas de vacancia del Estado, deseadas por la clase dirigente en los comienzos de una sociedad de masas.Neste artigo, propomos analisar Victoria Ocampo (1890–1979) como gerente artística e cultural na Argentina da década de 1920. Para isso, recorremos às categorias de gênero e classe e à noção de “herdeira infiel”. Realizamos essa abordagem com base em “Viraje”, quarto volume de sua autobiografia e em algumas revistas atuais da época. Nossa hipótese é que Ocampo comece a se posicionar através da articulação do público e do privado sobre as áreas vagas do Estado, desejadas pela classe dominante no início de uma sociedade de massa.Editora FGV2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 70 (2020): Gênero e História; 383-402Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 70 (2020): Gênero e História; 383-4022178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948/77863Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, María Soledad2020-05-26T21:58:45Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80948Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:15.100475Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
Una “heredera infiel” en los inicios de la sociedad de masas, Victoria Ocampo, Argentina, años veinte
Uma “herdeira infiel” no início da sociedade de massa, Victoria Ocampo, Argentina, 1920
title An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
spellingShingle An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
González, María Soledad
Victoria Ocampo
Gender
Class
State
Heritage
Mass society.
Victoria Ocampo
Género
Clase
Estado
Herencia
Sociedad de masas.
Victoria Ocampo
Gênero
Classe
Estado
Herança
Sociedade de massa.
title_short An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
title_full An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
title_fullStr An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
title_full_unstemmed An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
title_sort An “unfaithful heiress” in the origins of mass society, Victoria Ocampo, Argentina, 1920s
author González, María Soledad
author_facet González, María Soledad
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv González, María Soledad
dc.subject.por.fl_str_mv Victoria Ocampo
Gender
Class
State
Heritage
Mass society.
Victoria Ocampo
Género
Clase
Estado
Herencia
Sociedad de masas.
Victoria Ocampo
Gênero
Classe
Estado
Herança
Sociedade de massa.
topic Victoria Ocampo
Gender
Class
State
Heritage
Mass society.
Victoria Ocampo
Género
Clase
Estado
Herencia
Sociedad de masas.
Victoria Ocampo
Gênero
Classe
Estado
Herança
Sociedade de massa.
description In this article we propose to analyze Victoria Ocampo (1890–1979) as an artistic and cultural manager in Argentina in the 1920s. For this, we resort to the categories around gender and class and the notion of “unfaithful heiress”. We carry out this approach from the fourth volume of Viraje’s Autobiography and some current news magazines of the time. We hypothesize that Ocampo originally positions herself through the articulation of the public and the private vacancy areas of the State, desired by the ruling class at the beginning of a mass society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948
url https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/80948/77863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 70 (2020): Gênero e História; 383-402
Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 70 (2020): Gênero e História; 383-402
2178-1494
0103-2186
reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
collection Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br
_version_ 1798942528238518272