Alinhando estratégia e competências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fleury, Maria Tereza Leme
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Fleury, Afonso Carlos Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321
Resumo: Competence, as a new concern among academics and practitioners, is being focused according to distinct conceptual approaches and applied to different facets of the organizational reality. Clearly, this creates the demand for the development of a theoretical model through which those distinct concepts might be integrated and applied to a better understanding of the organizational dynamics as well as an enhanced utilization of organizational development propositions. The following questions require clear answers for that model building process: What to say about the dynamic relationship between organizational competences and competitive strategies? In the case of the formation of productive chains would there be differences in the construction of competences in companies situated in different levels? What would be the implications for Human Resources Management? The theoretical model that was developed to provide support to the answering process, was empirically tested in a field research conducted among firms in the Telecommunications industry.
id FGV-7_0a4325df8cf520406fd81b0a4a2f24a6
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37321
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Alinhando estratégia e competênciasAlinhando estratégia e competênciasCompetence managementorganizational strategyGestão de competênciasestratégia organizacionalCompetence, as a new concern among academics and practitioners, is being focused according to distinct conceptual approaches and applied to different facets of the organizational reality. Clearly, this creates the demand for the development of a theoretical model through which those distinct concepts might be integrated and applied to a better understanding of the organizational dynamics as well as an enhanced utilization of organizational development propositions. The following questions require clear answers for that model building process: What to say about the dynamic relationship between organizational competences and competitive strategies? In the case of the formation of productive chains would there be differences in the construction of competences in companies situated in different levels? What would be the implications for Human Resources Management? The theoretical model that was developed to provide support to the answering process, was empirically tested in a field research conducted among firms in the Telecommunications industry.Diversos trabalhos vêm analisando o tema competência em seus diferentes níveis de entendimento e aplicação ao contexto organizacional, o que demanda a construção de um modelo teórico que explicite como esses diferentes conceitos se articulam e podem contribuir para o entendimento de propostas de desenvolvimento das organizações. Este artigo procura responder às seguintes questões: qual a relação entre competências organizacionais e estratégias competitivas nas empresas? No caso da formação de cadeias produtivas, haveria diferenças na construção de competências em empresas situadas em diferentes níveis? E quais seriam as implicações dessa inter-relação – estratégia e competências – para as ações da gestão de RH? A partir dessas questões, e com base em uma pesquisa realizada em empresas do setor de telecomunicações, procurou-se elaborar um modelo que fornecesse sustentação a essa discussão.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 1 (2004): janeiro-março; 44-57RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 1 (2004): janeiro-março; 44-57RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 1 (2004): janeiro-março; 44-572178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321/36084Fleury, Maria Tereza LemeFleury, Afonso Carlos Corrêainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:46:39Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37321Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:46:39Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Alinhando estratégia e competências
Alinhando estratégia e competências
title Alinhando estratégia e competências
spellingShingle Alinhando estratégia e competências
Fleury, Maria Tereza Leme
Competence management
organizational strategy
Gestão de competências
estratégia organizacional
title_short Alinhando estratégia e competências
title_full Alinhando estratégia e competências
title_fullStr Alinhando estratégia e competências
title_full_unstemmed Alinhando estratégia e competências
title_sort Alinhando estratégia e competências
author Fleury, Maria Tereza Leme
author_facet Fleury, Maria Tereza Leme
Fleury, Afonso Carlos Corrêa
author_role author
author2 Fleury, Afonso Carlos Corrêa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fleury, Maria Tereza Leme
Fleury, Afonso Carlos Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Competence management
organizational strategy
Gestão de competências
estratégia organizacional
topic Competence management
organizational strategy
Gestão de competências
estratégia organizacional
description Competence, as a new concern among academics and practitioners, is being focused according to distinct conceptual approaches and applied to different facets of the organizational reality. Clearly, this creates the demand for the development of a theoretical model through which those distinct concepts might be integrated and applied to a better understanding of the organizational dynamics as well as an enhanced utilization of organizational development propositions. The following questions require clear answers for that model building process: What to say about the dynamic relationship between organizational competences and competitive strategies? In the case of the formation of productive chains would there be differences in the construction of competences in companies situated in different levels? What would be the implications for Human Resources Management? The theoretical model that was developed to provide support to the answering process, was empirically tested in a field research conducted among firms in the Telecommunications industry.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37321/36084
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 1 (2004): janeiro-março; 44-57
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 1 (2004): janeiro-março; 44-57
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 1 (2004): janeiro-março; 44-57
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160820633337856