Ambiguity and future consequences of ethical behaviors: an intercultural study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Manuel Portugal
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pinto, Cláudia Frias, Santos, João Carvalho, Serra, Fernando A. Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30268
Resumo: The ethicality of business behaviors has been under scrutiny with the recent financial scandals and corporate and employees’ practices. In this study, based on data collected by survey, we compare the ethical perceptions of Portuguese (N=109) and Brazilian (N=190) business students, given a set of scenarios presenting unethical business and commercial practices. The tests use two cultural dimensions: tolerance to ambiguity and anticipations of future consequences as predictors of ethical propensity. The results denote significant differences across countries on the three dimensions, and the Brazilian are more tolerant to ambiguity and more conscious of the future consequences of their acts but also more prone to unethical behaviors. The perspective of short term gains seems to override the ambiguity and the medium and long term risks entailed in unethical behaviors. We conclude with a broad discussion and avenues for future research.
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spelling Ambiguity and future consequences of ethical behaviors: an intercultural studyAmbigüedad y consecuencias futuras de los comportamientos éticos: estudio interculturalAmbiguidade e consequências futuras dos comportamentos éticos: estudo interculturalBusiness ethicsfuture consequencestolerance to ambiguityethical propensityÉtica empresarialconsecuencias futurastolerancia a la ambigüedadpropensión a comportamientos éticosÉtica empresarialconsequências futurastolerância à ambiguidadepropensão a comportamentos éticosThe ethicality of business behaviors has been under scrutiny with the recent financial scandals and corporate and employees’ practices. In this study, based on data collected by survey, we compare the ethical perceptions of Portuguese (N=109) and Brazilian (N=190) business students, given a set of scenarios presenting unethical business and commercial practices. The tests use two cultural dimensions: tolerance to ambiguity and anticipations of future consequences as predictors of ethical propensity. The results denote significant differences across countries on the three dimensions, and the Brazilian are more tolerant to ambiguity and more conscious of the future consequences of their acts but also more prone to unethical behaviors. The perspective of short term gains seems to override the ambiguity and the medium and long term risks entailed in unethical behaviors. We conclude with a broad discussion and avenues for future research.Los comportamientos de ética empresarial han sido cuestionados, con los recientes escándalos económico-financieros y las prácticas de empresas y trabajadores. En este estudio, basado en datos relevados a través de cuestionario, comparamos las percepciones de ética de estudiantes portugueses (N=109) y brasileños (N=190) de Administración, expuestos a un conjunto de escenarios de ética y aceptabilidad de prácticas comerciales, frente a dos dimensiones culturales: la tolerancia a la ambigüedad y la anticipación de las consecuencias futuras. Los resultados muestran diferencias significativas entre los brasileños y los portugueses en las tres dimensiones. Los brasileños son más tolerantes a la ambigüedad y más conscientes de las consecuencias futuras de sus actos, pero con mayor propensión a comportamientos menos éticos. La perspectiva de lucros más inmediatos parece sobreponerse a la inseguridad y a los riesgos a medio y largo plazos que la práctica de comportamientos menos éticos puede acarrear. Concluimos con una discusión amplia y pistas para investigación futura.Os comportamentos de ética empresarial têm sido questionados, com os recentes escândalos econômico-financeiros e as práticas de empresas e trabalhadores. Neste estudo, baseado em dados recolhidos por questionário, comparamos as perceções de ética de estudantes portugueses (N=109) e brasileiros (N=190) de Administração, expostos a um conjunto de cenários de ética e aceitabilidade de práticas comerciais, diante de duas dimensões culturais: a tolerância à ambiguidade e a antecipação das consequências futuras. Os resultados mostram diferenças significativas entre os brasileiros e os portugueses nas três dimensões, sendo os brasileiros mais tolerantes à ambiguidade e mais conscientes das consequências futuras dos seus atos, mas com maior propensão a comportamentos menos éticos. A perspetiva de ganhos mais imediatos parece sobrepor-se à incerteza e aos riscos a médio e longo prazos que a prática de comportamentos menos éticos pode acarretar. Concluímos com uma discussão ampla e pistas para investigação futura.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2013-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30268RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 2 (2013): março-abril; 169-182RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 2 (2013): março-abril; 169-182RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 2 (2013): março-abril; 169-1822178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30268/29111Ferreira, Manuel PortugalPinto, Cláudia FriasSantos, João CarvalhoSerra, Fernando A. Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:37:34Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30268Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:39.642014Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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