Qualidade, estrutura de mercado e mudança tecnológica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1990 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38690 |
Resumo: | This paper concerns quality from both a market and a technical point of view. The market view refers to the fitness for use, and the technical one refers to the conformance of product with its requirements. We present the main quality approaches and its dimensions. First, we seek to understand quality - as a dimension of competitive strategy - in relation to the types of market structure and product difterentiation. Second, we approach quality - as a technical ability - in relation to the technological change processo .In its last approach quality is presented as an element of the optimizing technical change, being the result of improvement evolution. |
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Qualidade, estrutura de mercado e mudança tecnológicaQualidade, estrutura de mercado e mudança tecnológicaQuality of designquality of conformancetechnological changemarket structurestrategyQualidade de projetoqualidade de conformaçãomudança tecnológicaestrutura de mercadoestratégiaThis paper concerns quality from both a market and a technical point of view. The market view refers to the fitness for use, and the technical one refers to the conformance of product with its requirements. We present the main quality approaches and its dimensions. First, we seek to understand quality - as a dimension of competitive strategy - in relation to the types of market structure and product difterentiation. Second, we approach quality - as a technical ability - in relation to the technological change processo .In its last approach quality is presented as an element of the optimizing technical change, being the result of improvement evolution.Numa primeira parte, o texto procura conceituar qualidade, a partir de duas vertentes: uma mercadológica, que corresponde à qualidade de adequação do produto ao seu uso; e outra técnica, que associa qualidade à conformidade do produto real com especificações. Apresentam-se, também, os principais enfoques da qualidade e os elementos componentes da mesma. Numa segunda parte, o texto procura situar a qualidade, enquanto estratégia de concorrência, em relação aos tipos de estrutura de mercado e à diferenciação de produto. O texto também situa a qualidade, enquanto habilidade técnica, em relação ao processo de mudança tecnológica, apresentando-a como variável pertinente ao campo da mudança técnica otimizadora e como resultante de um processo evolutivo de aperfeiçoamento.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas1990-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38690RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 30 No. 3 (1990): julho-setembro; 33-45RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 30 Núm. 3 (1990): julho-setembro; 33-45RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 30 n. 3 (1990): julho-setembro; 33-452178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38690/37425Toledo, José Carlos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-18T12:18:32Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/38690Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-18T12:18:32Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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This paper concerns quality from both a market and a technical point of view. The market view refers to the fitness for use, and the technical one refers to the conformance of product with its requirements. We present the main quality approaches and its dimensions. First, we seek to understand quality - as a dimension of competitive strategy - in relation to the types of market structure and product difterentiation. Second, we approach quality - as a technical ability - in relation to the technological change processo .In its last approach quality is presented as an element of the optimizing technical change, being the result of improvement evolution. |
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