Meaning of work in creative industries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bendassolli, Pedro F.
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Borges-Andrade, Jairo Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964
Resumo: Studies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature.
id FGV-7_36bb355b5f025c0cccfba591742fc637
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30964
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Meaning of work in creative industriesSignificado del trabajo en las industrias creativasSignificado do trabalho nas indústrias criativasMeaning of workartistic and cultural workartistic and cultural careercreative industriescreative professionalsSignificado del trabajotrabajo artístico y culturalcarrera artística y culturalindustrias creativasSignificado do trabalhotrabalho artístico e culturalcarreira artística e culturalindústrias criativasStudies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature.Estudios sobre el trabajador en las industrias creativas todavía son escasos en la literatura científica de la administración. Esta investigación ha buscado contribuir para la superación de ese vacío al estudiar el significado del trabajo para profesionales actuantes en esas industrias. Traducimos y adaptamos un instrumento canadiense de mensuración de esa percepción, el cual fue aplicado a 451 individuos de diversas industrias creativas en el estado de São Paulo. Los datos fueran analizados stadísticamente por medio de las técnicas psicométricas y de comparación y asociación entre las medias. Los resultados muestran que los factores más asociados a un trabajo que tenga significado para eses individuos son: la posibilidad de aprender y se desenvolver por el trabajo, su utilidad social, la oportunidad de identificación y de expresión por medio de él, autonomía, buenas relaciones interpersonales y respecto a las cuestiones éticas. El artículo concluye con algunas implicaciones de eses resultados para la literatura sobre industrias creativas y el significado del trabajo.Estudos sobre o trabalhador nas indústrias criativas ainda são escassos na literatura científica da administração. Esta pesquisa buscou contribuir para a superação dessa lacuna ao estudar o significado de trabalho para profissionais que atuam nessas indústrias. Traduzimos e adaptamos um instrumento canadense de mensuração desse constructo, o qual foi aplicado a 451 indivíduos de diversas indústrias criativas no Estado de São Paulo. Os dados foram analisados estatisticamente por meio de técnicas psicométricas e de comparação e associação entre médias. Os resultados mostram que os fatores mais associados a um trabalho que tenha significado para esses indivíduos são: a possibilidade de aprender e se desenvolver pelo trabalho, sua utilidade social, a oportunidade de identificação e de expressão por meio dele, autonomia, boas relações interpessoais e respeito às questões éticas. O artigo conclui com algumas implicações desses resultados para a literatura sobre indústrias criativas e significado do trabalho.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 51 No. 2 (2011): março-abril; 143-159RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 51 Núm. 2 (2011): março-abril; 143-159RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 51 n. 2 (2011): março-abril; 143-1592178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964/29783Bendassolli, Pedro F.Borges-Andrade, Jairo Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:33:04Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30964Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:47.337694Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Meaning of work in creative industries
Significado del trabajo en las industrias creativas
Significado do trabalho nas indústrias criativas
title Meaning of work in creative industries
spellingShingle Meaning of work in creative industries
Bendassolli, Pedro F.
Meaning of work
artistic and cultural work
artistic and cultural career
creative industries
creative professionals
Significado del trabajo
trabajo artístico y cultural
carrera artística y cultural
industrias creativas
Significado do trabalho
trabalho artístico e cultural
carreira artística e cultural
indústrias criativas
title_short Meaning of work in creative industries
title_full Meaning of work in creative industries
title_fullStr Meaning of work in creative industries
title_full_unstemmed Meaning of work in creative industries
title_sort Meaning of work in creative industries
author Bendassolli, Pedro F.
author_facet Bendassolli, Pedro F.
Borges-Andrade, Jairo Eduardo
author_role author
author2 Borges-Andrade, Jairo Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bendassolli, Pedro F.
Borges-Andrade, Jairo Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Meaning of work
artistic and cultural work
artistic and cultural career
creative industries
creative professionals
Significado del trabajo
trabajo artístico y cultural
carrera artística y cultural
industrias creativas
Significado do trabalho
trabalho artístico e cultural
carreira artística e cultural
indústrias criativas
topic Meaning of work
artistic and cultural work
artistic and cultural career
creative industries
creative professionals
Significado del trabajo
trabajo artístico y cultural
carrera artística y cultural
industrias creativas
Significado do trabalho
trabalho artístico e cultural
carreira artística e cultural
indústrias criativas
description Studies concerning the worker in creative industries are still scarce in the management scientific literature. This study has attempted to reduce this gap, by investigating the meaning of work among professionals laboring in these industries. We have translated and adapted a Canadian questionnaire into Portuguese for measuring this construct. It was responded by 451 individuals from different domains of those industries in São Paulo State, Brazil. The data was analyzed with use of psychometric techniques and procedures for comparing and correlating means. The findings show that the most prominent factors associated to a meaningful work for these individuals are: the possibility of learning and developing through work, its social function, the opportunity of identification with and self-expression through work, autonomy, good interpersonal relationships, and the respect to ethical issues. The paper concludes with some implications from these findings to the creative industries and meaning of working literature.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30964/29783
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 51 No. 2 (2011): março-abril; 143-159
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 51 Núm. 2 (2011): março-abril; 143-159
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 51 n. 2 (2011): março-abril; 143-159
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943133338173440