Legal teaching in France
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Direito GV |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159 |
Resumo: | This article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools. |
id |
FGV-2_592ff83b3537e5936407760c675e8074 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24159 |
network_acronym_str |
FGV-2 |
network_name_str |
Revista Direito GV |
repository_id_str |
|
spelling |
Legal teaching in FranceO ensino do Direito na Françalegal teachingpolitical crisismundane schoolspolitical heritageuniversity fieldENSINO JURÍDICOCRISE POLÍTICAFACULDADES MUNDANASHERANÇA POLÍTICACAMPO UNIVERSITÁRIOThis article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools.O presente artigo tem por objetivo analisar o ensino jurídico na França. Nosso olhar é guiado por uma dupla perspectiva: a distinção entre faculdades críticas e mundanas e a noção de crise, trazida da ciência política. Após brevíssima introdução histórica, demonstraremos como, nas duas metades do século xx, o ensino jurídico se desenvolveu e produziu o que chamamos de modelo clássico de ensino do direito. Nosso foco, a partir dessa dupla perspectiva, aponta para uma dinâmica em que grandes transformações sociais causam significativo impacto na universidade francesa, e, em contrapartida, para como o corpo de juristas, a fim de se manter na posição dominante, consegue transmitir, através das crises, os elementos que garantem essa dominação, calcados nas especificidades da ciência jurídica. O conceito-chave para compreender esta dinâmica e que ao fim produzirá o modelo clássico é o de herança, também trazido da ciência política. Em conclusão, tentaremos confrontar essa dinâmica com as questões que o ensino jurídico francês enfrenta hoje – mormente relacionadas à perda de centralidade da disciplina –, lançando o questionamento de como essa nova crise será enfrentada pelas faculdades de direito.Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-0662317-6172reponame:Revista Direito GVinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/22967https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/61114Miaille, MichelFontainha, Fernando de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-07T12:39:27Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/24159Revistahttps://direitosp.fgv.br/publicacoes/revista/revista-direito-gvPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br2317-61721808-2432opendoar:2019-11-07T12:39:27Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Legal teaching in France O ensino do Direito na França |
title |
Legal teaching in France |
spellingShingle |
Legal teaching in France Miaille, Michel legal teaching political crisis mundane schools political heritage university field ENSINO JURÍDICO CRISE POLÍTICA FACULDADES MUNDANAS HERANÇA POLÍTICA CAMPO UNIVERSITÁRIO |
title_short |
Legal teaching in France |
title_full |
Legal teaching in France |
title_fullStr |
Legal teaching in France |
title_full_unstemmed |
Legal teaching in France |
title_sort |
Legal teaching in France |
author |
Miaille, Michel |
author_facet |
Miaille, Michel Fontainha, Fernando de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Fontainha, Fernando de Castro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miaille, Michel Fontainha, Fernando de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
legal teaching political crisis mundane schools political heritage university field ENSINO JURÍDICO CRISE POLÍTICA FACULDADES MUNDANAS HERANÇA POLÍTICA CAMPO UNIVERSITÁRIO |
topic |
legal teaching political crisis mundane schools political heritage university field ENSINO JURÍDICO CRISE POLÍTICA FACULDADES MUNDANAS HERANÇA POLÍTICA CAMPO UNIVERSITÁRIO |
description |
This article aims to analyse the legal teaching in France. Our approach is guided by a double perspective: the distinction between critical and mundane schools and the notion of crisis, brought from political science. After a brief historical introduction, we will demonstrate how, in the twentieth century, the legal teaching developed itself and produced what we call “classical legal teaching model”. Our focus, departing from that double perspective, aim to a dynamics where great social transformations cause strong impact in French university and, on the other hand, how the body of law scholars, to keep their domination position, get to transmit throw the crisis the elements that guarantee that domination, on the “legal science specificities” pretext. Heritage is the political science brought key-concept to understand that dynamics and the classic model production. Our conclusion is an attempt to confront that dynamics with the issues that the legal teaching faces nowadays – specially the discipline loss of centrality – asking the question of how this new crisis will be faced by The Law Schools. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159 |
url |
https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/22967 https://periodicos.fgv.br/revdireitogv/article/view/24159/61114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Direito de São Paulo da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Direito GV; Vol. 6 No. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066 Revista Direito GV; Vol. 6 Núm. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066 Revista Direito GV; v. 6 n. 1 (2010): jan.-jun.(11); 059-066 2317-6172 reponame:Revista Direito GV instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista Direito GV |
collection |
Revista Direito GV |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Direito GV - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistadireitogv@fgv.br|| catarina.barbieri@fgv.br |
_version_ |
1798943708776759296 |