Is category management in small supermarkets worth the effort?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guissoni, Leandro Angotti
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Consoli, Matheus Alberto, Rodrigues, Jonny Mateus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956
Resumo: Category management (CM) is an important tool to strengthen the relationship between manufacturers and retailers. This process has been associated with large corporate retailers; however, some recent researches show that CM is open to companies of any type or size. This possibility is important in emerging markets, where neighborhood supermarkets are still representative and are often considered an alternative for manufacturers to achieve higher margins compared to big chains. In this context, the aim of this research was to analyze the results of a CM initiative in small neighborhood supermarkets from a manufacturer perspective. Data for the study comes from a food manufacturer in Brazil that implemented a CM process with 180 small retailers. A quantitative analysis was conducted in order to analyze the effect of the program on the food manufacturer’s sales and market share. Our analysis suggests an overall positive effect of the program on both, sales and market share.
id FGV-7_0a254243ccc680e5eff5c258ca8c2ec8
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/29956
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Is category management in small supermarkets worth the effort?¿ Gestión de categorías en minimercados vale la pena el esfuerzo?Gerenciamento por categorias em pequenos supermercados compensa o esforço?Category ManagementMarketingDistribution ChannelsFood RetailingEmerging MarketsGestión de categoríasmercadocanales de distribuciónminoristas de alimentosmercados emergentesGestão de categoriasmercadocanais de distribuiçãovarejo de alimentosmercados emergentesCategory management (CM) is an important tool to strengthen the relationship between manufacturers and retailers. This process has been associated with large corporate retailers; however, some recent researches show that CM is open to companies of any type or size. This possibility is important in emerging markets, where neighborhood supermarkets are still representative and are often considered an alternative for manufacturers to achieve higher margins compared to big chains. In this context, the aim of this research was to analyze the results of a CM initiative in small neighborhood supermarkets from a manufacturer perspective. Data for the study comes from a food manufacturer in Brazil that implemented a CM process with 180 small retailers. A quantitative analysis was conducted in order to analyze the effect of the program on the food manufacturer’s sales and market share. Our analysis suggests an overall positive effect of the program on both, sales and market share.La Gestión de categorías (GC) es una herramienta importante para fortalecer la relación entre fabricantes y minoristas. Este proceso ha sido asociado a grandes minoristas corporativos; a pesar de eso, algunos datos recientes muestran que el GC está abierto a empresas de cualquier tipo o tamaño. Esta posibilidad es importante para mercados emergentes, donde los mercados de barrio todavía son representativos, siendo frecuentemente considerados como una alternativa, para que los fabricantes alcancen márgenes más altos que en aquellas alcanzadas en las redes de supermercados mayores. En ese contexto, el objetivo de esta investigación fue la de analizar los resultados de la iniciativa del GC, en minimercados de barrio, desde una perspectiva manufacturera. Los datos usados para la elaboración del estudio vienen de un fabricante de alimentos en Brasil, que implantó un proceso de GC junto a 180 pequeños comerciantes. Se utilizó un análisis cuantitativo, con el fin de analizar el efecto del programa en las ventas y en la participación de mercado, por parte del fabricante de alimentos. En nuestro análisis se sugiere un efecto final positivo del programa, tanto en términos de ventas cuanto sobre la participación de mercado.A Gestão de categorias (GC) é uma ferramenta importante para se fortalecer o relacionamento entre fabricantes e varejistas. Esse processo tem sido associado a grandes varejistas corporativos; contudo, algumas pesquisas recentes mostram que o GC está aberto a empresas de qualquer tipo ou tamanho. Esta possibilidade é importante para mercados emergentes, onde os mercados de bairro ainda são representativos, sendo frequentemente considerados como uma alternativa, para que os fabricantes atinjam margens mais altas do que aquelas alcançadas pelas redes de supermercados maiores. Nesse contexto, o objetivo desta pesquisa foi o de analisar os resultados da iniciativa do de GC, em minimercados de bairro, de uma perspectiva manufatureira. Os dados usados para a elaboração do estudo vêm de uma fabricante de alimentos no Brasil, que implantou um processo de GC junto a 180 pequenos varejistas. Foi utilizada uma análise quantitativa, com o fim de se analisar o efeito do programa nas vendas e na participação de mercado, por parte da fabricante de alimentos. Nossa análise sugere um efeito final positivo do programa, tanto em termos de vendas quanto sobre a participação de mercado.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-603RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-603RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-6032178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956/28809Guissoni, Leandro AngottiConsoli, Matheus AlbertoRodrigues, Jonny Mateusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:36:05Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/29956Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:36:05Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Is category management in small supermarkets worth the effort?
¿ Gestión de categorías en minimercados vale la pena el esfuerzo?
Gerenciamento por categorias em pequenos supermercados compensa o esforço?
title Is category management in small supermarkets worth the effort?
spellingShingle Is category management in small supermarkets worth the effort?
Guissoni, Leandro Angotti
Category Management
Marketing
Distribution Channels
Food Retailing
Emerging Markets
Gestión de categorías
mercado
canales de distribución
minoristas de alimentos
mercados emergentes
Gestão de categorias
mercado
canais de distribuição
varejo de alimentos
mercados emergentes
title_short Is category management in small supermarkets worth the effort?
title_full Is category management in small supermarkets worth the effort?
title_fullStr Is category management in small supermarkets worth the effort?
title_full_unstemmed Is category management in small supermarkets worth the effort?
title_sort Is category management in small supermarkets worth the effort?
author Guissoni, Leandro Angotti
author_facet Guissoni, Leandro Angotti
Consoli, Matheus Alberto
Rodrigues, Jonny Mateus
author_role author
author2 Consoli, Matheus Alberto
Rodrigues, Jonny Mateus
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guissoni, Leandro Angotti
Consoli, Matheus Alberto
Rodrigues, Jonny Mateus
dc.subject.por.fl_str_mv Category Management
Marketing
Distribution Channels
Food Retailing
Emerging Markets
Gestión de categorías
mercado
canales de distribución
minoristas de alimentos
mercados emergentes
Gestão de categorias
mercado
canais de distribuição
varejo de alimentos
mercados emergentes
topic Category Management
Marketing
Distribution Channels
Food Retailing
Emerging Markets
Gestión de categorías
mercado
canales de distribución
minoristas de alimentos
mercados emergentes
Gestão de categorias
mercado
canais de distribuição
varejo de alimentos
mercados emergentes
description Category management (CM) is an important tool to strengthen the relationship between manufacturers and retailers. This process has been associated with large corporate retailers; however, some recent researches show that CM is open to companies of any type or size. This possibility is important in emerging markets, where neighborhood supermarkets are still representative and are often considered an alternative for manufacturers to achieve higher margins compared to big chains. In this context, the aim of this research was to analyze the results of a CM initiative in small neighborhood supermarkets from a manufacturer perspective. Data for the study comes from a food manufacturer in Brazil that implemented a CM process with 180 small retailers. A quantitative analysis was conducted in order to analyze the effect of the program on the food manufacturer’s sales and market share. Our analysis suggests an overall positive effect of the program on both, sales and market share.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29956/28809
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-603
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-603
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 591-603
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818069569536