“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601 |
Resumo: | The article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks. |
id |
FGV-7_41055106c5611d48b24e4b0ba97ccc95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30601 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives“De manos dadas con Dios”: organizaciones religiosas y apoyo al emprendedorismo“Segurando na mão de Deus”: organizações religiosas e apoio ao empreendedorismoEntrepreneurshipreligious organizationssocial capitalorganizational resourcessocial networkEmprendedorismoorganizaciones religiosascapital socialrecursos organizacionalesredes socialesEmpreendedorismoorganizações religiosascapital socialrecursos organizacionaisredes sociaisThe article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks.Este artículo investiga los mecanismos de apoyo al emprendedorismo proporcionados por organizaciones religiosas. Fueron investigadas dos organizaciones, una católica y otra evangélica, por medio de un estudio de caso cualitativo. El análisis comparativo se basó en tres dimensiones específicas del apoyo al emprendedorismo que emergieron en el mismo estudio de campo y que denominamos espacios de información, formación y motivación. Consideramos tales dimensiones como importantes hallazgos de esta investigación y las utilizamos como categorías para investigar el impacto de los mecanismos ofrecidos por las organizaciones religiosas en las etapas del proceso de emprendedorismo. Los resultados del trabajo indican una confluencia entre los dos casos: la pertenencia a las iglesias resulta en la formación de capital social orientado hacia las varias dimensiones económicas y en el refuerzo religioso a la motivación económica. Las diferencias, no obstante, se encuentran en la representación religiosa del significado del “éxito” económico y en la articulación y “closure” de sus respectivas redes sociales.Este artigo investiga mecanismos de apoio ao empreendedorismo proporcionados por organizações religiosas. Foram pesquisadas duas organizações, uma católica e outra evangélica, por meio de estudo de caso qualitativo. A análise comparativa baseou-se em três dimensões específicas do apoio ao empreendedorismo que emergiram na própria pesquisa de campo e que denominamos espaços de informação, formação e motivação. Consideramos tais dimensões como importantes achados desta pesquisa e as utilizamos como categorias para investigar o impacto dos mecanismos oferecidos pelas organizações religiosas nas etapas do processo de empreendedorismo. Os resultados do trabalho indicam uma confluência entre os dois casos: o pertencimento às igrejas resulta na formação de capital social orientado para as várias dimensões econômicas e no reforço religioso à motivação econômica. As diferenças, contudo, encontram-se na representação religiosa do significado do sucesso econômico e na articulação e fechamento de suas respectivas redes sociais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 217-231RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 217-231RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 217-2312178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601/29431Serafim, Maurício CustódioMartes, Ana Cristina BragaRodriguez, Carlos Henrique Lopezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:36Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30601Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:44.080106Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives “De manos dadas con Dios”: organizaciones religiosas y apoyo al emprendedorismo “Segurando na mão de Deus”: organizações religiosas e apoio ao empreendedorismo |
title |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
spellingShingle |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives Serafim, Maurício Custódio Entrepreneurship religious organizations social capital organizational resources social network Emprendedorismo organizaciones religiosas capital social recursos organizacionales redes sociales Empreendedorismo organizações religiosas capital social recursos organizacionais redes sociais |
title_short |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
title_full |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
title_fullStr |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
title_full_unstemmed |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
title_sort |
“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives |
author |
Serafim, Maurício Custódio |
author_facet |
Serafim, Maurício Custódio Martes, Ana Cristina Braga Rodriguez, Carlos Henrique Lopez |
author_role |
author |
author2 |
Martes, Ana Cristina Braga Rodriguez, Carlos Henrique Lopez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serafim, Maurício Custódio Martes, Ana Cristina Braga Rodriguez, Carlos Henrique Lopez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Entrepreneurship religious organizations social capital organizational resources social network Emprendedorismo organizaciones religiosas capital social recursos organizacionales redes sociales Empreendedorismo organizações religiosas capital social recursos organizacionais redes sociais |
topic |
Entrepreneurship religious organizations social capital organizational resources social network Emprendedorismo organizaciones religiosas capital social recursos organizacionales redes sociales Empreendedorismo organizações religiosas capital social recursos organizacionais redes sociais |
description |
The article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601/29431 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 217-231 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 217-231 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 217-231 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943133254287360 |