Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629 |
Resumo: | Competitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results. |
id |
FGV-7_6d644aead166a398635dfbd5a3b6d26b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30629 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performanceVentaja competitiva, creación de valor y sus efectos sobre el desempeñoVantagem Competitiva, Criação de valor e seus efeitos sobre o DesempenhoCompetitive advantagevalue creationprofitabilitygrowthmultilevel analysisVentaja competitivacreación de valorcrecimientolucratividadanálisis multinivelVantagem competitivacriação de valorcrescimentolucratividadeanálise multinívelCompetitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results.La ventaja competitiva es la principal hipótesis para explicar la heterogeneidad del desempeño entre las empresas. No obstante, la ventaja competitiva es, con frecuencia, tratada empíricamente como simple rentabilidad superior, despreciando las demás implicaciones para el desempeño de las empresas. Bajo ese prisma, este trabajo desarrolla una métrica para la ventaja competitiva y por la evaluación de sus efectos sobre el desempeño financiero, combinando las curvas de lucratividad y de crecimiento en participación de mercado. Por medio de un modelo multinivel, son aislados los resultados individuales de cada empresa y posteriormente probados en relación a la media de sus sectores. El modelo es aplicado a muestras de empresas norteamericanas (Compustat), en cuatro intervalos de tiempo, a lo largo del período 1990-2009. Los resultados permiten identificar diferentes configuraciones de competitividad, con 16% de empresas en posición de ventaja y otros 16,5% en desventaja (2005-2009), mientras que el test para los demás intervalos demostró estabilidad de los resultados.A vantagem competitiva é a principal hipótese para explicar a heterogeneidade do desempenho entre as empresas. No entanto, vantagem competitiva é frequentemente tratada empiricamente como rentabilidade superior simplesmente, desprezando as demais implicações para o desempenho das empresas. Sob esse prisma, este trabalho desenvolve uma métrica para vantagem competitiva e pela avaliação de seus efeitos sobre o desempenho financeiro, combinando as curvas de lucratividade e de crescimento em participação de mercado. Por meio de um modelo multinível, são isolados os resultados individuais de cada empresa e posteriormente testados em relação à média dos seus setores. O modelo é aplicado a amostras de empresas americanas (Compustat), em quatro intervalos de tempo, ao longo do período de 1990 a 2009. Os resultados permitem identificar diferentes configurações de competitividade, com 16% de empresas em posição de vantagem e outros 16,5% em desvantagem (2005-2009), sendo que o teste para os demais intervalos demonstrou estabilidade dos resultados.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-842178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629/29456Brito, Renata Peregrino deBrito, Luiz Artur Ledurinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:58Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30629Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:44.955429Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance Ventaja competitiva, creación de valor y sus efectos sobre el desempeño Vantagem Competitiva, Criação de valor e seus efeitos sobre o Desempenho |
title |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
spellingShingle |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance Brito, Renata Peregrino de Competitive advantage value creation profitability growth multilevel analysis Ventaja competitiva creación de valor crecimiento lucratividad análisis multinivel Vantagem competitiva criação de valor crescimento lucratividade análise multinível |
title_short |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
title_full |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
title_fullStr |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
title_full_unstemmed |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
title_sort |
Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance |
author |
Brito, Renata Peregrino de |
author_facet |
Brito, Renata Peregrino de Brito, Luiz Artur Ledur |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Luiz Artur Ledur |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Renata Peregrino de Brito, Luiz Artur Ledur |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competitive advantage value creation profitability growth multilevel analysis Ventaja competitiva creación de valor crecimiento lucratividad análisis multinivel Vantagem competitiva criação de valor crescimento lucratividade análise multinível |
topic |
Competitive advantage value creation profitability growth multilevel analysis Ventaja competitiva creación de valor crecimiento lucratividad análisis multinivel Vantagem competitiva criação de valor crescimento lucratividade análise multinível |
description |
Competitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629/29456 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943133275258880 |