Poverty lines in the Brasil Sem Miséria Plan: a review and proposed alternatives in poverty measurement according to the methodology of Sonia Rocha
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/65725 |
Resumo: | This paper criticizes the methodology of poverty measurement used by the Brazilian federal government in its Brasil Sem Miséria Program (PBSM). By means of a compilation and analysis of secondary data collected from the National Household Sample Survey (PNAD), we conducted a comparison between this methodology and the one used by economist Sonia Rocha. Her methodology establishes poverty lines which are regionalized and indexed to the consumer basket values found in different regions of the country. The results of both methodologies are compared, showing that PBSM lines are incapable of detecting 12.9 million Brazilians living in poverty. In our conclusions, we present suggestions to improve the government’s poverty measurement methodology, i.e., the regionalization of poverty lines and that they become indexed to regional consumer basket prices. |
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Poverty lines in the Brasil Sem Miséria Plan: a review and proposed alternatives in poverty measurement according to the methodology of Sonia RochaLas líneas de pobreza en el Plano Brasil Sem Miséria: crítica y alternativas propuestas a la medición de la pobrezaLinhas de pobreza no Plano Brasil Sem Miséria: análise crítica e proposta de alternativas para a medição da pobreza conforme metodologia de Sonia Rochapovertymeasurementpoverty linemethodologyregionalizationpobrezamediciónlínea de pobrezametodologíaregionalizaciónpobrezamediçãolinha de pobrezametodologiaregionalizaçãoThis paper criticizes the methodology of poverty measurement used by the Brazilian federal government in its Brasil Sem Miséria Program (PBSM). By means of a compilation and analysis of secondary data collected from the National Household Sample Survey (PNAD), we conducted a comparison between this methodology and the one used by economist Sonia Rocha. Her methodology establishes poverty lines which are regionalized and indexed to the consumer basket values found in different regions of the country. The results of both methodologies are compared, showing that PBSM lines are incapable of detecting 12.9 million Brazilians living in poverty. In our conclusions, we present suggestions to improve the government’s poverty measurement methodology, i.e., the regionalization of poverty lines and that they become indexed to regional consumer basket prices.Este trabajo aporta una metodología de medición de la pobreza crítica utilizados por el gobierno federal bajo el Plano Brasil Sin Pobreza. Se hizo una comparación a través de la recopilación y análisis de datos secundarios, entre esta metodología y la utilizada por la economista Sonia Rocha, que establece líneas de pobreza regionalizadas e indexadas a valores de cestas de consumo observados en diferentes regiones del país. Los resultados de las dos mediciones son comparados, lo que demuestra que las líneas de PBSM son incapaces de identificar 12,9 millones de brasileños que viven en la pobreza. Para mejorar la medición del gobierno, sugerimos la regionalización de las líneas, así como la indexación del precio de las cestas de consumo regionales.O presente trabalho critica a metodologia de medição da pobreza empregada pelo governo federal no âmbito do Plano Brasil Sem Miséria. Foi efetuada uma comparação, via compilação e análise descritiva de dados secundários da PNAD, entre essa metodologia e aquela utilizada pela economista Sonia Rocha, a qual estabelece linhas de pobreza regionalizadas e indexadas aos valores de cestas de consumo observadas nas diferentes regiões do país. Os resultados das duas medições foram comparados, mostrando que as linhas do PBSM são incapazes de captar 12,9 milhões de brasileiros que vivem em situação de pobreza. Como conclusão do artigo, são sugeridas, para o aperfeiçoamento da medição do governo, a regionalização das linhas e sua indexação ao preço de cestas de consumo regionais.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2017-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/65725Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 51 No. 2 (2017); 294-311Revista de Administração Pública; Vol. 51 Núm. 2 (2017); 294-311Revista de Administração Pública; v. 51 n. 2 (2017); 294-3111982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/65725/63474https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/65725/pdf_108Copyright (c) 2017 Revista de Administração Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessTronco, Giordano BenitesRamos, Marília Patta2017-04-26T14:30:46Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/65725Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2017-04-26T14:30:46Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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