Investigation proposal on software as a tool for innovation in services
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834 |
Resumo: | This article examines the goals, instruments and characteristics of Information and Communication Technology (ICTs) enabled innovations in the Brazilian software industry emphasizing technologies, transmitting channels, learning processes, and organizational changes required by advanced digital tools. The methodology steams from the adaptation of an existing taxonomy for our specific purposes and the development of a field research in Brazil, with the help of the software Atlas.ti. We found that ICTs enabled innovations are not isolated events, since they affect existing processes, the relationship with clients and suppliers, and require greater integration of organizational functions. Important differences were observed due to the firms’ size, internationalization level, technical capabilities and access to proprietary technology. |
id |
FGV-7_61d547dafb9867b6857e326b6785adb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/55834 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in servicesPropuesta de investigación sobre software como soporte a la innovación en serviciosProposta de investigação sobre o uso de software no suporte à inovação em serviçosInformation and Communication TechnologymanagementinnovationsoftwareservicesTecnologías de la Información y ComunicacióngestióninnovaciónsoftwareserviciosTecnologias da Informação e ComunicaçãogestãoinovaçãosoftwareserviçosThis article examines the goals, instruments and characteristics of Information and Communication Technology (ICTs) enabled innovations in the Brazilian software industry emphasizing technologies, transmitting channels, learning processes, and organizational changes required by advanced digital tools. The methodology steams from the adaptation of an existing taxonomy for our specific purposes and the development of a field research in Brazil, with the help of the software Atlas.ti. We found that ICTs enabled innovations are not isolated events, since they affect existing processes, the relationship with clients and suppliers, and require greater integration of organizational functions. Important differences were observed due to the firms’ size, internationalization level, technical capabilities and access to proprietary technology.Este artículo examina los objetivos, instrumentos y características de las innovaciones habilitadas por Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en Brasil, enfatizando las tecnologías utilizadas, los canales habilitados por las herramientas digitales, los procesos de aprendizaje para innovación y los cambios organizacionales necesarios para el uso de herramientas avanzadas. La metodología consiste en la adaptación de taxonomías existentes para los propósitos específicos de la investigación y la realización de un estudio de campo con la asistencia del software Atlas.ti. Los resultados muestran que las innovaciones habilitadas por TIC no constituyen eventos aislados y puntuales, ya que alteran procesos, formas de relacionarse con aliados y clientes, y requieren una mayor integración de funciones organizacionales. Fueron observadas importantes diferencias en función del tamaño de la empresa, de la internacionalización de las operaciones, de la capacitación técnica y del grado de acceso a herramientas propias.Este artigo examina os objetivos, instrumentos e características das inovações habilitadas por Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) no Brasil, enfatizando as tecnologias utilizadas, os canais habilitados pelas ferramentas digitais, os processos de aprendizado para inovação e as mudanças organizacionais necessárias para o uso de ferramentas avançadas. A metodologia consiste na adaptação de taxonomias existentes para os propósitos específicos da pesquisa e a realização de uma pesquisa de campo com o auxílio do software Atlas.ti. Os resultados mostram que as inovações habilitadas por TICs não constituem eventos isolados e pontuais, uma vez que alteram processos, formas de relacionamento com parceiros e clientes, e requerem uma maior integração de funções organizacionais. Importantes diferenças foram observadas em função do porte da empresa, da internacionalização das operações, da capacitação técnica e do grau de acesso a ferramentas proprietárias.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 578-592RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 578-592RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 578-5922178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834/54497Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Alessandro de Orlando MaiaTigre, Paulo Bastos2016-08-17T11:29:18Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/55834Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:29:18Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services Propuesta de investigación sobre software como soporte a la innovación en servicios Proposta de investigação sobre o uso de software no suporte à inovação em serviços |
title |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
spellingShingle |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services Pinheiro, Alessandro de Orlando Maia Information and Communication Technology management innovation software services Tecnologías de la Información y Comunicación gestión innovación software servicios Tecnologias da Informação e Comunicação gestão inovação software serviços |
title_short |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
title_full |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
title_fullStr |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
title_full_unstemmed |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
title_sort |
Investigation proposal on software as a tool for innovation in services |
author |
Pinheiro, Alessandro de Orlando Maia |
author_facet |
Pinheiro, Alessandro de Orlando Maia Tigre, Paulo Bastos |
author_role |
author |
author2 |
Tigre, Paulo Bastos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Alessandro de Orlando Maia Tigre, Paulo Bastos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information and Communication Technology management innovation software services Tecnologías de la Información y Comunicación gestión innovación software servicios Tecnologias da Informação e Comunicação gestão inovação software serviços |
topic |
Information and Communication Technology management innovation software services Tecnologías de la Información y Comunicación gestión innovación software servicios Tecnologias da Informação e Comunicação gestão inovação software serviços |
description |
This article examines the goals, instruments and characteristics of Information and Communication Technology (ICTs) enabled innovations in the Brazilian software industry emphasizing technologies, transmitting channels, learning processes, and organizational changes required by advanced digital tools. The methodology steams from the adaptation of an existing taxonomy for our specific purposes and the development of a field research in Brazil, with the help of the software Atlas.ti. We found that ICTs enabled innovations are not isolated events, since they affect existing processes, the relationship with clients and suppliers, and require greater integration of organizational functions. Important differences were observed due to the firms’ size, internationalization level, technical capabilities and access to proprietary technology. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/55834/54497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 578-592 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 578-592 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 578-592 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160828964274176 |