Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843 |
Resumo: | The passage of the Public-Private Partnership Law in Uruguay in 2011 can be seen as an indicator of a paradigm shift with regard to the link between the state and the market, despite the fact that it has not been framed as an important axis of “state reform.” Taking as an example the political process that shaped the law in Uruguay, the lack of political consensus and absence or scarcity of internal debate within the Frente Amplio becomes apparent. Therefore, the oscillations that result from the political-electoral cycle, but above all the difficulty of building an agreement on this law, mean that changes in sectorial and governmental leadership will inevitably instil traits of gradualism and pragmatism that will necessarily affect the impact of changes and hinder the adoption of systemic development strategies. |
id |
FGV-4_e2851a5a8c9036b69a9d6eab57a9b26b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/72843 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay¿Reforma silenciosa del Estado?: proceso político de la ley de Participación Público-Privada en Uruguay (2011-15)Reforma do Estado silenciosa? Processo político de lei de Parceria Público-Privada no Uruguaipublic-private partnershipneo-developmentalismstate reformparticipación público-privadaneodesarrollismoreforma del Estadoparceria público-privadaneodesenvolvimentismoreforma do EstadoThe passage of the Public-Private Partnership Law in Uruguay in 2011 can be seen as an indicator of a paradigm shift with regard to the link between the state and the market, despite the fact that it has not been framed as an important axis of “state reform.” Taking as an example the political process that shaped the law in Uruguay, the lack of political consensus and absence or scarcity of internal debate within the Frente Amplio becomes apparent. Therefore, the oscillations that result from the political-electoral cycle, but above all the difficulty of building an agreement on this law, mean that changes in sectorial and governmental leadership will inevitably instil traits of gradualism and pragmatism that will necessarily affect the impact of changes and hinder the adoption of systemic development strategies.La aprobación de la ley de Participación Público-Privada en Uruguay, en el año 2011, puede ser vista como un indicador de un cambio de paradigma en relación al vínculo entre Estado y mercado, a pesar de que la misma no ha sido enmarcada como un eje importante de “Reforma del Estado”. Tomando como ejemplo el proceso político que dio forma a la ley en el caso uruguayo, se evidencia la inexistencia de consensos políticos, y la ausencia o escasez de debate al interior del Frente Amplio en relación a estos temas. Por lo tanto, las marchas y contramarchas producto del ciclo político-electoral, pero sobre todo por la dificultad de construir acuerdos sobre el instrumento, determinan que los cambios en los liderazgos sectoriales y de gobierno le impriman inevitablemente rasgos de gradualidad y pragmatismo que afectarán necesariamente el impacto de los cambios, y dificultan la adopción de estrategias de desarrollo sistémicas.A aprovação da lei sobre a Parceria Público-Privada no Uruguai, em 2011, pode ser entendida como um indicador de uma mudança de paradigma com respeito à relação entre Estado e mercado, embora não tenha sido enquadrada como um eixo maior da “Reforma do Estado”. Tomando o exemplo do processo político que moldou a lei no caso do Uruguai, se afirmam a falta de consenso político e a ausência ou escassez de debate dentro do Frente Amplio em relação a essas questões. Portanto, os altos e baixos produto do ciclo político-eleitoral, mas principalmente por causa da dificuldade de acordos de construção do instrumento, determinam que as mudanças nas lideranças setoriais e de governo imprimam inevitavelmente características de gradualidade e pragmatismo, que afetam necessariamente o impacto das mudanças e dificultam a adoção de estratégias de desenvolvimento sistêmicas.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2017-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 51 No. 6 (2017); 1005-1022Revista de Administração Pública; Vol. 51 Núm. 6 (2017); 1005-1022Revista de Administração Pública; v. 51 n. 6 (2017); 1005-10221982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspaenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843/70031https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843/pdf_160Copyright (c) 2017 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFuentes, Guillermo2017-12-26T19:24:37Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/72843Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2017-12-26T19:24:37Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay ¿Reforma silenciosa del Estado?: proceso político de la ley de Participación Público-Privada en Uruguay (2011-15) Reforma do Estado silenciosa? Processo político de lei de Parceria Público-Privada no Uruguai |
title |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
spellingShingle |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay Fuentes, Guillermo public-private partnership neo-developmentalism state reform participación público-privada neodesarrollismo reforma del Estado parceria público-privada neodesenvolvimentismo reforma do Estado |
title_short |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
title_full |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
title_fullStr |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
title_full_unstemmed |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
title_sort |
Silent State reform? The political process of the law on Public-Private Partnership in Uruguay |
author |
Fuentes, Guillermo |
author_facet |
Fuentes, Guillermo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fuentes, Guillermo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
public-private partnership neo-developmentalism state reform participación público-privada neodesarrollismo reforma del Estado parceria público-privada neodesenvolvimentismo reforma do Estado |
topic |
public-private partnership neo-developmentalism state reform participación público-privada neodesarrollismo reforma del Estado parceria público-privada neodesenvolvimentismo reforma do Estado |
description |
The passage of the Public-Private Partnership Law in Uruguay in 2011 can be seen as an indicator of a paradigm shift with regard to the link between the state and the market, despite the fact that it has not been framed as an important axis of “state reform.” Taking as an example the political process that shaped the law in Uruguay, the lack of political consensus and absence or scarcity of internal debate within the Frente Amplio becomes apparent. Therefore, the oscillations that result from the political-electoral cycle, but above all the difficulty of building an agreement on this law, mean that changes in sectorial and governmental leadership will inevitably instil traits of gradualism and pragmatism that will necessarily affect the impact of changes and hinder the adoption of systemic development strategies. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843/70031 https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/72843/pdf_160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Administração Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 51 No. 6 (2017); 1005-1022 Revista de Administração Pública; Vol. 51 Núm. 6 (2017); 1005-1022 Revista de Administração Pública; v. 51 n. 6 (2017); 1005-1022 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943772912910336 |