Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Fernando de Souza
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nicolini, Alexandre Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640
Resumo: The history of undergraduate education in public administration in Brazil is told by a set of books/authors since the installation of this course at EBAP-FGV in March 1952. However, few words were written about the early history of this academic training in Brazil; its history need systematization. This article aims to review the origins of that education to understand its introducing in national higher education system. This kind of work is important because it contributes for the construction of a memory of public administration knowledge area in Brazil, and particularly of its teaching (and research). Based on an extensive literature review and document analysis, the article reveals three clear, related and successive moments between the II Empire and the end of Estado Novo, which preceded the institutionalization of this higher education course in the decade of 1950.
id FGV-4_947ae5cf09e11d6aedb4754965f7c38a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19640
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)Revisitando los orígenes de los programas de grado en administración pública en Brasil (1854- 1952)Revisitando as origens do ensino de graduação em administração pública no Brasil (1854-1952)historyundergraduate educationpublic administrationBrazil.historiaeducación universitáriaadministración públicaBrasil.históriaensino de graduaçãoadministração públicaBrasil The history of undergraduate education in public administration in Brazil is told by a set of books/authors since the installation of this course at EBAP-FGV in March 1952. However, few words were written about the early history of this academic training in Brazil; its history need systematization. This article aims to review the origins of that education to understand its introducing in national higher education system. This kind of work is important because it contributes for the construction of a memory of public administration knowledge area in Brazil, and particularly of its teaching (and research). Based on an extensive literature review and document analysis, the article reveals three clear, related and successive moments between the II Empire and the end of Estado Novo, which preceded the institutionalization of this higher education course in the decade of 1950. La historia de la educación de grado en administración pública en Brasil se cuenta con un lote de libros/autores desde la instalación de este curso en EBAP-FGV, marzo 1952. Sin embargo, poco fue escrito sobre la historia temprana de esta formación académica en Brasil. Este artículo tiene como objetivo revisar los orígenes de esta educación para comprender su introducción en el sistema nacional de enseñanza superior. Este tipo de trabajo es importante porque contribuye a la construcción de una memoria de la área de conocimiento de la administración pública en Brasil, y en particular de su enseñanza (y investigación). Basado en una extensa revisión de la literatura y el análisis de documentos, el artículo revela tres momentos claros, relacionados y sucesivos entre el II Imperio y el fin de Estado Novo, que precedió a la institucionalización de este curso de la educación superior en la década de 1950. A história do ensino de graduação em administração pública no Brasil é retratada por um conjunto de obras/autores que partem da instalação do curso da EBAP-FGV em 1952 como o marco zero. Contudo, pouco se escreveu sobre a pré-história dessa formação acadêmica no país; seus antecedentes carecem de sistematização. O objetivo deste artigo é rever as origens desse ensino para compreender sua evolução e institucionalização na educação superior nacional. Esse esforço contribui para a construção da memória da área de conhecimento de administração no Brasil, em geral, e do seu ensino (e pesquisa), em particular. Baseado em ampla revisão bibliográfica e em uma razoável análise documental, o artigo desvela três momentos nítidos, conexos e sucessivos entre o Segundo Império e o final do Estado Novo que precedem a institucionalização desse curso superior na década de 1950. Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2014-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 367 a 388Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 367 a 388Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 367 a 3881982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640/18361Coelho, Fernando de SouzaNicolini, Alexandre Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-04-14T21:29:29Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19640Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2014-04-14T21:29:29Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
Revisitando los orígenes de los programas de grado en administración pública en Brasil (1854- 1952)
Revisitando as origens do ensino de graduação em administração pública no Brasil (1854-1952)
title Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
spellingShingle Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
Coelho, Fernando de Souza
history
undergraduate education
public administration
Brazil.
historia
educación universitária
administración pública
Brasil.
história
ensino de graduação
administração pública
Brasil
title_short Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
title_full Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
title_fullStr Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
title_full_unstemmed Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
title_sort Revisiting the origins of the undergraduate programs in public administration in Brazil (1854- 1952)
author Coelho, Fernando de Souza
author_facet Coelho, Fernando de Souza
Nicolini, Alexandre Mendes
author_role author
author2 Nicolini, Alexandre Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Fernando de Souza
Nicolini, Alexandre Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv history
undergraduate education
public administration
Brazil.
historia
educación universitária
administración pública
Brasil.
história
ensino de graduação
administração pública
Brasil
topic history
undergraduate education
public administration
Brazil.
historia
educación universitária
administración pública
Brasil.
história
ensino de graduação
administração pública
Brasil
description The history of undergraduate education in public administration in Brazil is told by a set of books/authors since the installation of this course at EBAP-FGV in March 1952. However, few words were written about the early history of this academic training in Brazil; its history need systematization. This article aims to review the origins of that education to understand its introducing in national higher education system. This kind of work is important because it contributes for the construction of a memory of public administration knowledge area in Brazil, and particularly of its teaching (and research). Based on an extensive literature review and document analysis, the article reveals three clear, related and successive moments between the II Empire and the end of Estado Novo, which preceded the institutionalization of this higher education course in the decade of 1950.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19640/18361
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 367 a 388
Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 367 a 388
Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 367 a 388
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943771406106624