Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572 |
Resumo: | The Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here. |
id |
FGV-7_09c3dc185a94516cc794808ad2db5adc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30572 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?Logística reversa: ¿cómo las empresas comunican el descarte de baterías y celulares?Logística reversa: como as empresas comunicam o descarte de baterias e celulares?Communicationreverse logisticsustainabilitysocial environmental risk e cell phonesComunicaciónlogística reversasostenibilidadriesgo socioambientalcelularesComunicaçãologística reversasustentabilidaderisco socioambientalcelularesThe Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here.La Ley 12.305 obliga a las empresas fabricantes de celulares a estructurar programas de Logística Reversa y a comunicar a sus clientes sobre cómo proceder después del término del ciclo de vida útil de los productos. El objetivo de este estudio fue hacer un diagnóstico de la comunicación de programas de Logística Reversa de empresas fabricantes de celulares en Brasil. Se realizó un estudio de la perspectiva del consumidor, haciendo un relevamiento de las informaciones disponibles en diversos canales de comunicación. El método abarcó las técnicas de análisis de contenido, entrevistas y relevamiento. Los resultados evidencian que las empresas investigadas no están alineadas con la legislación vigente. Ninguno de los programas estudiados comunica adecuadamente a los consumidores con el fin de estimular su participación en el flujo reverso de los productos pos-consumo. Reveló también una discrepancia entre intención comportamental y comportamiento de los consumidores, potencializada por la deficiencias de comunicación aquí identificadas.A Lei 12.305 obriga as empresas fabricantes de celulares a estruturar programas de Logística Reversa e a comunicar seus clientes sobre como proceder após o término do ciclo de vida útil dos produtos. O objetivo desta pesquisa foi fazer um diagnóstico da comunicação de programas de Logística Reversa de empresas fabricantes de celulares no Brasil. Realizou-se uma pesquisa da perspectiva do consumidor, levantando as informações disponíveis em diversos canais de comunicação. O método abrangeu as técnicas de análise de conteúdo, entrevistas e levantamento. Os resultados evidenciam que as empresas investigadas não estão alinhadas com a legislação vigente. Nenhum dos programas estudados comunica adequadamente os consumidores de forma a estimular a sua participação no fluxo reverso dos produtos pós-consumo. Revelou-se também um descompasso entre intenção comportamental e comportamento dos consumidores potencializado pela deficiências de comunicação aqui identificadas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 165-178RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 165-178RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 165-1782178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572/29405Demajorovic, JacquesHuertas, Melby Karina ZunigaBoueres, Juliana AlvesSilva, Adilson Gonçalves daSotano, Aloisio Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:36Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30572Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:43.701654Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? Logística reversa: ¿cómo las empresas comunican el descarte de baterías y celulares? Logística reversa: como as empresas comunicam o descarte de baterias e celulares? |
title |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
spellingShingle |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? Demajorovic, Jacques Communication reverse logistic sustainability social environmental risk e cell phones Comunicación logística reversa sostenibilidad riesgo socioambiental celulares Comunicação logística reversa sustentabilidade risco socioambiental celulares |
title_short |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
title_full |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
title_fullStr |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
title_full_unstemmed |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
title_sort |
Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ? |
author |
Demajorovic, Jacques |
author_facet |
Demajorovic, Jacques Huertas, Melby Karina Zuniga Boueres, Juliana Alves Silva, Adilson Gonçalves da Sotano, Aloisio Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Huertas, Melby Karina Zuniga Boueres, Juliana Alves Silva, Adilson Gonçalves da Sotano, Aloisio Sousa |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Demajorovic, Jacques Huertas, Melby Karina Zuniga Boueres, Juliana Alves Silva, Adilson Gonçalves da Sotano, Aloisio Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication reverse logistic sustainability social environmental risk e cell phones Comunicación logística reversa sostenibilidad riesgo socioambiental celulares Comunicação logística reversa sustentabilidade risco socioambiental celulares |
topic |
Communication reverse logistic sustainability social environmental risk e cell phones Comunicación logística reversa sostenibilidad riesgo socioambiental celulares Comunicação logística reversa sustentabilidade risco socioambiental celulares |
description |
The Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572/29405 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 165-178 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 165-178 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 165-178 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943133244850176 |