Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Renata Peregrino de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Brito, Luiz Artur Ledur
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629
Resumo: Competitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results.
id FGV-7_6d644aead166a398635dfbd5a3b6d26b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30629
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performanceVentaja competitiva, creación de valor y sus efectos sobre el desempeñoVantagem Competitiva, Criação de valor e seus efeitos sobre o DesempenhoCompetitive advantagevalue creationprofitabilitygrowthmultilevel analysisVentaja competitivacreación de valorcrecimientolucratividadanálisis multinivelVantagem competitivacriação de valorcrescimentolucratividadeanálise multinívelCompetitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results.La ventaja competitiva es la principal hipótesis para explicar la heterogeneidad del desempeño entre las empresas. No obstante, la ventaja competitiva es, con frecuencia, tratada empíricamente como simple rentabilidad superior, despreciando las demás implicaciones para el desempeño de las empresas. Bajo ese prisma, este trabajo desarrolla una métrica para la ventaja competitiva y por la evaluación de sus efectos sobre el desempeño financiero, combinando las curvas de lucratividad y de crecimiento en participación de mercado. Por medio de un modelo multinivel, son aislados los resultados individuales de cada empresa y posteriormente probados en relación a la media de sus sectores. El modelo es aplicado a muestras de empresas norteamericanas (Compustat), en cuatro intervalos de tiempo, a lo largo del período 1990-2009. Los resultados permiten identificar diferentes configuraciones de competitividad, con 16% de empresas en posición de ventaja y otros 16,5% en desventaja (2005-2009), mientras que el test para los demás intervalos demostró estabilidad de los resultados.A vantagem competitiva é a principal hipótese para explicar a heterogeneidade do desempenho entre as empresas. No entanto, vantagem competitiva é frequentemente tratada empiricamente como rentabilidade superior simplesmente, desprezando as demais implicações para o desempenho das empresas. Sob esse prisma, este trabalho desenvolve uma métrica para vantagem competitiva e pela avaliação de seus efeitos sobre o desempenho financeiro, combinando as curvas de lucratividade e de crescimento em participação de mercado. Por meio de um modelo multinível, são isolados os resultados individuais de cada empresa e posteriormente testados em relação à média dos seus setores. O modelo é aplicado a amostras de empresas americanas (Compustat), em quatro intervalos de tempo, ao longo do período de 1990 a 2009. Os resultados permitem identificar diferentes configurações de competitividade, com 16% de empresas em posição de vantagem e outros 16,5% em desvantagem (2005-2009), sendo que o teste para os demais intervalos demonstrou estabilidade dos resultados.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-842178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629/29456Brito, Renata Peregrino deBrito, Luiz Artur Ledurinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:39:58Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30629Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:44.955429Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
Ventaja competitiva, creación de valor y sus efectos sobre el desempeño
Vantagem Competitiva, Criação de valor e seus efeitos sobre o Desempenho
title Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
spellingShingle Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
Brito, Renata Peregrino de
Competitive advantage
value creation
profitability
growth
multilevel analysis
Ventaja competitiva
creación de valor
crecimiento
lucratividad
análisis multinivel
Vantagem competitiva
criação de valor
crescimento
lucratividade
análise multinível
title_short Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
title_full Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
title_fullStr Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
title_full_unstemmed Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
title_sort Competitive advantage, creation of value and their effects on financial performance
author Brito, Renata Peregrino de
author_facet Brito, Renata Peregrino de
Brito, Luiz Artur Ledur
author_role author
author2 Brito, Luiz Artur Ledur
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Renata Peregrino de
Brito, Luiz Artur Ledur
dc.subject.por.fl_str_mv Competitive advantage
value creation
profitability
growth
multilevel analysis
Ventaja competitiva
creación de valor
crecimiento
lucratividad
análisis multinivel
Vantagem competitiva
criação de valor
crescimento
lucratividade
análise multinível
topic Competitive advantage
value creation
profitability
growth
multilevel analysis
Ventaja competitiva
creación de valor
crecimiento
lucratividad
análisis multinivel
Vantagem competitiva
criação de valor
crescimento
lucratividade
análise multinível
description Competitive advantage is the main hypothesis to explain the firm performance heterogeneity. However, competitive advantage is frequently simplified and empirically treated as profitability, despite its implications for the overall firm performance. Considering that, this article develops a metric for competitive advantage by means of the analysis of its effects over financial performance, combining the curves of profitability and market share growth. Using a multilevel model, the individual results for each firm is isolated and tested against each sector mean. The model is applied to a sample of American companies (COMPUSTAT), in four intervals during the period of 1990 to 2009. The results reveal different competitive configurations, in which 16% of the firms are positioned in advantage and 16,5% in disadvantage (2005-2009),considering that the analysis for the other intervals demonstrated stability of the results.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30629/29456
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 1 (2012): janeiro-fevereiro; 70-84
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943133275258880