Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Leonardo Barros
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Costa, Catarina Chaves, Bezerra, Luiza Brilhante, Costa, Ana Paula Alvares, Moita, Yasmin Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001
Resumo: The administrative processes of recognizing Indigenous Lands (ILs) in Brazil can take decades to complete. Indigenous peoples who live in unrecognized ILs are more vulnerable to a series of rights violations, which makes the completion of demarcation processes urgent. This article aims to answer the following question: why do some demarcation processes take longer than others? We listed five conditions found in the literature on the demarcation of indigenous lands that can delay them. Next, we applied the qualitative comparative analysis (QCA) method in its crisp set mode to 40 cases of IL demarcation. We present two conclusions: the presence of economic interests is an important condition to explain the long duration of some demarcation processes, but it is neither necessary nor sufficient, and the conjunction of this factor with the judicialization of the demarcation process explains most cases of long-term demarcations.
id FGV-4_fbda388bf1ce23b52c601a082f369b62
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/91001
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in BrazilFactores explicativos del retraso en la demarcación de tierras indígenas en BrasilFatores explicativos da morosidade das demarcações de terras indígenas no Brasildemarcacionestierras indígenasQCAjudicializaciónintereses económicosdemarcaçõesterras indígenasQCAjudicializaçãointeresses econômicosdemarcationsindigenous landsQCAjudicializationeconomic interestsThe administrative processes of recognizing Indigenous Lands (ILs) in Brazil can take decades to complete. Indigenous peoples who live in unrecognized ILs are more vulnerable to a series of rights violations, which makes the completion of demarcation processes urgent. This article aims to answer the following question: why do some demarcation processes take longer than others? We listed five conditions found in the literature on the demarcation of indigenous lands that can delay them. Next, we applied the qualitative comparative analysis (QCA) method in its crisp set mode to 40 cases of IL demarcation. We present two conclusions: the presence of economic interests is an important condition to explain the long duration of some demarcation processes, but it is neither necessary nor sufficient, and the conjunction of this factor with the judicialization of the demarcation process explains most cases of long-term demarcations.Los procesos administrativos de reconocimiento de tierras indígenas (TI) en Brasil pueden tardar décadas en llegar a su fin. Los pueblos indígenas que viven en TI cuyo proceso de reconocimiento aún no se finalizó son más vulnerables a una serie de violaciones de derechos, lo que hace urgente su conclusión. Este artículo pretende dar respuesta a la siguiente pregunta: ¿por qué algunos procesos de demarcación demoran más que otros? En primer lugar, enumeramos cinco condiciones encontradas en la literatura sobre la demarcación de tierras indígenas que pueden atrasar dichos procesos. A continuación, aplicamos el método de análisis  cualitativo comparativo (QCA), en su modo crisp set, a un conjunto de cuarenta casos de demarcaciones de TI. Presentamos dos conclusiones: que la presencia de intereses económicos es una condición importante para explicar el largo tiempo de algunos procesos de demarcación, pero no es necesaria ni suficiente, y que la conjunción de este factor con la judicialización del proceso de demarcación explica la mayoría de los casos de demarcaciones de larga duración.Os processos administrativos de reconhecimento de terras indígenas (TIs) no Brasil podem levar décadas para chegar a termo. Povos indígenas que habitam em TIs não reconhecidas em caráter final são mais vulneráveis a uma série de violações de direitos, o que torna premente sua conclusão. O presente artigo pretende oferecer uma resposta à seguinte pergunta: por que alguns processos demarcatórios demoram mais que outros? Primeiramente, arrolamos cinco condições constantes da literatura sobre demarcação de terras indígenas que podem postergá-las. Na sequência, aplicamos o método qualitative comparative analysis (QCA), em sua modalidade crisp set, a um conjunto de quarenta casos de demarcações de TIs. Apresentamos duas conclusões: que a presença de interesses econômicos é uma condição importante para explicar o longo tempo de alguns processos demarcatórios, mas não é necessária nem suficiente, e que a conjunção desse fator com a judicialização do processo demarcatório explica a maioria dos casos de demarcações de longa duração.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/9100110.1590/0034-761220230125Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 58 No. 2 (2024); e2023-0125Revista de Administração Pública; Vol. 58 Núm. 2 (2024); e2023-0125Revista de Administração Pública; v. 58 n. 2 (2024); e2023-01251982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001/85493https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001/85494Soares, Leonardo BarrosCosta, Catarina ChavesBezerra, Luiza BrilhanteCosta, Ana Paula AlvaresMoita, Yasmin Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T18:09:20Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/91001Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2024-04-29T18:09:20Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
Factores explicativos del retraso en la demarcación de tierras indígenas en Brasil
Fatores explicativos da morosidade das demarcações de terras indígenas no Brasil
title Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
spellingShingle Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
Soares, Leonardo Barros
demarcaciones
tierras indígenas
QCA
judicialización
intereses económicos
demarcações
terras indígenas
QCA
judicialização
interesses econômicos
demarcations
indigenous lands
QCA
judicialization
economic interests
title_short Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
title_full Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
title_fullStr Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
title_full_unstemmed Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
title_sort Explanatory factors for the delay in the demarcation of indigenous lands in Brazil
author Soares, Leonardo Barros
author_facet Soares, Leonardo Barros
Costa, Catarina Chaves
Bezerra, Luiza Brilhante
Costa, Ana Paula Alvares
Moita, Yasmin Nascimento
author_role author
author2 Costa, Catarina Chaves
Bezerra, Luiza Brilhante
Costa, Ana Paula Alvares
Moita, Yasmin Nascimento
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Leonardo Barros
Costa, Catarina Chaves
Bezerra, Luiza Brilhante
Costa, Ana Paula Alvares
Moita, Yasmin Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv demarcaciones
tierras indígenas
QCA
judicialización
intereses económicos
demarcações
terras indígenas
QCA
judicialização
interesses econômicos
demarcations
indigenous lands
QCA
judicialization
economic interests
topic demarcaciones
tierras indígenas
QCA
judicialización
intereses económicos
demarcações
terras indígenas
QCA
judicialização
interesses econômicos
demarcations
indigenous lands
QCA
judicialization
economic interests
description The administrative processes of recognizing Indigenous Lands (ILs) in Brazil can take decades to complete. Indigenous peoples who live in unrecognized ILs are more vulnerable to a series of rights violations, which makes the completion of demarcation processes urgent. This article aims to answer the following question: why do some demarcation processes take longer than others? We listed five conditions found in the literature on the demarcation of indigenous lands that can delay them. Next, we applied the qualitative comparative analysis (QCA) method in its crisp set mode to 40 cases of IL demarcation. We present two conclusions: the presence of economic interests is an important condition to explain the long duration of some demarcation processes, but it is neither necessary nor sufficient, and the conjunction of this factor with the judicialization of the demarcation process explains most cases of long-term demarcations.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001
10.1590/0034-761220230125
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001
identifier_str_mv 10.1590/0034-761220230125
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001/85493
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/91001/85494
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 58 No. 2 (2024); e2023-0125
Revista de Administração Pública; Vol. 58 Núm. 2 (2024); e2023-0125
Revista de Administração Pública; v. 58 n. 2 (2024); e2023-0125
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943775188320256