Antecedents of satisfaction in the real estate sector
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587 |
Resumo: | This paper examines the trust that clients have, both in the salesman and in the company, and the product’s perceived quality and value as being the antecedents of satisfaction with high value purchases, such as the purchase of a residential property when only the plans exist. A theoretical proposition was developed and tested, using data from the Brazilian real estate market and structural equation modeling. The results indicate that satisfaction with the real estate broker has an infl uence on the trust placed in her/him, but that previous experiences and thecharacteristics of brokers in general have no impact on this variable. It was also detected that the product’s perceived value and trust in the broker and the homebuilder have an infl uence on the satisfaction with the purchase, but not on the perceived value of the product. The implications of the results for research and marketing management, more specifi cally in the fi eld of real estate marketing, are discussed. |
id |
FGV-7_934782eabe7d7c0ebf3a85379fc53a0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36587 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Antecedents of satisfaction in the real estate sectorAntecedentes da satisfação no setor imobiliárioTrustsatisfactionvaluequalityhigh value purchasesConfiançasatisfaçãovalorqualidadecompras de valorThis paper examines the trust that clients have, both in the salesman and in the company, and the product’s perceived quality and value as being the antecedents of satisfaction with high value purchases, such as the purchase of a residential property when only the plans exist. A theoretical proposition was developed and tested, using data from the Brazilian real estate market and structural equation modeling. The results indicate that satisfaction with the real estate broker has an infl uence on the trust placed in her/him, but that previous experiences and thecharacteristics of brokers in general have no impact on this variable. It was also detected that the product’s perceived value and trust in the broker and the homebuilder have an infl uence on the satisfaction with the purchase, but not on the perceived value of the product. The implications of the results for research and marketing management, more specifi cally in the fi eld of real estate marketing, are discussed.Este artigo examina a confi ança tanto no vendedor como na empresa, a qualidade e o valor percebidos do produto pelos clientes como antecedentes da satisfação em compras de alto valor, como a compra de um imóvel residencial na planta. Foi desenvolvida e testada uma proposição teórica, com dados do mercado imobiliário brasileiro, usando-se modelagem de equações estruturais. Os resultados indicam que a satisfação com o corretor de imóveis infl uencia a confi ança para com ele, mas experiências anteriores e características dos corretores em geral não têm impacto sobre essa variável. Detectou-se, ainda, que o valor percebido do produto e a confi ança no corretor e na construtora têm infl uência sobre a satisfação com acompra, mas não sobre a qualidade percebida do produto. São discutidas as implicações dos resultados para a pesquisa e a gestão de marketing, mais especifi camente no campo do marketing imobiliário.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2008-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 2 (2008): abril-junho; 8-21RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 2 (2008): abril-junho; 8-21RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 2 (2008): abril-junho; 8-212178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587/35362Almeida, Alda Rosana Duarte deBotelho, Delaneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:20Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/36587Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:41:20Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector Antecedentes da satisfação no setor imobiliário |
title |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
spellingShingle |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector Almeida, Alda Rosana Duarte de Trust satisfaction value quality high value purchases Confiança satisfação valor qualidade compras de valor |
title_short |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
title_full |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
title_fullStr |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
title_full_unstemmed |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
title_sort |
Antecedents of satisfaction in the real estate sector |
author |
Almeida, Alda Rosana Duarte de |
author_facet |
Almeida, Alda Rosana Duarte de Botelho, Delane |
author_role |
author |
author2 |
Botelho, Delane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Alda Rosana Duarte de Botelho, Delane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trust satisfaction value quality high value purchases Confiança satisfação valor qualidade compras de valor |
topic |
Trust satisfaction value quality high value purchases Confiança satisfação valor qualidade compras de valor |
description |
This paper examines the trust that clients have, both in the salesman and in the company, and the product’s perceived quality and value as being the antecedents of satisfaction with high value purchases, such as the purchase of a residential property when only the plans exist. A theoretical proposition was developed and tested, using data from the Brazilian real estate market and structural equation modeling. The results indicate that satisfaction with the real estate broker has an infl uence on the trust placed in her/him, but that previous experiences and thecharacteristics of brokers in general have no impact on this variable. It was also detected that the product’s perceived value and trust in the broker and the homebuilder have an infl uence on the satisfaction with the purchase, but not on the perceived value of the product. The implications of the results for research and marketing management, more specifi cally in the fi eld of real estate marketing, are discussed. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/36587/35362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 48 No. 2 (2008): abril-junho; 8-21 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 48 Núm. 2 (2008): abril-junho; 8-21 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 48 n. 2 (2008): abril-junho; 8-21 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160819608879105 |