Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Epaminondas
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Carrieri, Alexandre de Pádua
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324
Resumo: This article show how a multinational company that produces paper and pulp in 47 municipalities in the Brazilian state of Minas Gerais develops social programs. Choice of company X was due to its importance in the industrial web of the state, as well as by the relevance of the company’s well regarded social programs, generally centrally managed and emphasizing voluntary work. After a brief survey of the literature on corporate social responsibility a field research followed using as subjects social agents in the region covered by company X programs. Methodology was based on semi-structured interviews. Content analysis of interviews was punctuated to reach the conclusions. The results demonstrate that the social responsibility practice is situated at a deeper context than allowed by managerial discourse.
id FGV-7_7964a2601798da9f4e727ce38b79304d
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37324
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Social responsability: ideology, power and discourse in the business logicResponsabilidade social: ideologia, poder e discurso na lógica empresarialPowersocial responsibilitycorporate citizenshipsocial responsivenessPoderresponsabilidade socialcidadania corporativaresponsividade socialThis article show how a multinational company that produces paper and pulp in 47 municipalities in the Brazilian state of Minas Gerais develops social programs. Choice of company X was due to its importance in the industrial web of the state, as well as by the relevance of the company’s well regarded social programs, generally centrally managed and emphasizing voluntary work. After a brief survey of the literature on corporate social responsibility a field research followed using as subjects social agents in the region covered by company X programs. Methodology was based on semi-structured interviews. Content analysis of interviews was punctuated to reach the conclusions. The results demonstrate that the social responsibility practice is situated at a deeper context than allowed by managerial discourse.O objetivo do artigo é identificar como uma empresa multinacional de papel e celulose desenvolve programas sociais em uma região compreendida por 47 municípios no estado de Minas Gerais. A escolha da empresa X foi definida pela sua importância na indústria mineira, bem como pelo destaque dado aos programas sociais da empresa no meio empresarial, que vivencia iniciativas centralizadas de incentivo ao voluntariado. Foi realizada uma pesquisa bibliográfica sobre a concepção da responsabilidade social empresarial e uma pesquisa de campo qualitativa com agentes sociais na região de atuação da empresa. A metodologia empregada na pesquisa foi construída por meio de um conjunto de entrevistas semiestruturadas, utilizando a análise do discurso como técnica para pontuação das conclusões do trabalho. Os resultados demonstram que a prática da responsabilidade social se situa num contexto mais significativo que o mero discurso empresarial.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-22RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-22RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-222178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324/36088Bittencourt, EpaminondasCarrieri, Alexandre de Páduainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:44:23Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37324Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:44:23Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
Responsabilidade social: ideologia, poder e discurso na lógica empresarial
title Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
spellingShingle Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
Bittencourt, Epaminondas
Power
social responsibility
corporate citizenship
social responsiveness
Poder
responsabilidade social
cidadania corporativa
responsividade social
title_short Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
title_full Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
title_fullStr Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
title_full_unstemmed Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
title_sort Social responsability: ideology, power and discourse in the business logic
author Bittencourt, Epaminondas
author_facet Bittencourt, Epaminondas
Carrieri, Alexandre de Pádua
author_role author
author2 Carrieri, Alexandre de Pádua
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Epaminondas
Carrieri, Alexandre de Pádua
dc.subject.por.fl_str_mv Power
social responsibility
corporate citizenship
social responsiveness
Poder
responsabilidade social
cidadania corporativa
responsividade social
topic Power
social responsibility
corporate citizenship
social responsiveness
Poder
responsabilidade social
cidadania corporativa
responsividade social
description This article show how a multinational company that produces paper and pulp in 47 municipalities in the Brazilian state of Minas Gerais develops social programs. Choice of company X was due to its importance in the industrial web of the state, as well as by the relevance of the company’s well regarded social programs, generally centrally managed and emphasizing voluntary work. After a brief survey of the literature on corporate social responsibility a field research followed using as subjects social agents in the region covered by company X programs. Methodology was based on semi-structured interviews. Content analysis of interviews was punctuated to reach the conclusions. The results demonstrate that the social responsibility practice is situated at a deeper context than allowed by managerial discourse.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37324/36088
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-22
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-22
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 45 (2005): Edição especial Minas Gerais; 10-22
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160820638580736