Meaning of work in creative industries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964 |
Resumo: | Studies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature. |
id |
FGV-7_36bb355b5f025c0cccfba591742fc637 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30964 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Meaning of work in creative industriesSignificado del trabajo en las industrias creativasSignificado do trabalho nas indústrias criativasMeaning of workartistic and cultural workartistic and cultural careercreative industriescreative professionalsSignificado del trabajotrabajo artístico y culturalcarrera artística y culturalindustrias creativasSignificado do trabalhotrabalho artístico e culturalcarreira artística e culturalindústrias criativasStudies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature.Estudios sobre el trabajador en las industrias creativas todavía son escasos en la literatura científica de la administración. Esta investigación ha buscado contribuir para la superación de ese vacío al estudiar el significado del trabajo para profesionales actuantes en esas industrias. Traducimos y adaptamos un instrumento canadiense de mensuración de esa percepción, el cual fue aplicado a 451 individuos de diversas industrias creativas en el estado de São Paulo. Los datos fueran analizados stadísticamente por medio de las técnicas psicométricas y de comparación y asociación entre las medias. Los resultados muestran que los factores más asociados a un trabajo que tenga significado para eses individuos son: la posibilidad de aprender y se desenvolver por el trabajo, su utilidad social, la oportunidad de identificación y de expresión por medio de él, autonomía, buenas relaciones interpersonales y respecto a las cuestiones éticas. El artículo concluye con algunas implicaciones de eses resultados para la literatura sobre industrias creativas y el significado del trabajo.Estudos sobre o trabalhador nas indústrias criativas ainda são escassos na literatura científica da administração. Esta pesquisa buscou contribuir para a superação dessa lacuna ao estudar o significado de trabalho para profissionais que atuam nessas indústrias. Traduzimos e adaptamos um instrumento canadense de mensuração desse constructo, o qual foi aplicado a 451 indivíduos de diversas indústrias criativas no Estado de São Paulo. Os dados foram analisados estatisticamente por meio de técnicas psicométricas e de comparação e associação entre médias. Os resultados mostram que os fatores mais associados a um trabalho que tenha significado para esses indivíduos são: a possibilidade de aprender e se desenvolver pelo trabalho, sua utilidade social, a oportunidade de identificação e de expressão por meio dele, autonomia, boas relações interpessoais e respeito às questões éticas. O artigo conclui com algumas implicações desses resultados para a literatura sobre indústrias criativas e significado do trabalho.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 51 No. 2 (2011): março-abril; 143-159RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 51 Núm. 2 (2011): março-abril; 143-159RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 51 n. 2 (2011): março-abril; 143-1592178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964/29783Bendassolli, Pedro F.Borges-Andrade, Jairo Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:33:04Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30964Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:47.337694Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meaning of work in creative industries Significado del trabajo en las industrias creativas Significado do trabalho nas indústrias criativas |
title |
Meaning of work in creative industries |
spellingShingle |
Meaning of work in creative industries Bendassolli, Pedro F. Meaning of work artistic and cultural work artistic and cultural career creative industries creative professionals Significado del trabajo trabajo artístico y cultural carrera artística y cultural industrias creativas Significado do trabalho trabalho artístico e cultural carreira artística e cultural indústrias criativas |
title_short |
Meaning of work in creative industries |
title_full |
Meaning of work in creative industries |
title_fullStr |
Meaning of work in creative industries |
title_full_unstemmed |
Meaning of work in creative industries |
title_sort |
Meaning of work in creative industries |
author |
Bendassolli, Pedro F. |
author_facet |
Bendassolli, Pedro F. Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bendassolli, Pedro F. Borges-Andrade, Jairo Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meaning of work artistic and cultural work artistic and cultural career creative industries creative professionals Significado del trabajo trabajo artístico y cultural carrera artística y cultural industrias creativas Significado do trabalho trabalho artístico e cultural carreira artística e cultural indústrias criativas |
topic |
Meaning of work artistic and cultural work artistic and cultural career creative industries creative professionals Significado del trabajo trabajo artístico y cultural carrera artística y cultural industrias creativas Significado do trabalho trabalho artístico e cultural carreira artística e cultural indústrias criativas |
description |
Studies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964/29783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 51 No. 2 (2011): março-abril; 143-159 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 51 Núm. 2 (2011): março-abril; 143-159 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 51 n. 2 (2011): março-abril; 143-159 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943133338173440 |