Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Demajorovic, Jacques
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Huertas, Melby Karina Zuniga, Boueres, Juliana Alves, Silva, Adilson Gonçalves da, Sotano, Aloisio Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572
Resumo: The Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here.
id FGV-7_09c3dc185a94516cc794808ad2db5adc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30572
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?Logística reversa: ¿cómo las empresas comunican el descarte de baterías y celulares?Logística reversa: como as empresas comunicam o descarte de baterias e celulares?Communicationreverse logisticsustainabilitysocial environmental risk e cell phonesComunicaciónlogística reversasostenibilidadriesgo socioambientalcelularesComunicaçãologística reversasustentabilidaderisco socioambientalcelularesThe Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here.La Ley 12.305 obliga a las empresas fabricantes de celulares a estructurar programas de Logística Reversa y a comunicar a sus clientes sobre cómo proceder después del término del ciclo de vida útil de los productos. El objetivo de este estudio fue hacer un diagnóstico de la comunicación de programas de Logística Reversa de empresas fabricantes de celulares en Brasil. Se realizó un estudio de la perspectiva del consumidor, haciendo un relevamiento de las informaciones disponibles en diversos canales de comunicación. El método abarcó las técnicas de análisis de contenido, entrevistas y relevamiento. Los resultados evidencian que las empresas investigadas no están alineadas con la legislación vigente. Ninguno de los programas estudiados comunica adecuadamente a los consumidores con el fin de estimular su participación en el flujo reverso de los productos pos-consumo. Reveló también una discrepancia entre intención comportamental y comportamiento de los consumidores, potencializada por la deficiencias de comunicación aquí identificadas.A Lei 12.305 obriga as empresas fabricantes de celulares a estruturar programas de Logística Reversa e a comunicar seus clientes sobre como proceder após o término do ciclo de vida útil dos produtos. O objetivo desta pesquisa foi fazer um diagnóstico da comunicação de programas de Logística Reversa de empresas fabricantes de celulares no Brasil. Realizou-se uma pesquisa da perspectiva do consumidor, levantando as informações disponíveis em diversos canais de comunicação. O método abrangeu as técnicas de análise de conteúdo, entrevistas e levantamento. Os resultados evidenciam que as empresas investigadas não estão alinhadas com a legislação vigente. Nenhum dos programas estudados comunica adequadamente os consumidores de forma a estimular a sua participação no fluxo reverso dos produtos pós-consumo. Revelou-se também um descompasso entre intenção comportamental e comportamento dos consumidores potencializado pela deficiências de comunicação aqui identificadas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 165-178RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 165-178RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 165-1782178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572/29405Demajorovic, JacquesHuertas, Melby Karina ZunigaBoueres, Juliana AlvesSilva, Adilson Gonçalves daSotano, Aloisio Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:36Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30572Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:43.701654Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
Logística reversa: ¿cómo las empresas comunican el descarte de baterías y celulares?
Logística reversa: como as empresas comunicam o descarte de baterias e celulares?
title Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
spellingShingle Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
Demajorovic, Jacques
Communication
reverse logistic
sustainability
social environmental risk e cell phones
Comunicación
logística reversa
sostenibilidad
riesgo socioambiental
celulares
Comunicação
logística reversa
sustentabilidade
risco socioambiental
celulares
title_short Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
title_full Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
title_fullStr Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
title_full_unstemmed Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
title_sort Reverse logistics: how do companies report the disposal of batteries and cell phones ?
author Demajorovic, Jacques
author_facet Demajorovic, Jacques
Huertas, Melby Karina Zuniga
Boueres, Juliana Alves
Silva, Adilson Gonçalves da
Sotano, Aloisio Sousa
author_role author
author2 Huertas, Melby Karina Zuniga
Boueres, Juliana Alves
Silva, Adilson Gonçalves da
Sotano, Aloisio Sousa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Demajorovic, Jacques
Huertas, Melby Karina Zuniga
Boueres, Juliana Alves
Silva, Adilson Gonçalves da
Sotano, Aloisio Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
reverse logistic
sustainability
social environmental risk e cell phones
Comunicación
logística reversa
sostenibilidad
riesgo socioambiental
celulares
Comunicação
logística reversa
sustentabilidade
risco socioambiental
celulares
topic Communication
reverse logistic
sustainability
social environmental risk e cell phones
Comunicación
logística reversa
sostenibilidad
riesgo socioambiental
celulares
Comunicação
logística reversa
sustentabilidade
risco socioambiental
celulares
description The Law 12305 requires cell phones manufacturers to organize Reverse Logistics programs and comunicatte customers on how to handle pos-consumption appliances. The objective of this research was to analyse, based on the principles of Integrated Marketing Communication, Reverse Logistics Programs communication at mobile phones manufacturers operating in Brazil. Therefore, a resesarch was conducted from a consumer perspective, focused on information available to consumers in different communication channels. Results show that the companies surveyed are not aligned with current legislation. None of the Reverse Logistics programs effectively communicate consumers in order to estimulate their participation in the reverse flow of post-consumption products. The research also revealed a mismatch between behavioral intention and behavior of consumers increased by the communication deficiencies identified here.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30572/29405
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 165-178
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 165-178
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 165-178
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943133244850176