Reform and counter-reform: the perverse dynamics of the Brazilian public administration
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1998 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7779 |
Resumo: | The history of the Brazilian public administration presents a reform and counter-reform dynamics whose results are far below society's expectations in relation to the performance of the governmental apparatus in reaching goals and achievements. This paper focuses on the struggles between two power systems: in one hand, the formalist bureaucracy, centralizer and impervious to the State's apparatus modernizing trends; in the other, the innovative or modernizers, who often have trouble in putting theory intoaction. To analyze the struggle between these two powers, the paper uses Donald Schon's Beyond the stable State, which adopts the premise that every organization is constituted by three basic elements: its theory, its structure and its technology. And, with this theoretical support, the paper tries to show a strange and not always effective dynamics in the initiatives for reform in the public administration. |
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Reform and counter-reform: the perverse dynamics of the Brazilian public administrationReforma y Contrarreforma: la dinámica perversa de la administración pública brasileñaReforma e contra-reforma: a perversa dinâmica da administração pública brasileiraBrazilian public administrationadministrative reformcentralization and decentralizationmodernization and streamliningmomentum of reformadministración pública brasileñala reforma administrativala centralización y la descentralizaciónla modernización y racionalizaciónritmo de la reformaadministração pública brasileirareforma administrativacentralização e descentralizaçãomodernização e desburocratizaçãodinâmica da reformaThe history of the Brazilian public administration presents a reform and counter-reform dynamics whose results are far below society's expectations in relation to the performance of the governmental apparatus in reaching goals and achievements. This paper focuses on the struggles between two power systems: in one hand, the formalist bureaucracy, centralizer and impervious to the State's apparatus modernizing trends; in the other, the innovative or modernizers, who often have trouble in putting theory intoaction. To analyze the struggle between these two powers, the paper uses Donald Schon's Beyond the stable State, which adopts the premise that every organization is constituted by three basic elements: its theory, its structure and its technology. And, with this theoretical support, the paper tries to show a strange and not always effective dynamics in the initiatives for reform in the public administration.A história da administração pública brasileira apresenta uma dinâmica de reforma e contra-reforma cujos resultados estão muito aquém das expectativas da sociedade, no tocante ao desempenho da máquina governamental na busca de objetivos e realizações. Este artigo enfoca os embates entre dois sistemas de força: de um lado, a burocracia formalista, centralizadora e infensa às tendências modernizadoras do aparato de Estado; de outro, os inovadores ou modernizadores, que, não raramente, têm muitas dificuldades em sair da teoria à ação. Para a análise da luta entre esses dois sistemas de força, foi utilizada a obra Beyond the stable State, de Donald Schon, que adota a premissa de que toda organização é constituída de três elementos básicos: sua teoria, sua estrutura e sua tecnologia. E, com esse apoio teórico, o artigo procura mostrar a estranha e nem sempre eficaz dinâmica das iniciativas de reforma administrativa na área pública.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)1998-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7779Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 32 No. 6 (1998); 97 a 111Revista de Administração Pública; Vol. 32 Núm. 6 (1998); 97 a 111Revista de Administração Pública; v. 32 n. 6 (1998); 97 a 1111982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/7779/6378Jobim Castor, Belmiro ValverdeAge José, Herbert Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-22T21:17:29Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/7779Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-03-22T21:17:29Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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