Legal teaching in France

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miaille, Michel
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Fontainha, Fernando de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Direito GV
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159
Resumo: This article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools.
id FGV-2_592ff83b3537e5936407760c675e8074
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24159
network_acronym_str FGV-2
network_name_str Revista Direito GV
repository_id_str
spelling Legal teaching in FranceO ensino do Direito na Françalegal teachingpolitical crisismundane schoolspolitical heritageuniversity fieldENSINO JURÍDICOCRISE POLÍTICAFACULDADES MUNDANASHERANÇA POLÍTICACAMPO UNIVERSITÁRIOThis article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools.O presente artigo tem por objetivo analisar o ensino jurídico na França. Nosso olhar é guiado por uma dupla perspectiva: a distinção entre faculdades críticas e mundanas e a noção de crise, trazida da ciência política. Após brevíssima introdução histórica, demonstraremos como, nas duas metades do século xx, o ensino jurídico se desenvolveu e produziu o que chamamos de modelo clássico de ensino do direito. Nosso foco, a partir dessa dupla perspectiva, aponta para uma dinâmica em que grandes transformações sociais causam significativo impacto na universidade francesa, e, em contrapartida, para como o corpo de juristas, a fim de se manter na posição dominante, consegue transmitir, através das crises, os elementos que garantem essa dominação, calcados nas especificidades da ciência jurídica. O conceito-chave para compreender esta dinâmica e que ao fim produzirá o modelo clássico é o de herança, também trazido da ciência política. Em conclusão, tentaremos confrontar essa dinâmica com as questões que o ensino jurídico francês enfrenta hoje – mormente relacionadas à perda de centralidade da disciplina –, lançando o questionamento de como essa nova crise será enfrentada pelas faculdades de direito.Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-0662317-6172reponame:Revista Direito GVinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/22967https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/61114Miaille, MichelFontainha, Fernando de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-07T12:39:27Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24159Revistahttps://direitosp.fgv.br/publicacoes/revista/revista-direito-gvPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br2317-61721808-2432opendoar:2019-11-07T12:39:27Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Legal teaching in France
O ensino do Direito na França
title Legal teaching in France
spellingShingle Legal teaching in France
Miaille, Michel
legal teaching
political crisis
mundane schools
political heritage
university field
ENSINO JURÍDICO
CRISE POLÍTICA
FACULDADES MUNDANAS
HERANÇA POLÍTICA
CAMPO UNIVERSITÁRIO
title_short Legal teaching in France
title_full Legal teaching in France
title_fullStr Legal teaching in France
title_full_unstemmed Legal teaching in France
title_sort Legal teaching in France
author Miaille, Michel
author_facet Miaille, Michel
Fontainha, Fernando de Castro
author_role author
author2 Fontainha, Fernando de Castro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miaille, Michel
Fontainha, Fernando de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv legal teaching
political crisis
mundane schools
political heritage
university field
ENSINO JURÍDICO
CRISE POLÍTICA
FACULDADES MUNDANAS
HERANÇA POLÍTICA
CAMPO UNIVERSITÁRIO
topic legal teaching
political crisis
mundane schools
political heritage
university field
ENSINO JURÍDICO
CRISE POLÍTICA
FACULDADES MUNDANAS
HERANÇA POLÍTICA
CAMPO UNIVERSITÁRIO
description This article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159
url https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/22967
https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/61114
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas
publisher.none.fl_str_mv Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066
Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066
Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066
2317-6172
reponame:Revista Direito GV
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista Direito GV
collection Revista Direito GV
repository.name.fl_str_mv Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br
_version_ 1798943708776759296