2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, J. Ricardo C. de
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Amantino-de-Andrade, Jackeline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352
Resumo: This article discusses how organizations use Impression Management to create images that provide legitimization in social space. A general model of legitimization process by the use of organizational IM is presented and discussed. Supported on the developed theoretical construction, ones argue that organizations undertake IM strategies and tactics to control key publics impressions and to obtain their endorsement and support. Ones argue that the strategies and tactics are implemented by corporate communication actions. This process cannot just be characterized by the acquisition, but also for the maintenance of a legitimated organizational image. Ones defends that the IM theory associated to the contributions from the corporate communication field can help and enrich the understanding of the process by which organizations obtain the legitimacy in their social spaces.
id FGV-7_07a5a33c5afb0f73e93f6e51f1c1cdbe
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37352
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy2º ENEO - RAE. Gerenciamento de impressões: em busca de legitimidade organizacionalInstitutional theoryimpression managementlegitimacycorporate communicationTeoria institucionalgerenciamento de impressõeslegitimidadecomunicação corporativaThis article discusses how organizations use Impression Management to create images that provide legitimization in social space. A general model of legitimization process by the use of organizational IM is presented and discussed. Supported on the developed theoretical construction, ones argue that organizations undertake IM strategies and tactics to control key publics impressions and to obtain their endorsement and support. Ones argue that the strategies and tactics are implemented by corporate communication actions. This process cannot just be characterized by the acquisition, but also for the maintenance of a legitimated organizational image. Ones defends that the IM theory associated to the contributions from the corporate communication field can help and enrich the understanding of the process by which organizations obtain the legitimacy in their social spaces.Este ensaio discute como as organizações, por intermédio do gerenciamento de impressões (GI), buscam criar imagens que lhes proporcionam legitimação no ambiente social. Um modelo geral do processo de legitimação utilizando o GI organizacional é apresentado e discutido. Com base na construção teórica realizada, argumenta-se que as organizações empreendem estratégias e táticas de GI no sentido de controlar as impressões de públicos-chave e obter seu endosso e suporte. Propõe-se, então, que essas estratégias e táticas sejam operacionalizadas por meio de ações de comunicação corporativa. Esse processo pode ser caracterizado não apenas pela aquisição, mas também pela manutenção de uma imagem organizacional legitimada. Defende-se que a teoria de GI, associada aos aportes oriundos do campo da comunicação corporativa, pode auxiliar e enriquecer o entendimento do processo pelo qual as organizações obtêm a legitimidade em seus espaços sociais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2003-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 36-48RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 36-48RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 36-482178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352/36115Mendonça, J. Ricardo C. deAmantino-de-Andrade, Jackelineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:39Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37352Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:11.605573Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
2º ENEO - RAE. Gerenciamento de impressões: em busca de legitimidade organizacional
title 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
spellingShingle 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
Mendonça, J. Ricardo C. de
Institutional theory
impression management
legitimacy
corporate communication
Teoria institucional
gerenciamento de impressões
legitimidade
comunicação corporativa
title_short 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
title_full 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
title_fullStr 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
title_full_unstemmed 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
title_sort 2nd ENEO - RAE. Impression management: searching for organizational legitimacy
author Mendonça, J. Ricardo C. de
author_facet Mendonça, J. Ricardo C. de
Amantino-de-Andrade, Jackeline
author_role author
author2 Amantino-de-Andrade, Jackeline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, J. Ricardo C. de
Amantino-de-Andrade, Jackeline
dc.subject.por.fl_str_mv Institutional theory
impression management
legitimacy
corporate communication
Teoria institucional
gerenciamento de impressões
legitimidade
comunicação corporativa
topic Institutional theory
impression management
legitimacy
corporate communication
Teoria institucional
gerenciamento de impressões
legitimidade
comunicação corporativa
description This article discusses how organizations use Impression Management to create images that provide legitimization in social space. A general model of legitimization process by the use of organizational IM is presented and discussed. Supported on the developed theoretical construction, ones argue that organizations undertake IM strategies and tactics to control key publics impressions and to obtain their endorsement and support. Ones argue that the strategies and tactics are implemented by corporate communication actions. This process cannot just be characterized by the acquisition, but also for the maintenance of a legitimated organizational image. Ones defends that the IM theory associated to the contributions from the corporate communication field can help and enrich the understanding of the process by which organizations obtain the legitimacy in their social spaces.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37352/36115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 1 (2003): janeiro-março; 36-48
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 1 (2003): janeiro-março; 36-48
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 1 (2003): janeiro-março; 36-48
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135976390656