Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Adriana Bortolon Carvalho
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: de Aquino, André Carlos Busanelli, Neto, Francisco Anuatti, Cardoso, Ricardo Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141
Resumo: The Brazil State reform started in the 90s encouraged contracting out at various levels of the federation, compelling authorities and experts to discuss the need for dynamic regulation of these contracts. Long Term contracts are inherently incomplete, given that trading conditions and supply are subject to unpredictable contingencies. The Sao Paulo Highways concessions case is studied through a comparative analysis of notifications and contractual amendments of 12 highway concession contracts in force in 2006. The interpretation of data was checked with interviewing regulatory authority (Artesp). The conclusion is that renegotiations did not change the general terms of the contract, but did to change the schedule of works and some accrued work not stipulated in the original program. Changes in contract terms were guided by preserving the initial financial equilibrium of the contract.
id FGV-4_3a82b4aa752458e05b85a58566d45e96
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/7141
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São PauloDinámica de la enmienda en los contratos de concesión de autopistas en el estado de São PauloDinâmica dos ajustes contratuais em concessão de rodovias no estado de São Paulohighway concessionregulationcontractual amendmentsrenegotiation.concesión de autopistaregulaciónmodificaciones contractualesrenegociación.concessão rodoviáriaregulaçãoajuste contratualrenegociação.The Brazil State reform started in the 90s encouraged contracting out at various levels of the federation, compelling authorities and experts to discuss the need for dynamic regulation of these contracts. Long Term contracts are inherently incomplete, given that trading conditions and supply are subject to unpredictable contingencies. The Sao Paulo Highways concessions case is studied through a comparative analysis of notifications and contractual amendments of 12 highway concession contracts in force in 2006. The interpretation of data was checked with interviewing regulatory authority (Artesp). The conclusion is that renegotiations did not change the general terms of the contract, but did to change the schedule of works and some accrued work not stipulated in the original program. Changes in contract terms were guided by preserving the initial financial equilibrium of the contract.La reforma del Estado de Brasil se inició en los años 1990 alentó a la contratación externa en los distintos niveles de la federación, las autoridades de peso y expertos para discutir la necesidad de una regulación dinámica de estos contratos. Contratos a largo plazo son inherentemente incompletos,dado que las condiciones comerciales y de suministro están sujetos a contingencias imprevisibles. Los contratos de concesión de autopistas del Estado de São Paulo fueran estudiados a través de un análisis comparativo de las notificaciones y las modificaciones contractuales de 12 contratos en vigor en2006. La interpretación de los datos se comprobó con entrevistas a la autoridad reguladora (Artesp). La conclusión es que las renegociaciones no modificaran los términos generales de los contratos, pero lo hizo para cambiar la programación de las obras y compensar por trabajo acumulado no previsto enel programa original, con el objetivo de preservar el equilibrio financiero inicial del contrato.A redefinição dos limites do Estado iniciada na década de 1990 no Brasil passou a incentivar ações de contracting-out nos diversos níveis da federação, expondo autoridades e especialistas à necessidade de discutir a dinâmica da regulação desses contratos que são intrinsecamente incompletos, dadas contingências não antecipáveis quando da negociação das condições e oferta. A concessão de rodovias em São Paulo foi estudada por meio de uma análise comparada das notificações e ajustes contratuais em 12 concessões de rodovias vigentes em 2006. Os dados triangulados com entrevistas realizadas na autoridade reguladora, a Agência Reguladora de Serviços Públicos Delegados de Transporte do Estado de São Paulo (Artesp), indicam que as renegociações encontradas não alteraram os termos gerais do contrato, mas sim o cronograma de obras e eventuais acréscimos de obras não previstas no programa original, preservando o equilíbrio financeiro inicial do contrato.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2012-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 46 No. 5 (2012); 1295 a 1315Revista de Administração Pública; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1295 a 1315Revista de Administração Pública; v. 46 n. 5 (2012); 1295 a 13151982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141/5694Cardoso, Adriana Bortolon Carvalhode Aquino, André Carlos BusanelliNeto, Francisco AnuattiCardoso, Ricardo Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-17T20:41:59Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/7141Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2021-11-17T20:41:59Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
Dinámica de la enmienda en los contratos de concesión de autopistas en el estado de São Paulo
Dinâmica dos ajustes contratuais em concessão de rodovias no estado de São Paulo
title Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
spellingShingle Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
Cardoso, Adriana Bortolon Carvalho
highway concession
regulation
contractual amendments
renegotiation.
concesión de autopista
regulación
modificaciones contractuales
renegociación.
concessão rodoviária
regulação
ajuste contratual
renegociação.
title_short Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
title_full Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
title_fullStr Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
title_full_unstemmed Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
title_sort Dynamics of contractual amendments on highway concession from the state of São Paulo
author Cardoso, Adriana Bortolon Carvalho
author_facet Cardoso, Adriana Bortolon Carvalho
de Aquino, André Carlos Busanelli
Neto, Francisco Anuatti
Cardoso, Ricardo Lopes
author_role author
author2 de Aquino, André Carlos Busanelli
Neto, Francisco Anuatti
Cardoso, Ricardo Lopes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Adriana Bortolon Carvalho
de Aquino, André Carlos Busanelli
Neto, Francisco Anuatti
Cardoso, Ricardo Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv highway concession
regulation
contractual amendments
renegotiation.
concesión de autopista
regulación
modificaciones contractuales
renegociación.
concessão rodoviária
regulação
ajuste contratual
renegociação.
topic highway concession
regulation
contractual amendments
renegotiation.
concesión de autopista
regulación
modificaciones contractuales
renegociación.
concessão rodoviária
regulação
ajuste contratual
renegociação.
description The Brazil State reform started in the 90s encouraged contracting out at various levels of the federation, compelling authorities and experts to discuss the need for dynamic regulation of these contracts. Long Term contracts are inherently incomplete, given that trading conditions and supply are subject to unpredictable contingencies. The Sao Paulo Highways concessions case is studied through a comparative analysis of notifications and contractual amendments of 12 highway concession contracts in force in 2006. The interpretation of data was checked with interviewing regulatory authority (Artesp). The conclusion is that renegotiations did not change the general terms of the contract, but did to change the schedule of works and some accrued work not stipulated in the original program. Changes in contract terms were guided by preserving the initial financial equilibrium of the contract.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7141/5694
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 46 No. 5 (2012); 1295 a 1315
Revista de Administração Pública; Vol. 46 Núm. 5 (2012); 1295 a 1315
Revista de Administração Pública; v. 46 n. 5 (2012); 1295 a 1315
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943766091923456