Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kilimnik, Zélia Miranda
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Sant’anna, Anderson de Souza, Luz, Talita Ribeiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273
Resumo: This article investigates, by means of a field research involving the application of 220 questionnaires, the perception of telecommunication postgraduate students as well as of those who are posgraduating, about the demands for professional competencies and about the modernity level of the policies and practices of management of the organizations where they operate. As a theoretical reference, the approach to the organizational modernity (Eboli, 1996) as well as the review of competencies approaches done by Sant’anna (2002) were utilized. As for the results, a high level of demand was found for the professional competencies evaluated, that show a weak correlation with the degree of modernity organization, whose score are lower, showing that the demand for professionals, gifted with more and more comprehending competencies, has not been properly followed by modern policies and practices of management.
id FGV-7_7622176b2d8cc4638a68eedbe984d73a
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37273
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?Organizational modernityprofessional competenciesmanagerial competencepeople managementtelecommunicationsModernidade organizacionalcompetências profissionaiscompetências gerenciaisgestão de pessoassetor de telecomunicaçõesThis article investigates, by means of a field research involving the application of 220 questionnaires, the perception of telecommunication postgraduate students as well as of those who are posgraduating, about the demands for professional competencies and about the modernity level of the policies and practices of management of the organizations where they operate. As a theoretical reference, the approach to the organizational modernity (Eboli, 1996) as well as the review of competencies approaches done by Sant’anna (2002) were utilized. As for the results, a high level of demand was found for the professional competencies evaluated, that show a weak correlation with the degree of modernity organization, whose score are lower, showing that the demand for professionals, gifted with more and more comprehending competencies, has not been properly followed by modern policies and practices of management.Este artigo investiga, por meio de estudo de campo envolvendo a aplicação de 220 questionários, a percepção de pós-graduandos e pós-graduados em telecomunicações, acerca da demanda por competências profissionais e do grau de modernidade das políticas de gestão das organizações em que atuam. Como referencial teórico, fez-se uso da abordagem de modernidade organizacional (Eboli, 1996), assim como de revisão de abordagens sobre competência, realizada por Sant’anna (2002). Quanto aos resultados, encontrou-se um elevado grau de demanda pelo conjunto das competências avaliadas, que, entretanto, apresentou uma fraca correlação com o grau de modernidade organizacional percebido, cujos escores revelaram-se mais baixos, indicando que a exigência por profissionais dotados de competências cada vez mais abrangentes não tem sido acompanhada por uma modernidade de políticas e práticas organizacionais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 10-21RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 10-21RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 10-212178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273/36041Kilimnik, Zélia MirandaSant’anna, Anderson de SouzaLuz, Talita Ribeiro dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:41Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37273Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:45:41Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
title Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
spellingShingle Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
Kilimnik, Zélia Miranda
Organizational modernity
professional competencies
managerial competence
people management
telecommunications
Modernidade organizacional
competências profissionais
competências gerenciais
gestão de pessoas
setor de telecomunicações
title_short Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
title_full Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
title_fullStr Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
title_full_unstemmed Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
title_sort Competências profissionais e modernidade organizacional: coerência ou contradição?
author Kilimnik, Zélia Miranda
author_facet Kilimnik, Zélia Miranda
Sant’anna, Anderson de Souza
Luz, Talita Ribeiro da
author_role author
author2 Sant’anna, Anderson de Souza
Luz, Talita Ribeiro da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kilimnik, Zélia Miranda
Sant’anna, Anderson de Souza
Luz, Talita Ribeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Organizational modernity
professional competencies
managerial competence
people management
telecommunications
Modernidade organizacional
competências profissionais
competências gerenciais
gestão de pessoas
setor de telecomunicações
topic Organizational modernity
professional competencies
managerial competence
people management
telecommunications
Modernidade organizacional
competências profissionais
competências gerenciais
gestão de pessoas
setor de telecomunicações
description This article investigates, by means of a field research involving the application of 220 questionnaires, the perception of telecommunication postgraduate students as well as of those who are posgraduating, about the demands for professional competencies and about the modernity level of the policies and practices of management of the organizations where they operate. As a theoretical reference, the approach to the organizational modernity (Eboli, 1996) as well as the review of competencies approaches done by Sant’anna (2002) were utilized. As for the results, a high level of demand was found for the professional competencies evaluated, that show a weak correlation with the degree of modernity organization, whose score are lower, showing that the demand for professionals, gifted with more and more comprehending competencies, has not been properly followed by modern policies and practices of management.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37273/36041
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 10-21
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 10-21
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 10-21
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160820256899073