Management modernization and governance in the public sector in Mozambique
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479 |
Resumo: | This article presents a literature review on the models of the new public management and the interactive governance and it provides a reading on the transformations of public administration in the Mozambican State, implemented through the administrative reform, which took place in 2001. It shows the existence of a positive trend towards the creation of new practices aimed at effectiveness, interaction, and public participation in the process for preparing and implementing public policies. However, it also highlights some structural and functional limitations posed by the model adopted, regarding the goals of effectiveness and the achievement of results and participatory processes. It points out that the objectives of creating a new public service, modernized and interactive, require the establishment of horizontal and vertical connections that extend and improve, indeed, the participation of new actors to solve community problems. |
id |
FGV-4_9ffa0dea79667e51fc9e1244f749f365 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/23479 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Management modernization and governance in the public sector in MozambiqueLa modernización de la gestión y la gobernanza en el sector público en MozambiqueA modernização da gestão e a governança no setor público em Moçambiquepublic managementadministrative reforminteractive governancegestión públicareforma administrativagobernanza interactivagestão públicareforma administrativagovernança interativa This article presents a literature review on the models of the new public management and the interactive governance and it provides a reading on the transformations of public administration in the Mozambican State, implemented through the administrative reform, which took place in 2001. It shows the existence of a positive trend towards the creation of new practices aimed at effectiveness, interaction, and public participation in the process for preparing and implementing public policies. However, it also highlights some structural and functional limitations posed by the model adopted, regarding the goals of effectiveness and the achievement of results and participatory processes. It points out that the objectives of creating a new public service, modernized and interactive, require the establishment of horizontal and vertical connections that extend and improve, indeed, the participation of new actors to solve community problems. Este artículo presenta una revisión de la literatura sobre los moldes de la nueva gestión pública y de la gobernación interactiva y hace un rescaldo sobre las transformaciones de la administración pública en el Estado Mozambiqueño, implementadas a partir de la reforma administrativa, ocurrida en 2001. Muestra la existencia de una tendencia positiva para la creación de nuevas prácticas viradas a la eficiencia, interacción y participación públicas en el proceso de formulación e implementación de políticas públicas. Aún, muestra algunas limitaciones estructurales y funcionales impuestas por el molde adoptado en relación à metas de eficiencia y el logro de resultados y procesos participativos. Así mismo, indica que los objetivos de la creación de un nuevo servicio público modernizado e interactivo requiere que sean establecidas las conexiones horizontales y verticales que amplíen y mejoren de facto, la participación de nuevos actores en la solución de los problemas de la comunidad Este artigo apresenta uma revisão da literatura sobre os modelos da nova gestão pública e da governança interativa e faz uma leitura sobre as transformações da administração pública no Estado moçambicano, implementadas a partir da reforma administrativa, ocorrida em 2001. Mostra a existência de uma tendência positiva para a criação de novas práticas voltadas à eficiência, interação e participação pública no processo de formulação e implementação de políticas públicas. Entretanto, também assinala algumas limitações estruturais e funcionais impostas pelo modelo adotado, em relação às metas de eficiência e obtenção de resultados e processos participativos. Indica que os objetivos da criação de um novo serviço público, modernizado e interativo, impõem que sejam estabelecidas ligações horizontais e verticais que ampliem e melhorem, de fato, a participação de novos atores na solução dos problemas das comunidades. Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2014-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 3 (2014); 551 a 570Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 3 (2014); 551 a 570Revista de Administração Pública; v. 48 n. 3 (2014); 551 a 5701982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479/22236Simione, Albino Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-05-23T15:18:05Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/23479Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2014-05-23T15:18:05Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique La modernización de la gestión y la gobernanza en el sector público en Mozambique A modernização da gestão e a governança no setor público em Moçambique |
title |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
spellingShingle |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique Simione, Albino Alves public management administrative reform interactive governance gestión pública reforma administrativa gobernanza interactiva gestão pública reforma administrativa governança interativa |
title_short |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
title_full |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
title_fullStr |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
title_full_unstemmed |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
title_sort |
Management modernization and governance in the public sector in Mozambique |
author |
Simione, Albino Alves |
author_facet |
Simione, Albino Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simione, Albino Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
public management administrative reform interactive governance gestión pública reforma administrativa gobernanza interactiva gestão pública reforma administrativa governança interativa |
topic |
public management administrative reform interactive governance gestión pública reforma administrativa gobernanza interactiva gestão pública reforma administrativa governança interativa |
description |
This article presents a literature review on the models of the new public management and the interactive governance and it provides a reading on the transformations of public administration in the Mozambican State, implemented through the administrative reform, which took place in 2001. It shows the existence of a positive trend towards the creation of new practices aimed at effectiveness, interaction, and public participation in the process for preparing and implementing public policies. However, it also highlights some structural and functional limitations posed by the model adopted, regarding the goals of effectiveness and the achievement of results and participatory processes. It points out that the objectives of creating a new public service, modernized and interactive, require the establishment of horizontal and vertical connections that extend and improve, indeed, the participation of new actors to solve community problems. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/23479/22236 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 3 (2014); 551 a 570 Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 3 (2014); 551 a 570 Revista de Administração Pública; v. 48 n. 3 (2014); 551 a 570 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943771426029568 |