“Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serafim, Maurício Custódio
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Martes, Ana Cristina Braga, Rodriguez, Carlos Henrique Lopez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601
Resumo: The article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks.
id FGV-7_41055106c5611d48b24e4b0ba97ccc95
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30601
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives“De manos dadas con Dios”: organizaciones religiosas y apoyo al emprendedorismo“Segurando na mão de Deus”: organizações religiosas e apoio ao empreendedorismoEntrepreneurshipreligious organizationssocial capitalorganizational resourcessocial networkEmprendedorismoorganizaciones religiosascapital socialrecursos organizacionalesredes socialesEmpreendedorismoorganizações religiosascapital socialrecursos organizacionaisredes sociaisThe article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks.Este artículo investiga los mecanismos de apoyo al emprendedorismo proporcionados por organizaciones religiosas. Fueron investigadas dos organizaciones, una católica y otra evangélica, por medio de un estudio de caso cualitativo. El análisis comparativo se basó en tres dimensiones específicas del apoyo al emprendedorismo que emergieron en el mismo estudio de campo y que denominamos espacios de información, formación y motivación. Consideramos tales dimensiones como importantes hallazgos de esta investigación y las utilizamos como categorías para investigar el impacto de los mecanismos ofrecidos por las organizaciones religiosas en las etapas del proceso de emprendedorismo. Los resultados del trabajo indican una confluencia entre los dos casos: la pertenencia a las iglesias resulta en la formación de capital social orientado hacia las varias dimensiones económicas y en el refuerzo religioso a la motivación económica. Las diferencias, no obstante, se encuentran en la representación religiosa del significado del “éxito” económico y en la articulación y “closure” de sus respectivas redes sociales.Este artigo investiga mecanismos de apoio ao empreendedorismo proporcionados por organizações religiosas. Foram pesquisadas duas organizações, uma católica e outra evangélica, por meio de estudo de caso qualitativo. A análise comparativa baseou-se em três dimensões específicas do apoio ao empreendedorismo que emergiram na própria pesquisa de campo e que denominamos espaços de informação, formação e motivação. Consideramos tais dimensões como importantes achados desta pesquisa e as utilizamos como categorias para investigar o impacto dos mecanismos oferecidos pelas organizações religiosas nas etapas do processo de empreendedorismo. Os resultados do trabalho indicam uma confluência entre os dois casos: o pertencimento às igrejas resulta na formação de capital social orientado para as várias dimensões econômicas e no reforço religioso à motivação econômica. As diferenças, contudo, encontram-se na representação religiosa do significado do sucesso econômico e na articulação e fechamento de suas respectivas redes sociais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 217-231RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 217-231RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 217-2312178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601/29431Serafim, Maurício CustódioMartes, Ana Cristina BragaRodriguez, Carlos Henrique Lopezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:36Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30601Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:44.080106Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
“De manos dadas con Dios”: organizaciones religiosas y apoyo al emprendedorismo
“Segurando na mão de Deus”: organizações religiosas e apoio ao empreendedorismo
title “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
spellingShingle “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
Serafim, Maurício Custódio
Entrepreneurship
religious organizations
social capital
organizational resources
social network
Emprendedorismo
organizaciones religiosas
capital social
recursos organizacionales
redes sociales
Empreendedorismo
organizações religiosas
capital social
recursos organizacionais
redes sociais
title_short “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
title_full “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
title_fullStr “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
title_full_unstemmed “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
title_sort “Holding God’s hand”: religious organizations and support to entrepreneurial initiatives
author Serafim, Maurício Custódio
author_facet Serafim, Maurício Custódio
Martes, Ana Cristina Braga
Rodriguez, Carlos Henrique Lopez
author_role author
author2 Martes, Ana Cristina Braga
Rodriguez, Carlos Henrique Lopez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serafim, Maurício Custódio
Martes, Ana Cristina Braga
Rodriguez, Carlos Henrique Lopez
dc.subject.por.fl_str_mv Entrepreneurship
religious organizations
social capital
organizational resources
social network
Emprendedorismo
organizaciones religiosas
capital social
recursos organizacionales
redes sociales
Empreendedorismo
organizações religiosas
capital social
recursos organizacionais
redes sociais
topic Entrepreneurship
religious organizations
social capital
organizational resources
social network
Emprendedorismo
organizaciones religiosas
capital social
recursos organizacionales
redes sociales
Empreendedorismo
organizações religiosas
capital social
recursos organizacionais
redes sociais
description The article investigates mechanisms offered by religious organizations to support entrepreneurial initiatives. We examine two organizations, one catholic and one protestant, using a qualitative case study design. The comparative assessment was based on three dimensions of support that appeared as a result of the data analysis, that we called spaces of information, formation, and motivation. The dimensions are considered as possible important research results and were used to investigate the impact on the traditional stages of the entrepreneurial process of the mechanisms made available by the two religious organizations. The analysis indicates certain similarities between the two cases: church membership assists in the creation of social capital that impacts various economic dimensions, as well as provides religious support to the economic motivations. However, the differences between the two churches become evident in the religious interpretation of economic success and in the articulation and closure of their social networks.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30601/29431
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 2 (2012): março-abril; 217-231
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 2 (2012): março-abril; 217-231
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 2 (2012): março-abril; 217-231
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943133254287360