The Political Economy of the State Participation Fund: A historical and institutional approach
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/81851 |
Resumo: | The State Participation Fund (FPE) has undergone a number of changes to its legislation, which have essentially sought to change the volume of resources making up the fund (vertical distribution) or to change the distribution rule for these resources (distribution horizontal). In the first case, the political context of greater or lesser centralization of power in the Union is decisive. In the second case, the explanation for the pattern of FPE sharing lies in the disproportionality of the political representation of the different regions in the National Congress and in the regionalist and non-cooperative sentiment that prevails in the federative relations in the country. This scenario helps to understand why attempts to change the system are blocked, even when the change starts from a judicial determination. The result is the construction of a skewed fund, which passes off a tax equalization system, as observable in the most advanced federations. |
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The Political Economy of the State Participation Fund: A historical and institutional approachLa Economía Política del Fondo de Participación Estatal: Una visión histórica e institucionalA economia política do fundo de participação dos estados: Uma visão histórico-institucionaltransferência intergovernamentalequalização fiscalfederalismo fiscalFundo de Participação dos Estados (FPE)critério de partilha.intergovernmental transfer, tax equalization, fiscal federalism, state participation fund, sharing criterion.transferencia intergubernamental, igualación fiscal, federalismo fiscal, fondo de participación del estado, criterio de partición.The State Participation Fund (FPE) has undergone a number of changes to its legislation, which have essentially sought to change the volume of resources making up the fund (vertical distribution) or to change the distribution rule for these resources (distribution horizontal). In the first case, the political context of greater or lesser centralization of power in the Union is decisive. In the second case, the explanation for the pattern of FPE sharing lies in the disproportionality of the political representation of the different regions in the National Congress and in the regionalist and non-cooperative sentiment that prevails in the federative relations in the country. This scenario helps to understand why attempts to change the system are blocked, even when the change starts from a judicial determination. The result is the construction of a skewed fund, which passes off a tax equalization system, as observable in the most advanced federations.El Fondo de Participación del Estado (FPE) ha sufrido una serie de cambios en su legislación, cuyo propósito era, fundamentalmente, cambiar el volumen de recursos que componían el fondo (distribución vertical) o cambiar la regla de distribución de estos recursos (distribución horizontal). En el primer caso, el contexto político de mayor o menor centralización del poder en la Unión es decisivo. En el segundo caso, la explicación del patrón de partición radica en la desproporción de la representación política de las diferentes regiones en el Congreso Nacional y en el sentimiento regionalista y no cooperativo que prevalece en las relaciones federativas en el país. Este escenario ayuda a comprender por qué los intentos de cambiar el sistema se bloquean rápidamente, incluso cuando el cambio es parte de una orden judicial. El resultado es la construcción de un fondo sesgado, que pierde un sistema de igualación de impuestos, como se observó en las federaciones más avanzadas.O Fundo de Participação dos Estados (FPE) sofreu uma série de modificações em sua legislação, cujo intuito era alterar o volume de recursos que compunham o fundo (distribuição vertical) ou a regra de distribuição destes recursos (distribuição horizontal). No primeiro caso, é determinante o contexto político de maior ou menor centralização de poder na União. No segundo caso, a explicação para o padrão de partilha reside na desproporcionalidade da representação política das diversas regiões no Congresso Nacional e no sentimento regionalista e não cooperativo que vigora nas relações federativas no país. Esse cenário ajuda a compreender o motivo pelo qual as tentativas de mudar o sistema são bloqueadas, mesmo quando a mudança parte de uma determinação judicial. O resultado é a construção de um fundo enviesado, que passa ao largo de um sistema de equalização fiscal, como observável nas federações mais avançadas.FGV EAESP Pesquisa e Publicações2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/8185110.12660/cgpc.v27n86.81851Cadernos Gestão Pública e Cidadania; Vol. 27 No. 86 (2022): janeiro-abril; 1-18Cadernos Gestão Pública e Cidadania; Vol. 27 Núm. 86 (2022): janeiro-abril; 1-18Cadernos Gestão Pública e Cidadania; v. 27 n. 86 (2022): janeiro-abril; 1-182236-57101806-2261reponame:Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/81851/80531https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/81851/84141Copyright (c) 2021 Cadernos Gestão Pública e Cidadaniahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Kleber Pacheco deLima, Ana Carolina da Cruz2023-08-23T15:43:15Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/81851Revistahttp://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cgpc/indexPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cgpc/oaicadernosgpc-edicao@fgv.br||cadernosgpc-edicao@fgv.br2236-57101806-2261opendoar:2023-08-23T15:43:15Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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