Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111 |
Resumo: | Thousands of Free and Open Source Software Projects (FSP) were, and continually are, created on the Internet. This scenario increases the number of opportunities to collaborate to the same extent that it promotes competition for users and contributors, who can guide projects to superior levels, unachievable by founders alone. Thus, given that the main goal of FSP founders is to improve their projects by means of collaboration, the importance to understand and manage the capacity of attracting users and contributors to the project is established. To support researchers and founders in this challenge, the concept of attractiveness is introduced in this paper, which develops a theoretical-managerial toolkit about the causes, indicators and consequences of attractiveness, enabling its strategic management. |
id |
FGV-7_270704f89411a77d557cb869bdbb8832 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/31111 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for ManagementAtractividad de Proyectos de Software Libre: Importancia Teórica y Estrategias para AdministraciónAtratividade de Projetos de Software Livre: Importância Teórica e Estratégias para AdministraçãoFree softwareproject managementopen sourceattractivenessvirtual communitiesSoftware libreadministración de proyectosproyectos colaborativosatractividadcomunidades virtualesSoftware livreadministração de projetosprojetos colaborativosatratividadecomunidades virtuaisThousands of Free and Open Source Software Projects (FSP) were, and continually are, created on the Internet. This scenario increases the number of opportunities to collaborate to the same extent that it promotes competition for users and contributors, who can guide projects to superior levels, unachievable by founders alone. Thus, given that the main goal of FSP founders is to improve their projects by means of collaboration, the importance to understand and manage the capacity of attracting users and contributors to the project is established. To support researchers and founders in this challenge, the concept of attractiveness is introduced in this paper, which develops a theoretical-managerial toolkit about the causes, indicators and consequences of attractiveness, enabling its strategic management.Millares de Proyectos de Software Libre (PSL) fueron y continúan siendo creados en Internet. Ese escenario tanto aumenta las oportunidades de colaboración como instiga la competencia por usuarios y contribuidores, que elevarían esos proyectos a niveles superiores a los que serían alcanzados por sus fundadores solos. Y dado que el perfeccionamiento por medio de colaboración es el principal objetivo de los fundadores de PSL, la importancia de entender y administrar la capacidad de atraer usuarios y contribuidores queda establecida. Para auxiliar investigadores y fundadores en ese desafío, en este artículo se introduce el concepto de atractividad y se desarrollan herramientas teórico-gerenciales sobre las causas, indicadores y consecuencias de la atractividad, viabilizando su administración estratégica.Milhares de Projetos de Software Livre (PSL) foram e continuam sendo criados na Internet. Esse cenário aumenta as oportunidades de colaboração tanto quanto acirra a concorrência por usuários e contribuidores, que elevariam esses projetos a níveis superiores aos que seriam alcançados por seus fundadores sozinhos. E dado que o aprimoramento por meio de colaboração é o principal objetivo dos fundadores de PSL, a importância de entender e administrar a capacidade de atrair usuários e contribuidores fica estabelecida. Para auxiliar pesquisadores e fundadores nesse desafio, o conceito de atratividade é introduzido neste artigo, que desenvolve um ferramental teórico-gerencial sobre as causas, indicadores e consequências da atratividade, viabilizando sua administração estratégica.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2010-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 50 No. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-438RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 50 Núm. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-438RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 50 n. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-4382178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111/29916Santos Júnior, Carlos Denner dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:33:33Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/31111Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:33:33Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management Atractividad de Proyectos de Software Libre: Importancia Teórica y Estrategias para Administración Atratividade de Projetos de Software Livre: Importância Teórica e Estratégias para Administração |
title |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
spellingShingle |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management Santos Júnior, Carlos Denner dos Free software project management open source attractiveness virtual communities Software libre administración de proyectos proyectos colaborativos atractividad comunidades virtuales Software livre administração de projetos projetos colaborativos atratividade comunidades virtuais |
title_short |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
title_full |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
title_fullStr |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
title_full_unstemmed |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
title_sort |
Attractiveness of Free and Open Source Software Projects: Theoretical Importance and Strategies for Management |
author |
Santos Júnior, Carlos Denner dos |
author_facet |
Santos Júnior, Carlos Denner dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Júnior, Carlos Denner dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Free software project management open source attractiveness virtual communities Software libre administración de proyectos proyectos colaborativos atractividad comunidades virtuales Software livre administração de projetos projetos colaborativos atratividade comunidades virtuais |
topic |
Free software project management open source attractiveness virtual communities Software libre administración de proyectos proyectos colaborativos atractividad comunidades virtuales Software livre administração de projetos projetos colaborativos atratividade comunidades virtuais |
description |
Thousands of Free and Open Source Software Projects (FSP) were, and continually are, created on the Internet. This scenario increases the number of opportunities to collaborate to the same extent that it promotes competition for users and contributors, who can guide projects to superior levels, unachievable by founders alone. Thus, given that the main goal of FSP founders is to improve their projects by means of collaboration, the importance to understand and manage the capacity of attracting users and contributors to the project is established. To support researchers and founders in this challenge, the concept of attractiveness is introduced in this paper, which develops a theoretical-managerial toolkit about the causes, indicators and consequences of attractiveness, enabling its strategic management. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/31111/29916 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 50 No. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-438 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 50 Núm. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-438 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 50 n. 4 (2010): outubro-dezembro; 424-438 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160819210420224 |