Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273 |
Resumo: | Economic stability in Brazil has allowed items that were formerly only accessible to the better-off social classes, to be consumed at ¨the bottom of the pyramid¨. This has aroused the interest of both the academic and business world and led to a desire for a better understanding of this phenomenon. Two lines of argument have arisen with distinct perspectives. The first supports a hedonistic approach, which believes that consumption at the base of the pyramid is driven by a wish to reduce poverty, while the other, where a moralistic standpoint is predominant, criticizes this view because it believes that people´s lives can only be improved by including people with less purchasing power in the production processes. One of the aims of this essay is thus to discuss how the literature on consumption at the bottom of the pyramid, shows features of these types of approaches. In addition, it seeks to encourage further studies by setting out a research agenda. |
id |
FGV-7_4d44e9807ec054673cad66db3e28a66f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30273 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramidHedonismo y moralismo: en el consumo en la base de la pirámideHedonismo e moralismo: consumo na base da pirâmideHedonismmoralismpovertyconsumptionincomeHedonismomoralismopobrezaconsumorentaHedonismomoralismopobrezaconsumorendaEconomic stability in Brazil has allowed items that were formerly only accessible to the better-off social classes, to be consumed at ¨the bottom of the pyramid¨. This has aroused the interest of both the academic and business world and led to a desire for a better understanding of this phenomenon. Two lines of argument have arisen with distinct perspectives. The first supports a hedonistic approach, which believes that consumption at the base of the pyramid is driven by a wish to reduce poverty, while the other, where a moralistic standpoint is predominant, criticizes this view because it believes that people´s lives can only be improved by including people with less purchasing power in the production processes. One of the aims of this essay is thus to discuss how the literature on consumption at the bottom of the pyramid, shows features of these types of approaches. In addition, it seeks to encourage further studies by setting out a research agenda.La estabilidad económica en Brasil permitió que artículos accesibles solamente a las clases sociales más adineradas fueran consumidos por la “base de la pirámide”. Tal hecho despertó el interés académico y empresarial para comprender mejor ese fenómeno. Surgieron dos líneas argumentativas, con distintas perspectivas. Mientras una defiende un discurso hedonista, al incentivar el consumo por la base de la pirámide como forma de disminuir la pobreza, la otra, cuja perspectiva dominante es moralista, critica tal visión, pues considera que solamente la inserción de las personas con menor poder adquisitivo en el proceso de producción contribuirá a mejorar sus vidas. Uno de los objetivos del presente ensayo es, por lo tanto, discutir cómo la literatura sobre el consumo en la base de la pirámide presenta elementos de esos tipos de discursos. Además, se busca estimular más estudios, proponiendo una agenda inicial de investigación.A estabilidade econômica no Brasil permitiu que itens acessíveis somente às classes sociais mais abastadas fossem consumidos na “base da pirâmide”. Tal fato despertou interesse acadêmico e empresarial por melhor compreender esse fenômeno. Duas linhas argumentativas surgiram, com distintas perspectivas. Enquanto uma defende um discurso hedonista, ao incentivar o consumo pela base da pirâmide, como forma de diminuir a pobreza, a outra, cuja perspectiva dominante é moralista, critica tal visão, pois acredita que somente a inserção das pessoas com menor poder aquisitivo no processo de produção contribuirá para melhorar suas vidas.. Um dos objetivos do presente ensaio é, portanto, discutir como a literatura sobre o consumo na base da pirâmide apresenta elementos desses tipos de discursos. Além disso, busca-se estimular mais estudos, propondo uma agenda inicial de pesquisa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2013-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 2 (2013): março-abril; 199-207RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 2 (2013): março-abril; 199-207RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 2 (2013): março-abril; 199-2072178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273/29116Hemais, Marcus WilcoxCasotti, Leticia MoreiraRocha, Everaldo Pereira Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:37:34Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30273Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:39.789780Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid Hedonismo y moralismo: en el consumo en la base de la pirámide Hedonismo e moralismo: consumo na base da pirâmide |
title |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
spellingShingle |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid Hemais, Marcus Wilcox Hedonism moralism poverty consumption income Hedonismo moralismo pobreza consumo renta Hedonismo moralismo pobreza consumo renda |
title_short |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
title_full |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
title_fullStr |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
title_full_unstemmed |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
title_sort |
Hedonism and moralism: the bottom of the pyramid |
author |
Hemais, Marcus Wilcox |
author_facet |
Hemais, Marcus Wilcox Casotti, Leticia Moreira Rocha, Everaldo Pereira Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Casotti, Leticia Moreira Rocha, Everaldo Pereira Guimarães |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hemais, Marcus Wilcox Casotti, Leticia Moreira Rocha, Everaldo Pereira Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hedonism moralism poverty consumption income Hedonismo moralismo pobreza consumo renta Hedonismo moralismo pobreza consumo renda |
topic |
Hedonism moralism poverty consumption income Hedonismo moralismo pobreza consumo renta Hedonismo moralismo pobreza consumo renda |
description |
Economic stability in Brazil has allowed items that were formerly only accessible to the better-off social classes, to be consumed at ¨the bottom of the pyramid¨. This has aroused the interest of both the academic and business world and led to a desire for a better understanding of this phenomenon. Two lines of argument have arisen with distinct perspectives. The first supports a hedonistic approach, which believes that consumption at the base of the pyramid is driven by a wish to reduce poverty, while the other, where a moralistic standpoint is predominant, criticizes this view because it believes that people´s lives can only be improved by including people with less purchasing power in the production processes. One of the aims of this essay is thus to discuss how the literature on consumption at the bottom of the pyramid, shows features of these types of approaches. In addition, it seeks to encourage further studies by setting out a research agenda. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30273/29116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 2 (2013): março-abril; 199-207 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 2 (2013): março-abril; 199-207 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 2 (2013): março-abril; 199-207 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943132790816768 |