Bolsonaro’s Brazil: A democracy under stress
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89859 |
Resumo: | The social resentment expressed in the June 2013 Journeys, resulting from frustrated expectations of ascending social sectors (who saw their progress stalled) and of higher layers in the social stratification (who lost their distinction), gave rise to anti-political affections. These, in turn, have fueled anti-party and anti-system sentiment conducive to the electoral success of outsiders and marginal politicians. In this context, several outsiders became mayors in the 2016 municipal elections, and Jair Bolsonaro won the presidency in 2018. His movement-government was characterized by extremist populism with a religious, exclusionary, and anti-pluralist background. This populism mobilized support for an abnormal government, which defies conventional institutionalist analysis as it undermines the existing framework instead of accepting it as given. This approach led to institutional stress, as the repeated attack on other branches of power (especially the Judiciary) triggered hyperactivity within the institutions, generating a populist trap that undermined the legitimacy of institutions. |
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His movement-government was characterized by extremist populism with a religious, exclusionary, and anti-pluralist background. This populism mobilized support for an abnormal government, which defies conventional institutionalist analysis as it undermines the existing framework instead of accepting it as given. This approach led to institutional stress, as the repeated attack on other branches of power (especially the Judiciary) triggered hyperactivity within the institutions, generating a populist trap that undermined the legitimacy of institutions. El resentimiento social manifestado en las protestas de junio de 2013, resultado de las expectativas frustradas de los sectores sociales ascendentes (que vieron frenado su progreso) y de las capas superiores de la estratificación social (que perdieron su distinción), dio lugar a afectos antipolíticos. Estos, a su vez, alimentaron el antipartidismo y el sentimiento antisistema, propicios al éxito electoral de outsiders y políticos marginales. En este contexto, varios outsiders se convirtieron en alcaldes en las elecciones municipales de 2016 y Jair Bolsonaro ganó la presidencia en 2018. Su movimiento de gobierno se caracterizó por un populismo extremista con trasfondo religioso, excluyente y antipluralista, que movilizó el apoyo a un gobierno anómalo y, por tanto, incomprensible para el análisis institucionalista convencional: en lugar de tomar el marco institucional como dado, actuó socavándolo. Esto generó tensión institucional, ya que el ataque reiterado a otros poderes (especialmente el Judicial) se encontró con un hiperactivismo institucional, que generó una trampa populista que minó la legitimidad de las instituciones exigidas a actuar defensivamente.O ressentimento social manifesto nas Jornadas de Junho de 2013, resultante de expectativas frustradas de setores sociais ascendentes (que viram estancado seu progresso) e de camadas superiores na estratificação social (que perderam sua distinção), ensejou afetos antipolíticos. Estes, por sua vez, alimentaram o antipartidarismo e o sentimento antissistema, propícios ao sucesso eleitoral de outsiders e políticos marginais. Nesse contexto, tornaram-se prefeitos vários outsiders nas eleições municipais de 2016, e Jair Bolsonaro conquistou a Presidência em 2018. Seu governo-movimento caracterizou-se pelo populismo extremista de fundo religioso, excludente e antipluralista, que mobilizou apoios a um governo anormal e, por isso, incompreensível pela análise institucionalista convencional: em vez de tomar o quadro institucional como dado, atuou solapando-o. Isso gerou estresse no sistema, pois o ataque reiterado a outros poderes (especialmente o Judiciário) teve como resposta o hiperativismo institucional, gerador de uma armadilha populista, que minou a legitimidade de instituições instadas a atuar defensivamente.FGV EAESP Pesquisa e Publicações2023-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmltext/xmlhttps://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/8985910.12660/cgpc.v28.89859Cadernos Gestão Pública e Cidadania; Vol. 28 (2023): Single volume; e89859 Cadernos Gestão Pública e Cidadania; Vol. 28 (2023): Volume único; e89859 Cadernos Gestão Pública e Cidadania; v. 28 (2023): Volume único; e89859 2236-57101806-2261reponame:Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89859/84347https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89859/84598https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89859/84641https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89859/84642Copyright (c) 2023 Cadernos Gestão Pública e Cidadaniahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto, Cláudio Gonçalves2023-11-09T13:04:35Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/89859Revistahttp://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cgpc/indexPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cgpc/oaicadernosgpc-edicao@fgv.br||cadernosgpc-edicao@fgv.br2236-57101806-2261opendoar:2023-11-09T13:04:35Cadernos Gestão Pública e Cidadania (Online) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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