The enterprising man in the Brazilian culture
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1996 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8085 |
Resumo: | In American society, the hero is the lone, individualistic enterprising man. In Japan, the hero in the business world is almost always collective. As for Brazil. the culture does not stimulate the enterprising behavior. Brazilian culture has produced different heroes: authoritarian and bureaucratic ("caxias"), rogues ("malandros"). "renouncers", and "conciliators". "dona flor", but has never been able to create mechanisms to guarantee the survival of enterprising men. a characteristic of the basic conduct that allows theeconomic growth of human societies. The text, based on anthropological studies, intends to expose the reasons for this phenomenon and to show the possible ways to redeem the enterprising man inside Brazilian organizations. |
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The enterprising man in the Brazilian cultureLos héroes del sector público: un tejido cultural tragar el empresarioOs heróis do setor público: a teia cultural engolindo o empreendedorindividualist herocollective heroneutralization of the entrepreneur in Brazilstrengthening movementsreversal and renunciationcaxias herotrickster heroHero renouncermeta-hero lady flower.héroe individualistahéroe colectivoneutralización del empresario en Brasilfortalecimiento de los movimientosla inversión y la renunciacaxias héroehéroe embaucadorHéroe renunciantemeta-héroe dama flor.herói individualistaherói coletivoneutralização do empreendedor no Brasilmovimentos de reforçoinversão e renúnciaherói caxiasherói malandroherói renunciadormeta-herói dona flor.In American society, the hero is the lone, individualistic enterprising man. In Japan, the hero in the business world is almost always collective. As for Brazil. the culture does not stimulate the enterprising behavior. Brazilian culture has produced different heroes: authoritarian and bureaucratic ("caxias"), rogues ("malandros"). "renouncers", and "conciliators". "dona flor", but has never been able to create mechanisms to guarantee the survival of enterprising men. a characteristic of the basic conduct that allows theeconomic growth of human societies. The text, based on anthropological studies, intends to expose the reasons for this phenomenon and to show the possible ways to redeem the enterprising man inside Brazilian organizations.Na essência americana. o que importa é o empreendimento. No Japão, o herói empreendedor é quase sempre coletivo. Já o movimento cultural brasileiro leva ao sucateamento dos empreendedores. Autoritarismo. inversão e renúncia produzem "caxias". "malandros" e "renunciadores", enquanto a saída "dona flor" cria o empreendedor possível. Como agregar o valor "empreendimento" à cultura brasileira?Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)1996-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8085Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 30 No. 3 (1996); 93 a 102Revista de Administração Pública; Vol. 30 Núm. 3 (1996); 93 a 102Revista de Administração Pública; v. 30 n. 3 (1996); 93 a 1021982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8085/6897Carbone, Pedro Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-12T15:34:16Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/8085Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-04-12T15:34:16Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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