Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Américo, Bruno Luiz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Takahashi, Adriana Roseli Wünsch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642
Resumo: This study is based on the gap identified in studies of organizational learning and power. For this, it aims to analyze the relationship between knowledge, organizational learning and power, which allows controlling, from implementation, monitoring and evaluation of an English Teaching National Program by the Board of Education and Culture of Coahuila, Mexico. As a benchmark, it makes use of the literature of learning and knowledge, power and controlling. Specifically, it describes the ordering ability of textual elements in a net. Through a qualitative case study it verified how the flow of knowledge (accumulation and utilization) and the exercise of power happen, where mediators act, configuring the process of individual and organizational learning.
id FGV-4_ab79b02626c9df34a759029a60fe1ae2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19642
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, MexicoTrama, poder y aprendizaje organizacional: el estudio de caso de la Secretaria de Educación y Cultura de Coahuila, MéxicoConhecimento, aprendizagem organizacional e poder na rede: um estudo de caso na Secretaria de Educação e Cultura de Coahuila, Méxicoknowledgeorganizational learningpoweractor-network theoryEnglish educationconocimientoaprendizaje organizacionalpoderteoría del actor-redeeducación en inglésconhecimentoaprendizagem organizacionalpoderteoria ator-redeeducação em inglêsThis study is based on the gap identified in studies of organizational learning and power. For this, it aims to analyze the relationship between knowledge, organizational learning and power, which allows controlling, from implementation, monitoring and evaluation of an English Teaching National Program by the Board of Education and Culture of Coahuila, Mexico. As a benchmark, it makes use of the literature of learning and knowledge, power and controlling. Specifically, it describes the ordering ability of textual elements in a net. Through a qualitative case study it verified how the flow of knowledge (accumulation and utilization) and the exercise of power happen, where mediators act, configuring the process of individual and organizational learning.Este estudio se basa en las diferencias identificadas en los estudios sobre el aprendizaje organizacional y el poder. Para esto, se analiza la relación entre el conocimiento, el aprendizaje organizacional y el poder, que permite el control de la implementación, el seguimiento y la evaluación de un Programa Nacional de Enseñanza del Inglés de la Coordinación de la Secretaría de Educación y Cultura de Coahuila, México. Como punto de referencia, se utiliza la literatura de aprendizaje y conocimiento, del poder y del control. Específicamente, se describe: la fuerza ordenadora de los elementos textualizados en una red. A través de un estudio de caso cualitativo verificase cómo es el flujo de conocimientos (acumulación y utilización) y el ejercicio del poder, donde actúan los mediadores, configurando el proceso de aprendizaje individual y organizacional.O presente estudo parte da lacuna identificada de estudos de aprendizagem organizacional e poder. Para isso, tem como objetivo analisar a relação entre conhecimento, aprendizagem organizacional e poder, que permite controle, a partir da implantação, seguimento e avaliação de um Programa Nacional de Ensino de Inglês pela Coordenação da Secretaria da Educação e Cultura em Coahuila, México. Como referencial, vale-se da literatura de aprendizagem e conhecimento, poder e controle. Especificamente, versa sobre: a força ordenadora dos elementos textualizados na rede. Por meio de um estudo de caso qualitativo verificou-se como se dá o fluxo do conhecimento (acúmulo e utilização) e o exercício de poder, onde mediadores atuam, configurando o processo de aprendizagem individual e organizacional.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2014-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 411 a 438Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 411 a 438Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 411 a 4381982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642/18363Américo, Bruno LuizTakahashi, Adriana Roseli Wünschinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-25T13:33:17Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/19642Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2015-08-25T13:33:17Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
Trama, poder y aprendizaje organizacional: el estudio de caso de la Secretaria de Educación y Cultura de Coahuila, México
Conhecimento, aprendizagem organizacional e poder na rede: um estudo de caso na Secretaria de Educação e Cultura de Coahuila, México
title Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
spellingShingle Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
Américo, Bruno Luiz
knowledge
organizational learning
power
actor-network theory
English education
conocimiento
aprendizaje organizacional
poder
teoría del actor-rede
educación en inglés
conhecimento
aprendizagem organizacional
poder
teoria ator-rede
educação em inglês
title_short Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
title_full Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
title_fullStr Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
title_full_unstemmed Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
title_sort Knowledge, organizational learning and power in the net: a case study of the Board of Education and Cultures of Coahuila, Mexico
author Américo, Bruno Luiz
author_facet Américo, Bruno Luiz
Takahashi, Adriana Roseli Wünsch
author_role author
author2 Takahashi, Adriana Roseli Wünsch
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Américo, Bruno Luiz
Takahashi, Adriana Roseli Wünsch
dc.subject.por.fl_str_mv knowledge
organizational learning
power
actor-network theory
English education
conocimiento
aprendizaje organizacional
poder
teoría del actor-rede
educación en inglés
conhecimento
aprendizagem organizacional
poder
teoria ator-rede
educação em inglês
topic knowledge
organizational learning
power
actor-network theory
English education
conocimiento
aprendizaje organizacional
poder
teoría del actor-rede
educación en inglés
conhecimento
aprendizagem organizacional
poder
teoria ator-rede
educação em inglês
description This study is based on the gap identified in studies of organizational learning and power. For this, it aims to analyze the relationship between knowledge, organizational learning and power, which allows controlling, from implementation, monitoring and evaluation of an English Teaching National Program by the Board of Education and Culture of Coahuila, Mexico. As a benchmark, it makes use of the literature of learning and knowledge, power and controlling. Specifically, it describes the ordering ability of textual elements in a net. Through a qualitative case study it verified how the flow of knowledge (accumulation and utilization) and the exercise of power happen, where mediators act, configuring the process of individual and organizational learning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/19642/18363
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 48 No. 2 (2014); 411 a 438
Revista de Administração Pública; Vol. 48 Núm. 2 (2014); 411 a 438
Revista de Administração Pública; v. 48 n. 2 (2014); 411 a 438
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943771411349504